Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilbyte, igen, rationellt eller?  (läst 28185 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #90 skrivet: 30 december 2024, 08:15:44 »
Det var ju rätt många fel. Var det nya bilar?
Farsan har en Kia Seol och det har varit ofantligt mycket strul med den.
Syran har en EV6 som det oxå har varit mycket strul med.

Du har inte testat en Tesla? Model 3 är ju en riktigt fin bil nu.
All utrustning ingår typ. Jag körde 14000 mil med min förra och det enda jag gjorde på de milen var att byta kupefilter och smörjde glidpinnarna i bromsoken.

Tesla model 3:
JO, har kikat på dem, säkert en väldigt rolig bil att köra på sommaren.
Men.
Tror inte att det är en bra vinterbil i Norrbotten.
Vi har 23 mil till närmaste teslaverkstad, om de nu får skruva i en bil p.g.a. konflikten.
Om Musk bestämmer sig för att nog får vara nog kan de dra sig ur Sverige helt och hållet.
Min sambo kräver att det ska vara en SUV, EV3 är ett gränsfall (Crossover), Model 3 går bort.
Jag ogillar verkligen lösningen med bara en central display, accepterar man det har man gett upp bilintresset på riktigt.

Service på EV3 vartannat år för under 3000 kr är jag helt OK med, kan vara bra att det görs en översyn av någon som vet vad de håller på med, kanske görs några uppdateringar, och kanske byts vissa saker ut som man inte ens får veta att det gjorts?

Jag gillar i och för sig att service är valfritt, men förstår att man vill ha lite koll på bilen som säljare om man lämnar 7 års garanti.

De fel jag räknade upp är det som hänt på 3 olika Sportage under sammanlagt 11 år, när jag hör mina bekanta med volvo eller bilar från VW-koncernen berätta om sina strapatser har jag inga problem med dessa fel, och allt har bekostats av Kia under garantitiden.
Har bytt en givare på den 2014 vi har kvar nu, det fick jag betala själv, och så fick jag betala för att byta bränslefilter "akut" för att jag struntade i att göra det på senaste servicen.
Bromsarna är något som är dåligt på KIA, men det är de ju inte ensammen om, har i alla fall inte behövt byta OK på någon av bilarna, bara skivor och klossar.
Har aldrig haft problem med kopplingar, styrleder, knutar, stötdämpare, avgassystem - sånt som är rätt vanligt på andra bilar.

Den sportage vi köpte i april förra året har dock varit en följetång, allt har med Adblue att göra, de har bytt en lambdasond, en tempgivare, delar av avgassystemet (För att givaren inte gick få loss) och den larmar nu också, för nåt med avgasreningen, det är samma nivå i adbluetanken som när vi köpte den trots att jag kört 1000 mil, troligen är det något fel som de inte hittas som orsakar alla andra följdfel, men jag orkar inte krångla mer - nu får de tillbaks bilen och får fixa den innan nästa kunder tar över och förhoppningsvis får ett mer problemfritt bilägande.
Jag gjorde misstaget att inte kolla om det var adblue på denna bilen, skulle nog inte köpt den om jag fattat det.
Vi har inget varmgarage, så att köpa en bil med adblue som fryser vid -11 grader är inte så smart i norra Sverige.

PÅ en elbil finns i princip inget av det som krånglat på mina tidigare KIO:r ens med i konfigurationen, förutom fjädrar då, men det har de nog lärt sig att dimensionera så det håller nu, det kostade dem nog en slant.
Så om man har förtroende för att övriga saker är väl sammansatta så borde det bli ännu mindre problem med en elbil, men det vet man förstås aldrig.

Toyota är förmodligen den mest problemfria bilen av alla jag tittat på, men den triggar också min köpnerv minst av alla.
Inte så kul lägga ut nästan en halv miljon på något som man inte tycker är det minsta intressant, de gör helt enkelt tråkiga bilar.

Volvos pluginhybrid kommer troligen att få rätt hög skatt med början någon gång 2025, den ska justeras så den stämmer bättre med de verkliga utsläppen, så kanske 50-60% av vad skatten på en bil som går helt på bensin?
Skulle gissa på att det är därför volvo har sina rabatter nu, de vet att det blir lite tuffare att sälja hybrider framöver, inte minst i storstäderna där de lär bli förbjudna i takt med att miljöklass 3-områden införs i städerna. (Bara el eller gas får köras)

Sen är det förstås HUR MYCKET SOM HELST som kan och kommer att krångla på en pluginhybrid när de börjar bli lite äldre - det är ju den stora bristen med två drivlinor, förutom det täta serviceintervallet, och ett relativt högt pris på bilarna som nya.

När de bytte delar av avgassystemet hade de bilen i 4 dagar, jag fick låna en helt ny Kia eniro elbil i 4 dagar, gratis.
När jag hämtade ut bilen fick jag 3 liter spolarvätska och en påse godis som plåster på såren.
Det kallar jag bra service.
De tog inte ett öre betalt.

Ooops, glömde att vi bytte synkringar i växellådan på den 2014 års sportage vi har kvar i somras, det kostade strax under 11 000 kronor och ska visst vara ett rätt vanligt fel på manuella sportage med 115-hästarsmotorn.
Man kan ju bara gissa vad det hade kostat på en bil från volvo eller VW?
2500 mil/år, så även om man slår ut det på bara ett års bilkörande är det bara 4.5 kr/mil.

Jag har räknat lite på kostnaden/mil på nya EV3.
4 år och 10 000 mil
Värdeminskning från 500 000 till 200 000 ger 30 kr
Service kostar 1.2 kr/mil
Däck nåt liknande, ca 12000 kr för 2 omgångar däck, 1.2 kr/mil
Skatt 360 kr/år, några ören/mil
Försäkring ca 1500 kr de första tre åren, sedan ca 5000 kr/år. , ca 1 kr/mil.
Elkostnad ca 1 kr/mil, troligen mindre då vi borde kunna ladda med solel ca 8 månader/år.

Hamnar på i runda slängar 34-35 kr/mil

Jag lånar inte, men räknar inte heller med någon avkastning på kapitalet om jag haft det kvar på börsen, har förlorat 1% på mitt sparande i år, så jag vet med säkerhet att det kan svänga på börsen.

Skulle jag räkna in förlorad avkastning 7% på 300 000 kr så blir det också ca 21 000 kr/år eller nästan 8,5 kr/mil.
Säg drygt 40 kr/mil i så fall. (Jag har bara ca 50% av mitt sparande i fonder/aktier, resten på sparkonto)

Sen kan man väl jämföra med annat, snöskotern och fyrhjulingen kostar ca 200 kr/mil att köra...
Inte lika många mil, men nästan samma kostnader.
Nästan lika dyrt som en ny porsche 911 som man äger i 3 år.
« Senast ändrad: 30 december 2024, 08:52:11 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #91 skrivet: 30 december 2024, 08:47:25 »
Tidigare var det väl ofta så att en Toyota stod i varm garage, kördes 300 mil per år, servade innan besiktningen, kunde dock vara buckla fram, på sidan, under om pensionären råkat köra på en parkerings sugga vid veckohandlingen, annars så då ett bra köp begagnad.  :)
JAg har haft 3 olika Corolla, 2 stycken Avensis och de har alla fungerat bra, varit otroligt få fel, och det mesta har lösts på garantin de första åren.
Den sämsta var den senaste Toyotan, en 1.8 Med nya aluminiummotorn (runt -00?).
På den byttes drivaxlarna ut, växellådan fick nya lager, och efter 18 000 mil byttes motorn (Allt utom toppen) för att den drog olja.
Oken fram kärvade hela tiden, fick renovera dem vartannat år, och då hade de kärvat ett bra tag innan jag tog tag i det.
Jag betalade inte ett öre för något av det, (Utom bromsarna) men problemfritt var det ju inte direkt.
Bäst var nog Avensisen med Leanburnmotorn på 1.8 liter, -99, den gick snålt, drog ingen olja, och det var inga fel alls på den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #92 skrivet: 30 december 2024, 09:12:12 »
Hade en leanburn Toyota Avensis -98 efter 23 verkstadsbesök köptes den tillbaka av Toyota, jag fick lägga 25000 mellan till en likadan -00 vilken faktiskt var felfri. Som sagt tur/otur…
« Senast ändrad: 30 december 2024, 09:16:45 av Mike »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #93 skrivet: 30 december 2024, 09:14:18 »
Kan ha varit en -98 jag hade också, importerade båda från Danmark (Tror jag betalade 83 000 för den första), så den med leanburn hade vi inte så länge, kanske hade varit fel på den för mig också om den fått vara kvar.
När jag köpte den andra hade Toyota börjat styra upp det där med priserna i Danmark, så den kostade rätt mycket mer, typ drygt 120 000 kr.
Körde in i 3 renar med den första, så den sålde jag efter att den var reparerad.
« Senast ändrad: 30 december 2024, 09:15:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #94 skrivet: 30 december 2024, 09:17:01 »
Den enda elbilen jag just nu skulle vilja ha är faktiskt VW ID.7 men den är för dyr så kanske som begagnad om 1-2 år.

Tesla går bort pga Musk och avsaknad av spakar för blinkers.

Skodas nya lilla Elroq ser också väldigt bra ut och den skulle jag välja framför Kia EV3 pga utseendet. Har dock inte suttit i den än så den kanske också är plastig inuti.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #95 skrivet: 30 december 2024, 09:33:17 »
Mmm, men jag var inne på Skoda-butiken förra veckan, och skodaförsäljaren visste inte ens vad jag pratade om för bil.
Kändes märkligt att försöka göra affär med en säljare som inte ens vet vilka bilar som är på väg att lanseras.
Sen är jag väl lite som min bror, inte en bil från VW på min gård, det har varit alldeles för mycket strul med deras bilar för att jag ska vilja ge mig in på det.
Men håller med, snyggare, och troligen som jag tolkar testerna en mer "vuxen/mogen" bil som upplevs lite mer premium.
Just det har sällan varit något som jag prioriterat, jag vill att det ska fungera och hålla för våra skrovliga vintervägar, snö, is och att stå ute året runt, mina KIO:r har klarat det helt OK, även om de bullrat en del.
Min dotter kör Passat och de fick precis notan för senaste service, 17 000 kr.
Inte kul (Byte  kamrem ingick)
Mina syskonbarn har kört skoda och haft massor med problem på sina bilar, speciellt på Octavia.

Provsatt en Enyaq i somras med tyckte insteget i kupen var trångt i framsätet om man vill ha stolen högt, man fick ju nästan bryta nacken av sig för att komma in.
Elroq är väl liknande, fast kanske ännu lite lägre?
(Finns inte att klämma/känna på än så länge)
Vår nyaste Sportage är också lite trång att komma in i, de äldre, OCH EV3, har ett bättre insteg.

Elroq med stora batteriet (om den ska kunna konkurrera med EV3 longrange) kostar typ 560 000 kr utan några tillbehör, så den är ju minst 62 000 dyrare.
Med de mindre batterierna är den också dyrare än EV standard range, men med ännu kortare räckvidd.
« Senast ändrad: 30 december 2024, 09:36:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #96 skrivet: 30 december 2024, 10:20:51 »
Ja Elroq är till 80-90% en Enyaq.
Man kan köpa till 5 års garanti för 9900:- vilket jag skulle gjort på den.

Jag hade jätteproblem med min Seat så visst ska man ha respekt för att bilar från VAG kan krångla, samtidigt har flera i min närhet haft flera VW som varit felfria så jag vet inte.

Service på min Passat är varannat år men svindyr, kostar mellan 6000-8000 för de första två per styck tror jag.
Kias service på mina laddhybrider har också varit dyra och därtill varje år.

https://youtu.be/woLSKOX_axw?si=WzQskuHgwRtQlKVw
Elroq test.

https://youtu.be/mTNZj_dp6Cc?si=NsbpSzhGyDg6pT3p
En till
« Senast ändrad: 30 december 2024, 10:22:51 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #97 skrivet: 30 december 2024, 10:28:04 »
Missa inte att det finns ett sätt att få EV3 billigare.

Köp den med Kia finans, du kan lösa lånet direkt efter köpet men förlorar fri service, men det blir billigare.

https://www.forenadebil.com/kia-modeller/kia-ev3/

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 819
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #98 skrivet: 30 december 2024, 13:02:23 »
Förbrukning nu.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #99 skrivet: 30 december 2024, 13:33:03 »
En skoda skulle jag inte köpa.

Är med i diverse Facebook grupper och det är helt ofattbart vilka problem folk frågar efter.
Det verkar vara likadant i ID grupperna.

Norska  NAF har testat elbilarnas räckvidd i vinterväglag.
https://alltomelbil.se/naf-motor-vinterns-rackviddstestet-el-prix-2024-bjod-pa-overraskning/

Teslan är den bästa vinterbilen jag haft.
Går kanon på vägen, grym värme.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #100 skrivet: 30 december 2024, 16:34:10 »
Förbrukning nu.
Hur mycket tillförd energi behöver bilen och vad kan den utnyttja av det?  (Laddar från 50-80% =30% av totala batteriet. Hur många kWh på elmätaren är det?)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #101 skrivet: 30 december 2024, 16:41:38 »
Missa inte att det finns ett sätt att få EV3 billigare.

Köp den med Kia finans, du kan lösa lånet direkt efter köpet men förlorar fri service, men det blir billigare.

https://www.forenadebil.com/kia-modeller/kia-ev3/

OK, så det är sååå man ska göra.
Det blir billigare ändå.

Total kostnad med lånet, efter rabatten med med 36 månaders avbetalning blir 537800 kr
Rent köp hade det blivit 525481 kr
Alltså 12319 kr dyrare
Men vi får ju ca 35000 i räntor som ger ca 10500 tillbaks på skatten.
Dessutom ca 25 000 kr mer ränta på sparkontot under de tre åren, med 2.25% ränta.

Summa summarum:
12319 kr dyrare
-10500
=1819 kr dyrare
- 17500 kr ränteintäkter (Efter skatt)
Alltså 15000 kr billigare.

Sen är serviceavtalet värt ca 6000-9000 kr, vet inte exakt, (hinner bli två servicetillfällen) på tre år
Så summa summarum ca 21000 -24000 billigare även om vi betalar hela löptiden.
Mest pang för pengarna kanske man får om man servar andra gången, och sedan betalar av det som återstår.

Det är i alla fall vad jag kommer fram till.

De bjöd 5000 kr mer för inbytet än förra gången vi talades vid, och så prutade de 5000 kr på vinterdäcken, och skulle fixa 17" fälgar och däck utan kostnad, trots att det egentligen inte ska gå.

Känns riktigt bra, bara surt att man måste vänta 2-3 månader.
Den är planerad för produktion, men inte klar, så det är ju det, och sedan 6 veckor på båt, och kanske en vecka innan den når Piteå väl i Sverige.

Men jag ska räkna mer på det där med att lösa lånet i förtid, det kanske ändå är bäst.
Även om man måste oroa sig för det där SOS-alarm-batteribytet andra servicen.  ;)
« Senast ändrad: 30 december 2024, 16:44:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2592
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #102 skrivet: 30 december 2024, 22:08:12 »
Så är det, jag var på visningsfesten när den visades första gången och säljaren sa att det var flera som tagit lånet och löst det direkt. (De som bokat tidigt fick bilarna innan visningsfesten)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #103 skrivet: 02 januari 2025, 15:43:09 »
Tack vare ditt tips sparade jag runt 31000 kr Mike, så jag har annullerat beställningen av min basmodell med long range och istället köpt Long range Plus, det blir samma kostnad om man betalar av skulden direkt.
I vart fall om man tänker bort att jag sumpar kanske 17 000 i intäktsränta på sparkontot.  ::) ::) ::)
Då får man "helskinn" (fejk), trådlös laddning, den härligare och snyggare ratten, elbaklucka och de lackerade yttre plastdetaljerna. Och lite mer som jag inte minns.
Det var mest ratten jag ville ha, men jag tror interiören är lite mindre plast också.
Tyvärr den sämre mittkonsollen med matbord istället för förvaring mellan stolarna.
Jag fick inte heller 17 tums fälgarna på sommardäcken som jag ville, det blev 19 tums istället och 4 mil kortare räckvidd på köpet.
Men jag tror det är viktigare att ha den på vinterdäcken...
Låter som att jag kan få bilen någon vecka tidigare också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1373
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bilbyte, igen, rationellt eller?
« Svar #104 skrivet: 02 januari 2025, 16:46:59 »
Tack vare ditt tips sparade jag runt 31000 kr Mike, så jag har annullerat beställningen av min basmodell med long range och istället köpt Long range Plus, det blir samma kostnad om man betalar av skulden direkt.
I vart fall om man tänker bort att jag sumpar kanske 17 000 i intäktsränta på sparkontot.  ::) ::) ::)
Då får man "helskinn" (fejk), trådlös laddning, den härligare och snyggare ratten, elbaklucka och de lackerade yttre plastdetaljerna. Och lite mer som jag inte minns.
Det var mest ratten jag ville ha, men jag tror interiören är lite mindre plast också.
Tyvärr den sämre mittkonsollen med matbord istället för förvaring mellan stolarna.
Jag fick inte heller 17 tums fälgarna på sommardäcken som jag ville, det blev 19 tums istället och 4 mil kortare räckvidd på köpet.
Men jag tror det är viktigare att ha den på vinterdäcken...
Låter som att jag kan få bilen någon vecka tidigare också.


Så nu blir det bara lovord om elbilarnas förträfflighet… ;) ::) 8)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!