0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag frös aldrig när jag hade patronen avstängd. Men kompressorn får troligtvis jobba mer, än om patronen kliver in och hjälper till.Det är väl också det som skrivs om, att man tar död på kompressorn i förtid om man inte låter patronen hjälpa den.Frågan här är inte patron eller frysa eftersom det inte är ett problem.Utan frågan är patron mot förhöjd effekttariff, med eventuell risk att ta död på kompressorn eller vad som nu går sönder först.Föreligger det ingen risk att något går sönder för att man stänger av patronen, så är det inget problem längre.Att fördröja patronen bör ju vara samma sak som att blockera, teoretiskt. Tills man når fördröjningen såklart.Att fördröja en patron så långt som möjligt bör således vara lika farligt som att blockera om man aldrig når fram till patron-start iom fördröjningen.Hoppas du förstår vad jag är ute efter. Rent värmemässigt i huset så klarar jag mig utan elpatron, men Thermia väljer att starta patronen vid en viss belastning av en anledning gissar jag.
När elpatron går in ska kompressorn gå för fullt hur kan den slitas mera om inte elen går in ? Det är egentligen tvärtom med hjälp av elpatron stiger framledningen vilket sliter mera på kompressorn. Sen kan det ju bli kallt inne utan elpatron men det lär inte slita på grejerna.
Farligt avstängt kan väl då vara legionella, men de dör väl nog med 58 i topp och 53-54 grader i botten av tanken? Farsans nibe orkar knappt 55 i topp och är ok legionella körning enligt nibe.
Ja frysskyddet aktiveras och jag tror till och med legionellakörningen aktiveras med ep, även om den är blockad, ifall inte kompr orkar.
Det låter rimligt. Så om man inte lämnar huset några längre stunder, för tex semester, så är det inte farligt att stänga av tillsatsen så länge man inte fryser?Det är inte så att man sliter onödigt på grejerna.Det som är farligt med att stänga av tillsatsen är att om man inte är hemma, så kan saker frysa sönder om det står kallt en längre tid med trasiga delar. Är det korrekt?Eller varför sägs det vara farligt att stänga av tillsatsen?
Har Nibe och jag har tillskott spärrat men uppfattar att pumpen ignorerar det vid fel och går över itvångsstyrning se bifogat felmeddelande
Är det inte enbart cirkpumpen som körs vid kyla utomhus och avstängd rumsvärme ?