Håller på att förbereda lite ventilationsförändringar inför installation av en Qvantum QE6 om några veckor. Jag kommer återanvända existerande självdragskanaler, med lite modifikationer, för frånluften. Avluften blir helt ny 125mm spirorör med 50mm isoleringsstrumpa. Har lite funderingar som jag hoppas ni kunde svara på.
1. Hur löser jag genomföringen av avluften genom ytterväggen? Har ett ytterväggsgaller som spiroröret monteras i. Men hur avslutar man isoleringen? Insidan av ytterpanelen och massa fogskum för att göra det lufttätt? Vill ju inte ha kondensvatten som rinner inne i ytterväggen.
2. Frånluften kommer passera genom garaget, jag har inte full värme där inne, ner mot 5-10grader när det är som kallast ute, bör jag isolera frånluftsrören där? Och isf då det redan är existerande stammar, vilken isolering kan jag köra? Strumpa går bort då.
3. Just nu sitter det självdragsdon i toalett, tvättstuga och badrum. Kan jag använda de donen fram till att vi renoverar de rummen? Eller bör jag byta till riktiga frånluftsdon direkt?