Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilbyte, igen, rationellt eller?  (läst 27917 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #285 skrivet: 05 februari 2025, 08:27:24 »
Nu har jag i alla fall fått modulen till Piteå Energis elmätare, RJ12 av någon anledning, beställde laddarpaket från Tibber, en Charge Amps Luna förberedd för V2G (vilket även bilen är), 7.5 meter kabel och en wifi-dongel från tibber som ska sköta lastbalanseringen, kostade totalt efter ert bidrag runt 7000 kr.  tummenupp
Att jag var tibberkund gav en extra rabatt på 100 kr, wifi-dongeln var gratis, och det var nästan 2000 kr rabatt på själva laddaren.
Det var rabatt på kabeln också, men den hade nog gått köpa lite billigare på random nätsajt, men jag tyckte inte det var värt krånglet för att spara ett par hundra kronor, kanske hade man fått en sämre kabel då också.
Ska komma ett lokalt företag och fixa installationen.
Hade ju tänkt köpa en laddare med 2 uttag, men kom på att våra bilar (när vi har två elbilar) inte kommer behöva laddas så ofta så det bör räcka med en även när vi har två bilar - möjligen skulle det vara bra med två laddare på vintern, om inte annat för att hålla batteriet varmt när det blir smällkallt ute, men i värsta fall får man väl plugga i den medföljande 230 V AC-laddaren.

Senaste info om bilen är att de ska komma till Piteå Vecka 13, sista veckan i Mars.
Åker till Spanien 27 April så vi får verkligen hoppas den kommer på utsatt tid så man hinner bekanta sig med bilen innan man reser iväg.
Har ju ny (gammal) bil där nere också, så det ska bli intressant att se hur den går nu när vi har mer tid på oss där nere, köpte den ju i november och hann bara köra 4-5 dagar med den innan vi skulle hem.
Kia Carnival 2.9 V6, Miljöklass B, 7-sitsig med plats för 8 om 1 struntar i bälte. 17 000 mil på mätaren (Den gamla hade gått 23 000 mil)
Vi kör runt 400 mil/år där nere, så om den håller till 23 000 mil så kan vi köra många år, om inte EU:s klimatlagar gör det omöjligt, men Mljöklass B är ändå helt OK där nere, tror det dröjer innan man blir stoppad att köra en sådan.

Du ser BOEK, även jag kan finna mig i att köra en gammal bil.  tummenupp
« Senast ändrad: 05 februari 2025, 08:35:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #286 skrivet: 05 februari 2025, 09:21:17 »
Rickard tycks tro att bara för en bil är gammal så är den skraltig och kan gå sönder när som helst. Det finns ju en anledning till att bilen hållit så länge som 37 år och att jag behållit den och anledningen stavas kvalitet, något som dagens bilar i mångt och mycket saknar. Jag har åtskilliga gånger fått beröm för att bilen är så fin, både från okända personer och bilprovning, så en gammal bil behöver absolut inte vara skraltig. Faktum är att alla bilar kan gå sönder när som helst, oavsett årsmodell och ju mer elektronik och finesser desto större risk att något går sönder samt att kostnaden för reparation då skenar Visst, jag skulle kunna köpa en fabriksny bil kontant när som helst, men finner ingen som helst anledning till detta när jag redan har en pålitlig bil som tar mig dit jag vill. Dessutom är det mycket roligare att köra motorcykel när vädret tillåter och hojen köpte jag dessutom fabriksny kontant.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #287 skrivet: 05 februari 2025, 09:30:36 »
Om du har en SAAB eller en volvo så kan jag upplysa dig om att de under hela min livstid enligt statistik har varit bland de bilar som haft flest dagar på verkstad varje år, så kvalitet kanske har lite olika betydelse beroende på vem som ser på saken, och vilka fakta man väger in i begreppet.
Att nya mer avancerade bilar kan få tusen fel som en 37 år gammal bil inte kan få har du helt rätt i, och den utvecklingen är väl både bra och dåligt - jag tycker det borde finnas fler alternativ med väldigt enkla bilar utan en massa onödiga finesser att välja på.
Det borde inte behöva betyda att de inte kan vara tysta, komfortabla och säkra jämfört med en 37 år gammal bil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #288 skrivet: 05 februari 2025, 12:21:49 »
Man får ju också ta hänsyn till antalet bilar i trafik och just Volvo och Saab var ju länge de mest sålda bilarna i landet. Procentuellt sett så var dessa märken verkligen inte sämre än andra bilmärken, snarare tvärtom. Jag har ju en viss erfarenhet då jag arbetat 18 år som bilmekaniker med allehanda bilmärken och sedan även 14 år som fordonslärare på gymnasiets fordonsprogram. Ja att det borde finnas enklare och billigare modeller utan onödiga finesser på marknaden kan jag instämma i. Frågan är dock om kunderna efterfrågar dessa? Personligen så tror jag inte det och det är väl en anledning till att dessa bilar inte finns på marknaden.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9092
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #289 skrivet: 05 februari 2025, 12:38:20 »
Det som verkar komma mer och mer är att bilen har ”allt” och sen får man abbonera med en månadskostnad för dom funktioner som man vill ha, tex navigation, DAB radio fjärrstyrning av värmare mm mm
Blir enkelt för bilbyggaren om alla är likadana och förmodligen skaplig förtjänst på abbonemangen som trillar in varje månad.
Fördelen för den som inte vill ha något extra är förhoppningsvis att bas bilen har ett vettigt pris.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #290 skrivet: 05 februari 2025, 12:50:45 »
Det som verkar komma mer och mer är att bilen har ”allt” och sen får man abbonera med en månadskostnad för dom funktioner som man vill ha, tex navigation, DAB radio fjärrstyrning av värmare mm mm
Blir enkelt för bilbyggaren om alla är likadana och förmodligen skaplig förtjänst på abbonemangen som trillar in varje månad.
Fördelen för den som inte vill ha något extra är förhoppningsvis att bas bilen har ett vettigt pris.


Det är egentligen inget nytt. De flesta bilar byggda det här årtusendet har haft "allt" inbyggt i datorn och sen slår man på funktioner utifrån vilka specifikationer kunden betalat för. Det gäller inte bara rena funktioner, utan även t ex motoreffekt som i många fall bara är en fråga om programmering.

Det man möjligen behöver göra är att sätta in en knapp för funktionen kunden har valt och ta 15 000:- extra för bilen... Men det har förändrats senaste tiden när att allt mer styrs från en pekskärm och fysiska knappar försvinner. Då kan man mjukvarustyra i princip alla funktioner i bilen. Och i och med att alla bilar i dag är uppkollade är det enkelt att slå av och på saker utifrån prenumerationer/betalning
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 9092
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #291 skrivet: 05 februari 2025, 13:15:43 »
Nä det har inte på dom flesta varit så detta årtusende  ;)
Parkeringsvärmare kan jag inte aktivera om det inte finns förutsättning för det, viss ljusautomatik kan jag inte köpa till för dom lysena är inte monterade, DAB radio kan jag inte aktivera för modulen/antenn sitter i bilen , navigation kan jag inte ansluta då det saknas förutsättningar mm mm

Eller så köper jag helt fel bilmärken detta årtusende !

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #292 skrivet: 05 februari 2025, 14:28:46 »
Nä det har inte på dom flesta varit så detta årtusende  ;)
Parkeringsvärmare kan jag inte aktivera om det inte finns förutsättning för det, viss ljusautomatik kan jag inte köpa till för dom lysena är inte monterade, DAB radio kan jag inte aktivera för modulen/antenn sitter i bilen , navigation kan jag inte ansluta då det saknas förutsättningar mm mm

Eller så köper jag helt fel bilmärken detta årtusende !




Ja, jo. Inom rimliga gränser såklart... Men oftast är en påfallande stor del av "hårdvaran" som behövs redan monterad i bilen eftersom det är billigare att ha en produktionslina utan variationer - Sen saknas kanske själva knappen för att aktivera funktionen. Ett exempel är t ex larm och nyckellöst lås. Skillnaden är i många fall bara en inställning i datorn och vilken sorts nyckel som levereras till kunden.
Vad gäller parkeringsvärmare så är många dieselbilar utrustade med dieselvärmare för att komplettera motorn som ger för lite "spillvärme". För att använda den som parkeringsvärmare behövs bara ett tidur som kopplas in på bilens CAN-bus. Tiduret kostar kanske nån tusenlapp, men köper man till funktionen "parkeringsvärmare" till sin nya bil får man betala mångdubbelt mer.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #293 skrivet: 06 februari 2025, 09:36:09 »
Man får ju också ta hänsyn till antalet bilar i trafik och just Volvo och Saab var ju länge de mest sålda bilarna i landet. Procentuellt sett så var dessa märken verkligen inte sämre än andra bilmärken, snarare tvärtom. Jag har ju en viss erfarenhet då jag arbetat 18 år som bilmekaniker med allehanda bilmärken och sedan även 14 år som fordonslärare på gymnasiets fordonsprogram. Ja att det borde finnas enklare och billigare modeller utan onödiga finesser på marknaden kan jag instämma i. Frågan är dock om kunderna efterfrågar dessa? Personligen så tror jag inte det och det är väl en anledning till att dessa bilar inte finns på marknaden.

Statistiken jag hänvisar till tog ju förstås hänsyn till antalet bilar, det var alltså ett snitt/såld bil under ett enskilt år.
En volvo kanske stod 5 dagar/år på verkstad, en toyota 2 dagar, i snitt.
Jag har ju kört Toyota och Kia större delen av mitt liv och aldrig bytt en styrled eller drivknut, eller ett avgassystem, eller någon generator, eller vattenpump.
Men alla ser ju olika på kvalitet, många tycker att det är bra kvalitet om det finns reservdelar snabbt tillgängliga, billigt, och man kan göra jobbet själv.
Man bryr sig inte så mycket om felfrekvensen.
Både min Svåger (Volvo 240 från 80-talet) och min son Volvo S80 från när vete gudarna) sålde till sist efter att ständiga fel bara avlöste varandra.
Svågern har sedan kört Toyota och Mitsubishi med bättre erfarenheter.
Sonen kör V70 D3 och är nöjd, men inte har det varit utan reparationer, och han kör väldigt lite så det borde inte gå sänder så mycket.
Har bland annat fått byta hela EGR-huset för 13 000 kr för att ventilen var omöjlig att få loss. (Tror dessutom det var ett begagnat som sattes in för de pengarna.)

Farsan körde SAAB fram till slutet av 70-talet eller nåt sånt, en 2-dörrarns 900 var sista SAAB:en, bara skit med de där 900-modellerna, V4 gick väl bra, men skruttiga bilar jämför med mycket annat som fanns på marknaden.
Efter SAAB-eran körde han ford i många år, ett fall framåt för honom i alla fall, sista bilen var en Suzuki Liana som de hade i många år och som bara fungerade.

Det har alldeles säkert funnit bra Volvo, sista årsmodellerna av 240 t.ex. men det har funnits många dåliga också under årens lopp.
Min morfars 240 (en med underbett) skotades när han till sist hade 32 stycken 2:or på besiktningen, då fick släkten (som fick repaprera) honom att ge upp.
1 son och 8 mågar + barnbarn hade då fått reparera i många år, han lämnade aldrig in på verkstad.
"Inga problem för honom", och "bilprovningen är bara petiga".

Kvalitets-betygen förföljder dem än idag:
(Volvo)
https://www.jdpower.com/business/press-releases/2024-us-vehicle-dependability-study-vds
« Senast ändrad: 06 februari 2025, 09:40:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!