0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
JahaFinns det billiga reservdelar hemma på hyllan för hemmafixare?Finns det beg delar på skroten?Skulle fälla ned sätet helt om jag måst åka asienbil
Tycker verkstaden gjort åtminstone 3 fel, värst är att det nog är så också för många av deras kunderGnällkillen har gjort minst 2 felÄr man okunnig skall man inte ha bil, eller istället leasa bil, ha en äldre robust bil, låta någon hjälpa till och använda små verkstäder som man känner till och utan någon overhead, så tänker jag. Är man lite kunnig så fixar man bilen själv så långt det någonsin är möjligt. Bilar är ett helvete🤐, kommer aldrig någonsin köpa en Asienbil, bara EU bilar från EU.
Två av mina KIA har fått nya fjädrar fram, p.g.a. fjäderbrott.En av dem fick även nya dimljus, de bländade och gick inte justera, fastrostade skruvar.En av dem fick ett balanshjul på kamaxeln utbytt, tydligen en riktigt kostsam historia om man varit tvungen betala själv.Sen är det säkert nåt mer också.En av gångerna hade jag kört för långt, men de släppte upp till 200 mil över milgränsen, då i alla fall, det var nog typ 8 år sedan.Det som är mest irriterande med deras garantier är nog att bilen själv inte säger till, man måste ha benkoll på både tid och miltal.Har nästan bestämt mig för Kia EV3 nu i alla fall.Känner på mig att jag skulle vara sur hela tiden över de höga service och reparationskostnaderna om jag köpte volvon, och så vill jag ju helst ta steget över till eldrivet helt och hållet.Troligen blir det också en laddare med 2 uttag, och en KIA EV5 om 2-3 år. (Om vi är nöjda med elbilslivet)Då har man gjort hela övergången till el. Måste ta utökat B sen, för att kunna dra släpet.Summa summarum en dryg miljon på klimatomställningen, och jag som inte ens tycker att det är något problem om det blir varmare och lite högre CO2-halt.Rätt tokigt egentligen, men det visar ju tydligt på hur man kan indoktrineras med lögner, även om man vet att budskapet är falskt.Inte konstigt att Ryssarna krigar, de har ju indoktrinerats i hela sina liv.
Nu när Mitsubishi inte har verksamhet i närheten längre så nu blev det en fransman i stället.
Du har inte testat en Tesla? Model 3 är ju en riktigt fin bil nu.
Det var ju rätt många fel. Var det nya bilar?Farsan har en Kia Seol och det har varit ofantligt mycket strul med den.Syran har en EV6 som det oxå har varit mycket strul med.Du har inte testat en Tesla? Model 3 är ju en riktigt fin bil nu.All utrustning ingår typ. Jag körde 14000 mil med min förra och det enda jag gjorde på de milen var att byta kupefilter och smörjde glidpinnarna i bromsoken.
Om man inhandlar en model 3 och kör till 14.000 mil under 10 år, vad blir det för milkostnad tror du, givet inga reparationer behövts och elen kostar 2kr/mil.Dvs värdeminskning, försäkring, däck, etcMin beräkning ger runt 60 kr / mil. Kan detta stämma?
Vad är inköpspris och vad har du räknat med för värde på bilen efter 10år i din beräkningVad kostar service under 10år ?Är den inköpt med lån så blir det räntekostnader och då är gåtan vad det kostat .
Kanske räknade fel 😌😌😌, fast ingen vet ju vad som blir helt korrekt svar ☺️Minns jag rätt så var det ungefär så här:Värdeminskning. 500Försäkring. 150Däck. 30Service. 50El. 30Utebliven avkastn. 275. (5%) ——--------------- Totalt 1035 / 14 k mil = 74 kr
Vilket batteri och vilken utrustnings nivå på Ev3an ska du ha?
Om Toyota fortfarande är vad de har varit så hade jag köpt en sådan, men har ingen koll på hur de är idag, eller hur de står i konkurrensen med de andra i elbilssegmentet.Skulle dock bli förvånad om en Toyota vore en sämre affär än någon av de andra märkena, sett ur ett historiskt perspektiv.Någon upplyst kan nog svara på hur det förhåller sig ifrågan, kanske redan finns svarvi tråden?Bilar intresserar mig inte annat än att de ska vara transportfordon från A till B varenda gång de behövs, och där har Toyota varit oumbärliga för mig de senaste dryga 20 åren.Har iofs aldrig köpt i närheten av ny bil, utan det har varit ungefär 15 år gamla bilar som inhandlats, efter noga kontroll hur de olika uppdateringarna har fungerat (köper tex aldrig första årgången av en "uppdatering" eller "facelift", eller en ny modells första årgång), iaf inte förrän de visat vad de går för).Elbilarna är ju fortfarande lite av i sin "utvecklingsfas", så jag överlåter åt andra att vara produkttestare och finansiärer i detta segment, tids nog får vi veta vilka tillverkare ocy modeller som sticker ut, och då börjar jag fundera på att öppna "lädret".