0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Inte om man köper en Toyota Yaris Cross Hybrid t.ex. .... när jag kollade kostade en begagnad Yaris Cross Hybrid som har gått över 300 mil och var i trafik i ungefär 1 år lika mycket som en ny. Det var svårt att få tag i dessa bilar och när man ville beställa en så fick man vänta minst ett halvt år tills att man kunde få den levererad.
Vad köpte du slutligen för bil till dottern :-). Blev nyfiken nu.
Sen är det ju detta med köpa eller leasing...OM vi leker med tanken att värdeminskningen är 50% de första tre åren så blir det en kostnad på 83333 kr/år eller 6944 kr/månad.Att leasa en kostar 5041 kr/månad inklusive försäkring och serviceavtal, 3000 mil/år körsträcka och 109000 kr kontantinsats. Mitt inbyte är värt 200 000 kr så då får jag en slant pengar i näven också.Räcker till 18 månadshyror.Utan kontantinsats kostar den 8368 kr/månad...Då räcker pengarna från inbytet 24 månader.
Tveksamt om man fortfarande ska räkna med 50% dom första 3 åren som man gjorde tidigare om det fortsätter vara samma ström ut ur landet på begagnade bilar.Brist på begagnat lär fortsatt hålla upp priserna .
En Audi A3 , bensinareMärkligt nog var den betydligt billigare än A1 med Audi Choice.Dessvärre utan bränslevärmare då det inte fanns någon i Sverige och ingen beställd av någon anledning och troligen inte försäljarna själva som valt den strategien.Får se hur det slutar !
Ju billigare bilar desto mindre värdeminskning, ofta både i kronor och procent, ju äldre en bil blir ju mer blir det nåt man använder för att ta sig från A till B och det gör en liten "billig" bil lika bra som en gammal dyr bil, som dessutom är dyr att hålla igång, det påverkar andrahandsvärdet negativt på äldre "dyra" bilar.
Mina synpunkter:XC60, bra val som inte behöver blir dyrare pga bra andrahandsvärde. Men just nu säljs nya XC60 Nordic edition med vansinniga rabatter på över 150000:- kanske ett bättre val.RAV4, det tråkiga men säkra valet med högt andrahandsvärde och 10 års garanti om du servar den varje år hos Toyota.Kia, här måste du nog välja största batteriet och då blir den dyr, räkna inte med att EV3 med lilla batteriet går längre än 15 mil i -20 på motorväg.Om man bortser från pengar här så hade jag valt XC60.Själv har jag kört 300 mil nu med min nya bensinpassat för 389000:-, den har snittat 0,55 liter per mil och fruktansvärt skönt att komma ut till en varm avisad bil. Dessa säljs fortfarande med enormt mycket utrustning nya med 100-140000:- rabatt för 380-400000:-