Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: En annorluna inkoppling av volymtankar alt. arbetstank (för värme och kyla!)  (läst 1279 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!
Tack till alla som har skrivit på det här forumet under det senaste decenniet!
Jag har suttit i dagar och läst men har själv aldrig varit aktiv.
Nu har jag dock hamnat i en knivig situation där jag behöver ett riktigt bra bollplank.

Jag håller på att installera ett nytt värmesystem.
Vissa lösningar kommer nog folk att anse är lite udda men det vet jag redan.

Jag har köpt en Nibe VVM S320 samt en Nibe F2120-16 som värmer ett hus från någonstans kring 1910-talet.
Ytan som värms är i tre plan samt en fristående byggnad. Totalt landar ytan kring 255kvm.
Som många säkert redan smärtsamt har erfaret är det svårt att räkna på hur mycket effekt ett sådant hus behöver för uppvärmning.
Särskilt när cirka 100kvm aldrig har varit uppvärmt tidigare och ytterligare 50kvm aldrig har blivit riktigt varmt.

Jag gjorde en stor Excel-uppställning och provvärmde varje rum för sig med en värmefläkt, sedan noterade jag effektåtgången.
Denna beräknades till någonstans mellan 12-16kW. Det är en lång historia bakom varför jag anser att jag borde ha valt en F2120-12 istället men den slipper ni höra såvida ni inte verkligen vill för den är ganska tekniskt begrundad.

Nu är inte hela huset inkopplat på värmesystemet än så eventuellt löser en del av problemen sig själv när allt är klart.
Just nu värms cirka 110-120kvm med golvvärme. Pumpen har då väldigt många start/stop-cykler.
Jag har införskaffat 3st ackumulatortankar men enbart en eller två ska sitta i detta systemet. (den andra ska sitta till värmepumpen som värmer "badtunnan")

Systemet består av 175kvm golvvärme med 16mm slang förlagd i betongsula. Det är enbart ovanvåningen där jag inte vill ha vatten i träbjälklag och har valt att köra med Daikin fläktkonvektorer för lågtemporerade system, tre styck.
Fördelen med detta är dessutom att jag även kan köra kyla på sommaren då ovanvåningen blir väldigt varm.
Det kommer även eventuellt finnas fläktkonvektor på bottenplan, i gäststugan samt i uterummet. Så totalt max 6st fläktkonvektorer.

Problem: Vad jag vill uppnå är längre gångtider på pumpen samt färre starter.
Till mitt förfogande har jag två styck Nibe UKV, en 200L och en 300L med kondensisolering.

Fråga: Hur ska jag koppla in en eller två av dessa för att uppnå maximal funktion enligt problemet ovan?
Jag vill kunna få användning av tankarna både för värme och kyla!

Mina två ideér är följande.
1. Koppla en volymtank mellan VP och framledning samt en mellan retur och VP.
Då begränsar vi knäppningar i systemet med den första och sänker temperaturen på returen så lågt det går för att öka verkningsgraden?
Båda tankarna hjälper även till att öka volymen i systemet för att förlänga gångtiden.

2. Koppla en arbetstank som jag kan växla mellan värme och kyla.
Tittar man i Nibes datablad så kan man, med en tank kopplad som arbetstank, enkelt göra en rördragning där man med ett par ventiler kan växla arbetstankens inkoppling mellan värme och kyla.
(jag kan skapa bilder om det är av intresse för att visa inkopplingen)

En annan tankenöt är hur min badtunna kommer påverka systemet. Denna är på cirka 3000L och kopplas emot värmesystemet med en värmeväxlare.
För att badtunnan ska få tillräckligt hög temperatur så är tanken att låta systemet köra högre än behövligt för golvvärmen, alltså närmre 41-43grader beroende på hur ineffektiv värmeväxlaren visar sig vara. (Den förlust som jag får i COP pga. detta får jag leva med)
Jag har införskaffat shunt-paket till all golvvärme som kommer att styras via utomhuskompenserad temperaturbegränsning av framledningstemperaturen till golvvärmeslingorna. (Ja det blev dyrt...  :( )
Antingen får jag frånkoppla badtunnan när värmesystemet är avstängt så att huset inte drar värmen från badtunnan eller så får jag låta det vara inkopplat och använda badtunnan som en stor ackumulatortank och acceptera att denna kommer variera några grader upp och ned mellan starterna. Det återstår att se...

Tack till dom som orkar läsa detta och eventuellt svara!

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Här kommer bilder.
En för arbetstank och en för volymtankar med omkoppling för värme och kyla.
Avstängningsventiler alternativt 3-vägsventiler monteras för att justera flödesriktningen vid 1,2,3 och 4.

Dock så insåg jag precis att jag inte kommer att få någon reducering av värmeknäppningar vid nedanstående inkoppling för arbetstank?
Nibe "rekommenderar" att man har volymtanken på returledningen vid kyla men det hade kanske varit tillräckligt med volymtanken på tilloppet?
« Senast ändrad: 08 januari 2025, 12:20:55 av Coccon »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4208
  • Karma +3/-1
Du kan plocka badtunnevatten med pooltillsatsen, ett Nibetillbehör. Du kan även leka pooltillsats genom att flytta givarvärden från varmvattenberedning och sno framledningen med växelventil och sen återställa till ordinarie varmvattenberedare när vattnet har rätt temperatur. Eget styr för en sån lösning, som även ser till att detta bara kan köras under varmvattenladdningens driftperiod för att inte störa värmen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har övervägt att använda ACS310 för aktiv kyla samt POOL 310 för att värma badtunnan men jag känner inte att jag får ihop rördragningen.

Första etappen är att försöka kyla med 2-rörskylan som finns inbyggd i systemet men denna funktion har Nibe begränsat framledningstemperaturen på tyvärr.
Men det är väl för kondensriskens skull. Räcker inte detta till så får jag lösa rördragningen och ansluta en ackumulatortank med ACS310.

Jag har inte helt övergett POOL 310 men har känt att det måste gå att lösa med någon form av integration i det ordinarie värmesystemet.
Idén med att använda varmvattenberedningen till badtunnan gillar jag starkt! Då kan man få värmen som man vill även på sommaren.
Eget styrsystem är inga problem, har Siemens S7-system liggande och även enklare styrningar med mikrokontrollers.
I dagsläget så är lösningen planerad med en separat värmepump på sommaren med egen cirkulationspump och ackumulatortank.

Det viktigaste just nu är dock att lösa hur jag ska koppla in ackumulatortankarna för annars kommer jag inte vidare i rördragningen.
Är det kanske onödigt och komplicera det för mycket?
Räcker det kanske att koppla in en volymtank mellan VP och framledning och sedan använda det som det är för både värme och kyla?
« Senast ändrad: 08 januari 2025, 12:39:59 av Coccon »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nibe VVM S320 har redan sen innan en inbyggd liten pyttig volymtank och separat cirkpump som då ser till att cirkulera vattnet i radiatorerna när värmepumpen gör varmvatten.
Då skulle jag helt enkelt sätta UKV tanken som en ren volymtank (ta båda i serie om du vill) med enklast möjliga inkoppling.
Inlopp i toppen på ena sidan och utlopp i botten på den andra, och det spelar ingen roll om de sitter på stigare eller retur.
Detta för att då slipper du extra cirkpumpar som måste hanteras och du får ut maximal volym från tankarna.

Angående kylan så är jag ingen expert på hur den ska lösas, men jag antar att F2021-16 kan vända på 4-vägaren och köra in kylt vatten när den inte värmer VVB?
Då går kylan samma väg som värmen?
« Senast ändrad: 08 januari 2025, 15:47:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe VVM S320 har redan sen innan en inbyggd liten pyttig volymtank och separat cirkpump som då ser till att cirkulera vattnet i radiatorerna när värmepumpen gör varmvatten.
Då skulle jag helt enkelt sätta UKV tanken som en ren volymtank (ta båda i serie om du vill) med enklast möjliga inkoppling.
Inlopp i toppen på ena sidan och utlopp i botten på den andra, och det spelar ingen roll om de sitter på stigare eller retur.
Detta för att då slipper du extra cirkpumpar som måste hanteras och du får ut maximal volym från tankarna.

Angående kylan så är jag ingen expert på hur den ska lösas, men jag antar att F2021-16 kan vända på 4-vägaren och köra in kylt vatten när den inte värmer VVB?
Då går kylan samma väg som värmen?

Ok, ja den lilla volymtanken känner jag till, minns jag rätt så är den på 27 liter. :)
Anledningen till att jag var inne på att ha den på tilloppet (heter det stigare?) var för att slippa värme-knäppar men det slipper man kanske oavsett så länge temperaturen inte varierar för mycket mellan frånslag och tillslag?
Sen var tanken att ha en på tilloppet och en på retur för att tillgodose kravet för både värme och kyla. Men det räcker kanske att ha båda på tilloppet?

Ja det kan den.
Kylan är däremot inte aktiverad i utomhusdelen, man får öppna upp enheten och ställa om switcharna på kretskortet.
Dom har begränsat lägsta temperaturen för 2-rör system till 16grader eller något i den stilen.
Kör man 4-rörs system kan den gå ner till 7 grader såsom ett riktigt kylsystem.

Jag har grundvattenrör hela vägen in i pannrummet så jag har planer på att koppla grundvattenslingan till ackumulatortanken och köra "frikyla".
I så fall vill jag ha ackumulatortanken på tilloppet så att det inte cirkuleras in för kallt vatten i pannan.
Grundvattenslingan ligger kring 10grader +/-2grader över året så det borde ändå ge en hyfsad avkylningseffekt...
Men frågan är om den interna cirkulationspumpen kör som den ska i så fall eller den enbart står på tomgång.
Där är anslutning på pannans styrkort för extern cirkulationspump...
« Senast ändrad: 08 januari 2025, 16:56:32 av Coccon »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
OK, ha en på stigaren och en på returen om du vill, tror inte det spelar nån större roll.
Men har du minst en på stigaren så kommer den jämna ut ev temperaturvariationer efter VV-tillverkning.

Om du ska ha grundvattenkyla (via en värmeväxlare) och inte cirkulera detta vatten via innerdelen så kan du koppla in en manuell pump och bypass så här.
Du får då manuellt ställa om när du vill ha kyla, men oftast så är det inte så ofta man måste göra detta.
Jag skulle inte koppla denna cirkpump på värmepumpen utan köra frikylan helt utanför.
VVM S320 måste samtidigt ställas i manuellt sommarläge så att den inte försöker dra igång cirkulationen.
I princip gratis kyla, men manuellt.
« Senast ändrad: 09 januari 2025, 09:17:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok det låter bra.
Med denna inkopplingen så slipper jag cirkulation genom pannan men behåller funktionen av pannans expansionskärl?
Jag kör nog på detta, tack för hjälpen!

Det som jag fortfarande funderar kring är när jag kör värme, det känns som att flödet är lite väl lågt.
Nibe verkar ha valt 22mm kopparrör i pannan och tillsammans med F2120-16 känns det lite klent.
Man ska väl hålla sig under 1,5m/s på vattenflödet? Eller är det ok att överstiga detta i pannans korta rör?
Har aldrig sett flödet överstiga 26L/min med CP på 100% och ibland är det ner emot 16L/min.

Just nu har jag enbart en shunt till golvvärmen med 7 slingor kopplade (cirka 110kvm) men det ska installeras ytterligare två shuntar.
Rören till shunten minskas ner från 28mm till 18mm cirka en meter innan, kan kanske vara så att detta stryper flödet från pannans CP?

Utanför pannan har jag börjat dra 28mm kopparrör men det känns nästan lite överdrivet med det låga flöde som CPn ger.
Efter Ackumulatortanken kommer flödet att delas med en T-koppling. Ska man fortsätta dra 28mm eller är det bättre att gå ner till 22mm?

Ska man dela detta flöde på 3 shuntgrupper och en värmeväxlare känns det som att det blir för lite.
Om man nu mot förmodan inte skulle få upp flödet efter att allt är installerat, är det då ok att sätta en extern CP efter volymtanken?
Då riskerar iofs flödeshastigheten genom pannan att bli en bra bit över 1,5m/s så åter igen hänger det på om detta är acceptabelt...
« Senast ändrad: 09 januari 2025, 21:14:35 av Coccon »

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ser det här rimligt ut?
Det är korta avstånd vi pratar om för kopparrören.
Är det ens någon mening med att ha 28mm rör på position A-D eller ska man gå ner till 22mm?
Positionerna E och F kan lika gärna vara 22mm?

Skulle inte CPn till kylan lika bra kunna sitta efter UKV300?
Då går den att använda både som stöd till den interna CPn och som primär CP till kylan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30446
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skulle nog valt 28 mm för stigare och retur, och gå upp precis efter anslutningen på pannan.
Annars så funkar detta med, fast jag vet inte varför du vill ha med tankarna på frikylan?
De gör egentligen ingen nytta då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Coccon

  • Sr. Mekatronisk Ingenjör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Svedala / Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jättebra, då slipper jag ändra något.
Har i dagsläget stegat upp från 22mm till 28mm på stigare och retur från pannan.

Däremot har jag en tanke på att de olika avsticken från "huvudledningen" till de olika förbrukarna lika bra kan vara 22mm.
Det blir enklare att dra fram, lägre pris, samt att där är 5st avstick, som då är 22mm, till förbrukare som ska dela på flödet från 28mm stammen.
Rekommenderat maxflöde på huvudledningar med 28mm är väl 1,5m/s och ett motsvarande flöde av 44L/min.
För avsticken är det väl 0,8m/s och på 22mm rör med ett motsvarande flöde av 13L/min.

Har även märkt att vissa modeller av klämringskopplingar enbart finns upp till 22mm där jag handlar. (Rinkaby rör)

Att tankarna hamnade tillsammans med frikylan var nog för att den ena tanken på din skiss inkluderades i frikylan.  :)
Men det är väl sant, finns nog ingen anledning till att inkludera dom så jag kopplar frikylan på andra sidan om tankarna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!