0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om trycket ökar från ditt släpp till 1 bar till 2 bar. Så är det nästan bara två saker kvar att kolla. På fyllningsventilen är lite otät, dra till den hårt. Nästa är ( må det inte vara så ) en porläcka mellan VVB och värmesystem. Inte helt ovanligt.Nertill så är det säkert en blandningsventil och på den, kanske lite bakom en ratt att stänga av KV till VVB. Stäng den, tappa ur till 1 bar. Ni får ingen VV då, men KV finns. Ökar inte trycket under natten så är det en läcka mellan VVB och värmesystem. Det går inte att laga ett sådant fel, då det är ett rostgenomslag och det är i princip omöjligt att hitta var läckan är.PS Hittar du inte avstängningen, så kan du stänga inkommande vatten över natten, blir samma sak.
Om trycket i pannan istället sjunker utan att panntemperaturen förändrats markant så är det läckage från värmesystemet någonstans. Kan t.ex. vara en luftningsventil som inte riktigt sluter till eller en koppling som behöver dras åt.
Kan vara bra att testa några timmar eller t.ex. över natten i tveksamma fall.
Kan bero på att vattnets värme stiger och då ökar trycket. Så låt vara nu något dygn till. Finns en pyspunka mellan VV och mantel så kan inye trycket öka med mindre än att tempen stiger. Sen ytterligare en sak, hr du kollat exspansionskärlet, är det för lite luft i det, eller blåsan trasig, så finns ingen plats för vatten att exspandera, vatten går inte att komprimera och trycket stiger. Ett bevis på kärlet, är att trycket åker jojo.
Nu har jag haft det såhär i ett dygn ungefär, stängde KV till VVB enligt ovan. Trycket har ökat något, sedan jag släppte det i samband med avstäning som ni ser (från röd markör). Den enda notering är att tempen är uppe på 55 grader, men har ju som sagt inte kunnat förbruka något VV på 1 dygn. Jag tänker att jag drar på KV igen, se motionerar påfyllningen och se hur systemet ter sig.Är det rekommenderat att "motionera" påfyllningen för att höja trycket? Eller ska jag låta pannan hitta sitt eget tryck? Dvs släppa ut till 1 bar, och låta det va' Tack!