Hej!
Vi har nyligen fått en jordvärmepump installerad - fram till mitten av november rullade den på bra... sen började den larma om Låg köldbärare ut (larmkod 175)
Lite kontext:
- Det är en Nibe S1156-13
- Huset hade en jordvärmeslinga när vi köpte huset - ej i bruk, ålder oklar, längd på slinga oklar
- Den nya pumpens effekt matchar den trasiga pump som stod där när vi köpte huset (om den matchar slingan vet vi dock egentligen inte)
Pannan larmar ibland 4 ggr på ett dygn, ibland kan den gå i 4 dagar utan att larma.
Rörisen som installerat har kollat igenom det han kan se, bl a filter, och ska dubbelkolla alkoholhalten i köldbäraren - men han misstänker att det kan handla om att kollektorn är underdimensionerad.
Jag inser att det är en överhängande risk att vi behöver en längre kollektor, men innan jag gräver upp hela trädgården vill jag gärna ha uteslutit alla andra tänkbara anledningar.
Den primära frågan är så klart varför det larmar, men några basala frågor på vägen för att förstå hela systemet bättre:
1. Kan det spela roll om köldbärarvätskan är 20 år gammal?
2. Finns det ett sätt att ta reda på hur lång kollektor vi har i trädgården?
3. Larmet löser ut när kb ut går ner till -8. Är det bombsäkert att givaren mäter korrekt? Hur kan jag annars kolla att den faktiskt ger rätt temp?
4. Efter att pumpen larmat slår ju kompressorn ifrån, ibland startar den igen ganska snabbt - ibland har det dröjt 6-8 timmar innan den går igång igen även om det varit plusgrader ute och KB ut-temperaturen ligger gott och väl över -8. Vad avgör när kompressorn ska sätta igång igen?
5. När pumpen går har jag noterat att KB-pumpen vissa gånger pendlar väldigt snabbt upp och ner mellan 1% och 100% (vilket gör att KB ut-temperaturen pendlar lika mycket och lika snabbt, mellan 0 och -4 grader). Andra gånger tycks den hitta en bra balans där KB-pumpen tuffar på runt 60-70% och ger mjuka kurvor för KB ut-temp. Varför jobbar KB-pumpen så olika, olika dagar?
6. Vad mer behöver jag kolla för att utesluta andra tänkbara orsaker innan jag gräver upp trädgården?
7. Och om det nu skulle visa sig att kollektorn är underdimensionerad - hur gör man då enklast: en helt ny, längre slinga? Eller förlänger man befintlig slinga?! Eller gör man en ny parallell-kopplad slinga?
Tack på förhand för alla kloka tankar och funderingar!
///E