0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mycket intressant anläggning! Aldrig stött på något liknande.Dessutom verkar den vara mycket bra byggd med dom speciella förutsättningar som ges i Ukraina.Den svaga punkten är naturligtvis 107:an. Den ger inte mer än 5kW vid -10. Vad man kan se av display bilderna så verkar den vara hyfsat rätt inställd. En bergvärme VP skulle ju passa bättre för det stora huset. Och givet riskerna för långa strömavbrott.(Geothermal Heath pump). Men det är lätt att säga från trygga Sverige.Ett annat alternativ skulle kunna vara att inte köra golvvärmen när det är som kallast. Och komplettera med en eller två LL (AC).Slava Ukraine!Jag tror att det inte är viktigt hur stort ditt hus är utan det som är viktigt är hur det är isolerat och hur mycket det tappar värme, nu har vi en temperatur på +3, jag fortsätter att göra experiment, klockan 9 i morgonen stängde jag det varma golvet, eftersom första våningen värmdes upp till +20, och öppnade 3:e våningen, jag slog inte på den förrän nu, temperaturen där var +14, nu har jag den öppen och den är helt varmt på våning 2 och 3, på våning 2 har jag 90 m värme 2, totalt 8 värmebatterier, + ett vattengolv i badrummet 8m2, och en temperatur på +22, och på 3:e våningen 80m2, totalt 7 värmebatterier, ett vattengolv i badrummet 8m2, avstängt, klockan 9 på morgonen var temperaturen +14, nu klockan 14 på dygnet +16, jag värmer inte upp trappan och badrummet på 3:e våningen, allt fungerar bra. Så allt fungerar, pumpen på 1 hastighet är en normal cirkulationspump 25x60-130.Men jag har en annan fråga, som jag förstår det, på 1: a våningen har vattengolvet en yta på 60 m2, så rören är cirka 250-300 m långa, röret är 16 i diameter, mängden vatten enligt beräkningarna är 30 liter, pumpen kostar 15x70-130, det är möjligt när jag jag slår på våning 2 och 1 våning med varmt golv och pumpen som levererar värme 25x60 130, sedan tas allt vatten och värme bort av ett varmt golv med en 15x70-130 pump.Men frågan är varför, tunnan värms inte upp mer med ett varmt golv?Ursäkta att det kanske inte är tydligt för någon, min svenska är inte så bra.2 våningar med radiatorerUte +3Panna 45(50)Framledn 41(43)Panna nedre 44(50)Hetgas 911 våning radiatorer + 60 m2 golvvärmeUte +3Panna 37(50)Framledn 35(43)Panna nedre 38(50)Hetgas 85Kanske är det nödvändigt att installera en cirkulationspump med en kapacitet på 25/1 8Slava Ukraine! - Heroes Slava!
Mycket intressant anläggning! Aldrig stött på något liknande.Dessutom verkar den vara mycket bra byggd med dom speciella förutsättningar som ges i Ukraina.Den svaga punkten är naturligtvis 107:an. Den ger inte mer än 5kW vid -10. Vad man kan se av display bilderna så verkar den vara hyfsat rätt inställd. En bergvärme VP skulle ju passa bättre för det stora huset. Och givet riskerna för långa strömavbrott.(Geothermal Heath pump). Men det är lätt att säga från trygga Sverige.Ett annat alternativ skulle kunna vara att inte köra golvvärmen när det är som kallast. Och komplettera med en eller två LL (AC).Slava Ukraine!
Om golvvärmens shunt är för högt ställd så kan den sno flödet från radiatorerna. Testa lägsta hastigheten på golvvärmens cirkulationspump. Ställ ner shunten i golvvärmefördelaren tills balansen blir bra. Detta är en vanligt och störande problem, går ta bort med en mellantank också, men det är en ovanlig lösning. Du slipper köpa andra cirkulationspumpar.Men jag tror du får det bra nog med bara justeringar.