0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är inte milen utan tiden som avgör bytet.Sedan kommer du väl inte igenom besiktningen med blinkande SOS-lampa eftersom det är lagkrav i EU.6 månader höll mitt första och det andra blinkade faktiskt rött efter två år när det var -10 grader ute, batterispänningen sjunker ju bid kyla…Det är ett simpelt batteri som borde kosta typ 200-300:- men verkstädernas påslag och tiden för bytet driver upp kostnaden enormt.
Hur blir det med dessa GSM moduler? Läste att det kan bli problem i vissa bilar.
Sedan kommer du väl inte igenom besiktningen med blinkande SOS-lampa eftersom det är lagkrav i EU.
https://www.automotorsport.se/nyheter/beskedet-inget-korforbud-nar-2g-3g-naten-laggs-ner/
Då är det bara det tråkiga att köra omkring med varningslampor då vad gäller batteriet i Kia och Hyundai. Kia är ju vansinnigt kinkiga med garantier också så frågan är om de låter garantin gälla om man skiter i det, troligen gör de det men kör inte en enda dag eller en enda kilometer över intervallen för då är det garantistopp.
Från vilken dag räknas egentligen garantin? Så om du har 3 års garanti t.ex. och du köper en bil och där står det typ så här t.ex.2023-06-15 tillverkad i Japan, 2023-07-05 förregistrerad, 2023-07-05 ägarbyte till ett företag i Örebro, 2023-07-05 Typgodkännande av EEG intyg, 2023-07-05 avställd, 2024-04-25 ägarbyte till en person i Västmanlands län, 2024-04-25 registrerad, 2024-04-25 i trafikSå garantin börjar gälla den 25/4 2024? Eller? Eller är det någon annan dag/månad som gäller?
Ok beslutades alltså för ett par veckor sedan, men det var ju inte oväntat att det skulle bli så.Då är det bara det tråkiga att köra omkring med varningslampor då vad gäller batteriet i Kia och Hyundai. Kia är ju vansinnigt kinkiga med garantier också så frågan är om de låter garantin gälla om man skiter i det, troligen gör de det men kör inte en enda dag eller en enda kilometer över intervallen för då är det garantistopp.
Garantin gäller ju tex inte för styrleder tändstift eller liknande saker som anses vara slitdelar så man har i princip lika stor nytta av maskinskadeförsäkringen man redan har visst man får lägga mellan 1500-3000 kr i självrisk.
Jag känner flera som utan problem fått stora dyra fel lagade på garantin av Kia men dessa har följt serviceplanen utan missar.Kias garanti är absolut inte värdelös men Kia har tagit bra betalt för service tyvärr, garantin gäller dock även om man servar någon annanstans under förutsättning att den görs enligt Kias anvisningar.Sedan är det ju alldeles självklart att slitdelar inte går på garanti, det gäller ju alla bilmärken.