Hej,
Nybliven husägare där säljarna installerade en ny F470 FLVP i år (feb -24)
Huset är en enplansvilla 180m2, ventilerad krypgrund, kallvind. Byggår 1984.
Ingen golvvärme, endast radiatorer i varje rum.
Jag är förstgångshusägare och har spenderat många kvällar här på forumet för att försöka förstå hur en FLVP bör arbeta.
Varför jag börjar undersöka detta är för att jag blev förvånad över elförbrukningen vi hade i november.
Oktober 2024: 900 kWh
November 2024: 1900kWh
Alltså mer än en fördubbling. Vi bor i Gävle och utetemperaturen såg ut som följande:
Oktober 2024: Genomsnitt 9° (högt 12°, lågt 3°)
November 2024: Genomsnitt 3° (högt 9°, lågt -7°), mesta kring 3°, och 5 dagar av minusgrader.
Jag är fullt medveten att uppvärmningskostnadarna kommer öka rejält under vinterhalvåret, men jag var inte beredd på denna stora ändring på bara en månad när vi knappt varit under 0°.
Inomhustemperaturen har legat stadigt runt 21° i oktober och november.
För en vecka sen sänkte jag värmeförskjutningen 2steg nedåt (ett försök att snåla lite på energin) och landade då en innetemp på ~20°
Vi har kamin och kan elda vid behov när sambon och barn klagar

Inställningar på F470 idag:
Värmekurva: lutning 5, förskjutning (-3)
Ventilation från: 65%
Ventilation till: 60% (om jag minns rätt från servicemenyn)
Vatten komfortläge: Ekonomi
Periodisk höjning: 14dagar
Värmepump driftläge: Auto
Stopp av Värme: 17°
Stopp av tillsats: 15°
Filtreringstid: 24hrs
Nu till mina funderingar. Det första jag noterade när jag började sätta mig in i det här är att "regleringen" av framledningstemperatur (och andra temperaturer) är väldigt hoppig.
Jag har nån enstaka kurs i reglerteknik i bagaget, så hade sett framför mig att en värmpepump hade ett "mjukare" förlopp.
Se bifogad graf på Fram- och Returledning från de senaste dagarna (2024-12-12 till 2024-12-16)
Detta kanske är ett normalt beteende?
Det andra jag noterade är pumpen avfrostar ofta(?) 1ggr i timmen. Se bifogad graf på avluft och förångare.
Är detta något jag bör korrigera för?
Jag har även läst att tillluften bör vara samma/någon grad under rumstemperaturen här på formuet. Se bifogad graf även här.
Är detta något jag bör korrigera för?
(I grafen för rumstemperatur så ökar tempen på flera ställen, och det är när vi har eldat i kamin. Sensorn sitter i hall/entre som angränsar till vardagsrum.)
Och till sist bifogade jag även en graf på uteomhustemperaturen under samma period,
Jag är som sagt helt nybörjare på detta så alla tips och eventuella lektioner uppskattas
Tack på förhand!