Hej!
Tack till alla som har skrivit på det här forumet under det senaste decenniet!
Jag har suttit i dagar och läst men har själv aldrig varit aktiv.
Nu har jag dock hamnat i en knivig situation där jag behöver ett riktigt bra bollplank.
Jag håller på att installera ett nytt värmesystem.
Vissa lösningar kommer nog folk att anse är lite udda men det vet jag redan.
Jag har köpt en Nibe VVM S320 samt en Nibe F2120-16 som värmer ett hus från någonstans kring 1910-talet.
Ytan som värms är i tre plan samt en fristående byggnad. Totalt landar ytan kring 255kvm.
Som många säkert redan smärtsamt har erfaret är det svårt att räkna på hur mycket effekt ett sådant hus behöver för uppvärmning.
Särskilt när cirka 100kvm aldrig har varit uppvärmt tidigare och ytterligare 50kvm aldrig har blivit riktigt varmt.
Jag gjorde en stor Excel-uppställning och provvärmde varje rum för sig med en värmefläkt, sedan noterade jag effektåtgången.
Denna beräknades till någonstans mellan 12-16kW. Det är en lång historia bakom varför jag anser att jag borde ha valt en F2120-12 istället men den slipper ni höra såvida ni inte verkligen vill för den är ganska tekniskt begrundad.
Nu är inte hela huset inkopplat på värmesystemet än så eventuellt löser en del av problemen sig själv när allt är klart.
Just nu värms cirka 110-120kvm med golvvärme. Pumpen har då väldigt många start/stop-cykler.
Jag har införskaffat 3st ackumulatortankar men enbart en eller två ska sitta i detta systemet. (den andra ska sitta till värmepumpen som värmer "badtunnan")
Systemet består av 175kvm golvvärme med 16mm slang förlagd i betongsula. Det är enbart ovanvåningen där jag inte vill ha vatten i träbjälklag och har valt att köra med Daikin fläktkonvektorer för lågtemporerade system, tre styck.
Fördelen med detta är dessutom att jag även kan köra kyla på sommaren då ovanvåningen blir väldigt varm.
Det kommer även eventuellt finnas fläktkonvektor på bottenplan, i gäststugan samt i uterummet. Så totalt max 6st fläktkonvektorer.
Problem: Vad jag vill uppnå är längre gångtider på pumpen samt färre starter.
Till mitt förfogande har jag två styck Nibe UKV, en 200L och en 300L med kondensisolering.
Fråga: Hur ska jag koppla in en eller två av dessa för att uppnå maximal funktion enligt problemet ovan?
Jag vill kunna få användning av tankarna både för
värme och
kyla!
Mina två ideér är följande.
1. Koppla en volymtank mellan VP och framledning samt en mellan retur och VP.
Då begränsar vi knäppningar i systemet med den första och sänker temperaturen på returen så lågt det går för att öka verkningsgraden?
Båda tankarna hjälper även till att öka volymen i systemet för att förlänga gångtiden.
2. Koppla en arbetstank som jag kan växla mellan värme och kyla.
Tittar man i Nibes datablad så kan man, med en tank kopplad som arbetstank, enkelt göra en rördragning där man med ett par ventiler kan växla arbetstankens inkoppling mellan värme och kyla.
(jag kan skapa bilder om det är av intresse för att visa inkopplingen)
En annan tankenöt är hur min badtunna kommer påverka systemet. Denna är på cirka 3000L och kopplas emot värmesystemet med en värmeväxlare.
För att badtunnan ska få tillräckligt hög temperatur så är tanken att låta systemet köra högre än behövligt för golvvärmen, alltså närmre 41-43grader beroende på hur ineffektiv värmeväxlaren visar sig vara. (Den förlust som jag får i COP pga. detta får jag leva med)
Jag har införskaffat shunt-paket till all golvvärme som kommer att styras via utomhuskompenserad temperaturbegränsning av framledningstemperaturen till golvvärmeslingorna. (Ja det blev dyrt...

)
Antingen får jag frånkoppla badtunnan när värmesystemet är avstängt så att huset inte drar värmen från badtunnan eller så får jag låta det vara inkopplat och använda badtunnan som en stor ackumulatortank och acceptera att denna kommer variera några grader upp och ned mellan starterna. Det återstår att se...
Tack till dom som orkar läsa detta och eventuellt svara!