Hej har letat efter svar på mitt problem här på forumet utan att hitta en förklaring, så jag testar med en ny tråd.
Jag har installerat en begagnad CTC 408 till min gamla pelletspanna.
Allt verkade funka ganska bra tills det blev minusgrader. Har väl haft på känn att den kanske inte riktigt levererar den effekt jag räknade med men den låter tyst och fint.
Har läst på ganska mycket och jag har nog kommit fram till att jag har ett givarproblem. Enligt en felkod som dykt upp ett par gånger är det suggasgivaren som är problemet, men efter att jag kollade och jämförde givarvärden i EcoLogicen så börjar jag misstänka att det är förångargivaren och fläktgivaren som ställer till det.
När jag mäter med värmekamera så verkar båda dessa visa ungefär 8 grader för mycket.
Känns egentligen jättekonstigt att det har blivit så, men det är så det ser ut.
Det skulle i så fall förklara varför jag verkar ha negativt värde på överhettningen.
Är det någon som kan tyda något från bifogad skärmdump från EcoLogicen?
Samtidigt som dessa screenshots togs så mätte jag ungefär -2.5 grader på hela förångarytan. Jag såg alltså inget som tyder på att jag har någon som helst överhettning i förångaren vilket känns fel. Min expansionsventil verkar också vara öppen ganska mycket....Eller? (Den är dock inte konstant utan varierar hela tiden, så den sitter inte fast)