Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
IVT Vent 202 - Får inte upp temperaturen på varmvattnet, larmar varje värmning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: IVT Vent 202 - Får inte upp temperaturen på varmvattnet, larmar varje värmning (läst 685 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
th3l33t
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
th3l33t
«
skrivet:
19 januari 2025, 17:01:00 »
Citera
Hej!
Detta är mitt första inlägg i forumet men jag har läst igenom i princip alla trådar kring vent 202 sedan jag flyttade in i min nuvarande villa i september 2024 och insåg att den nuvarande värmepumpen inte fungerar så bra. Jag har haft servicetekniker från företaget som installerade frånluftsvärmepumpen över vid två tillfällen utan att de kunnat bidrag med någonting, och innan jag ringer en tredje gång så vill jag be er om hjälp.
Mitt problem är följande: Jag får inte varmvattentemperaturen att överstiga ca 50 grader. Varje gång varmvattnet ska värmas går elpatronen in på 6 kw (aldrig sett någon annan siffra) och när framledningstemperaturen när ca 50 grader får vi larm A01/5269 (eltillskott hög temperatur) följt av A01/5271 (hög framledningstemperatur). Varmvattnet slutar då värmas och tanktemperaturen ligger generellt kring 40 grader. Detta sker alltså upp till 10 ggr per dag och är i sig inget problem för oss (varmvattnet räcker). Det går dock inte att göra någon legionella-körning eller daglig uppvärmning till 60 grader (bägge blir avbrutna av larmen) och det är just legionellatillväxt som oroar mig.
Det ska sägas att vi också har vattenburen golvvärme som fungerar som det ska. Partikelfiltret är rengjort och cirkulationspumpen verkar fungera. Jag har tagit massor med bilder på olika inställningar och temperaturer om någon efterfrågar mer information. Skulle det kunna vara fel på eltillskottet? Eller möjligen trevägsventilen? Jag tar tacksamt emot alla råd! Om inte annat så vet jag kanske vad jag kan be serviceteknikerna att titta på nästa gång de är här
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30392
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: IVT Vent 202 - Får inte upp temperaturen på varmvattnet, larmar varje värmning
«
Svar #1 skrivet:
20 januari 2025, 15:08:00 »
Citera
När den laddar varmvatten, kan du läsa av följande?
Framledning
Kondensor Ut
Vätskeledning
Varmvatten
Jag gissar att nån tempgivare inte visar riktigt korrekt värde, du skulle kunna mäta varmvattentemp på närmsta tappställe (spola en stund) och jämföra med Varmvattengivaren?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
th3l33t
Nybörjare
Karma +0/-0
th3l33t
SV: IVT Vent 202 - Får inte upp temperaturen på varmvattnet, larmar varje värmning
«
Svar #2 skrivet:
21 januari 2025, 09:00:17 »
Citera
Tack så mycket för svaret!
Gällande temperaturen på tappstället får jag återkomma efter att jag hittar en lämplig termometer. Här är exempel på värden som jag tog i helgen vid varmvattenladdning:
Framledning 41.1
TR6 Temp hetgas 54.6
TC3 Kondensortemp 36.1
TR4 Temp kondensor kyla -0.2
Varmvattentemperatur 47.5
TW1 Tanktemperatur 30.6
Hoppas det går att utläsa något vettigt av detta. Det kan sägas att tanktemperaturen gick upp till 39.6 efter laddningen och varmvattentemperaturen fortsatte ligga på 47.5
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30392
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
21 januari 2025, 13:50:15 »
Citera
Skumt, varmvattentemp bode ju vara samma som TW1, jag ser inte i manualen att den har 2 olika tempgivare för tanken?
Men det kan ju sitta nån i toppen som de inte ritat dit i manualen?
Om det sitter en varmvattenvgivare i toppen så kanske den inte påverkas så mycket av VV-laddning om det redan är typ 15 C varmare i toppen när den börjar ladda varmvatten?
Kolla om TC3 visar samma som framledningstemp när den värmer huset (utan elpatron)?
Om de visar lika så har jag ingen bra teori?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
th3l33t
Nybörjare
Karma +0/-0
th3l33t
«
Svar #4 skrivet:
22 januari 2025, 08:36:40 »
Citera
Tack igen för svaret!
Gällande dina frågor så verkar TC3 ligga nära framledningstemperaturen när huset värms utan elpatron. Jag mätte även temperaturen vid tappställe och den verkar motsvara värdet för varmvattentemperatur (vad nu detta än är för värde).
Jag testade att ändra lite inställningar igår, bland annat begränsade jag eltillskott till max 3 kw och höjde maximal framledningstemperatur på värmekrets 1 till 60 grader. Sedan aktiverade jag daglig uppvärmning till 60 grader och efter dessa ändringar var tanktemperaturen TW1 på morgonen 55 grader (alltså 25 grader högre jämfört med gårdagen). Jag hade inte heller fått ett enda larm om hög framledningstemperatur under natten (dock hade jag ett om hög eltillskottstemperatur) så någonting positivt ledde ändå ändringarna till.
Jag får fortsätta experimentera!
Loggat
th3l33t
Nybörjare
Karma +0/-0
th3l33t
«
Svar #5 skrivet:
03 februari 2025, 12:03:32 »
Citera
Om någon har liknande problem i framtiden så kan jag meddela att jag helt blivit av med felkoder efter att ha tagit bort 3-steg från elpatronsinställningarna samt höjt maxvärdet för framledningstemperaturen på golvvärmen till det maximala värdet.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
IVT
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 774
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
jojanon
RobertG
TS Comfort AB
lars
Rillman
Börje__
fila
Optionailed
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info