Hei.
Har en Atria 8 SP med et vanskelig problem. Varmepumpen fungerer som den skal frem til det blir -13c ute. Da får jeg lavtrykksalarm, og brine ut er da på ca -20c. Utedelen er ikke gjeniset.
Jeg har luftet brinekretsen mange ganger, renset smussfilter og byttet mange liter med glykol, typ dowcal blandet med batterivann, bekreftet med refraktometer til å tåle -32c.
Det virker som brinekretsen tar inn luft et sted, men jeg finner ingen lekkasjer. Jeg lufter brinekrets med et eksternt kar og pumpe slik som det står i manualen. Jeg lufter også utedelen og trykksetter til ca. 0,5 bar.
Etter noen timer / dagers drift av varmepumpen, så synker trykket på brinekretsen og jeg kan høre det er luft i brinekretsen igjen. Varmepumpen fungerer selvom det er litt luft der, men gir opp med lavtrykksalarm når brine ut blir ca. -20c. Mengden glykol i nivåkaret synker ikke.
Det virker som luften kommer inn i brinekretsen under avisning eller når brine blir kald nok. Er det noen har som vært borti en slik type feil og vet hvor jeg skal lete? Siden det kommer luft inn, men ingen lekkasje antar jeg det må være lekkasje et sted på brine in, og ikke ut?
Takk og ha en fin dag.