Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Gree Amber 35 /Sumo 35
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Gree Amber 35 /Sumo 35 (läst 3678 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jälldorf
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 56
Karma +0/-0
jälldorf
Gree Amber 35 /Sumo 35
«
skrivet:
11 december 2024, 11:42:57 »
Citera
Hej jag har en gree Amber 35 som inte orkar värma upp mitt lilla dåligt isolerade hus på 50kvm vid -13 grader ungefär. Pumpen ska leverera 4,2kw vid minus 18. Men det är tydligen inte inräknat med avfrostning som verkar vara ca 10min av en timme. Utan 4,2kw endast då den ger som mest. Har sett ett flertal nätter då det har varit som lägst -17 och högst -12 att den bara orkar hålla 20 grader i samma rum som pumpen och 17 i lägsta rummet (snitt 19).
Provade inatt att köra 2st el element som gav 3,8 kWh enligt Tibber och elmätare. Körde dessa på max och i morse vid -12grader var det 22,5 grader i hela huset. Det hade som kallast varit -17,5 så cirka -14 i snitt. Med tanke på att huset verkar dra 3,8kwh för att hålla 22grader vid -14. Hur kallt skulle en sumo 35 klara att hålla 21 inne? Är deras angivna värden inklusive avfrostning? Tacksam för svar då jag funderar på att flytta Amber å byta mot sumo35 lr komplettera med en sumo35. Obs strunta i att tänka på isolering just nu. Och huset har ingen annan förbrukning just nu
«
Senast ändrad: 11 december 2024, 11:44:36 av jälldorf
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9092
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: Gree Amber 35 /Sumo 35
«
Svar #1 skrivet:
11 december 2024, 18:41:18 »
Citera
Effektuppgifterna är högst troligen inkl avfrostning enligt testvarianten , lite förvånande om inte Gree använder samma kriterier vid test!
För att få ut högsta angiven effekt så är det troligen vid högsta fläkthastighet och har du den ställd på detta ?
Om du kom fram till att 3.8kW behövs för att hålla 22,5 grader så blir det ca 80W per kvadrat vilket låter mycket så du har rätt i att det inte är så bra isolerat och utöver dom värmekällorna så värmer armaturer, kyl, frys, tv , människor i huset mm
SUMO 35 ger vid högsta fläkthastighet och -15 ute 5,3kW vilket innebär med bara usel huvudräkning att den bör klara att hålla 21 grader ner till ca -25 med dom 4kW den kan lämna vid -25 om du sänker från 22,5 grader till 21 grader.
Observera icke verifierad huvudräkning på effektbehov
Någon annan kan säkert komplettera mer mer korrekta siffror från beräkningsprogrammen men lite knepigt när utetemperatur skiftar mellan -12 och -17,5 under natten.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #2 skrivet:
11 december 2024, 19:21:43 »
Citera
Detta är vad installatören säger och enligt vederbörande ska det då landa på 4,2kw och detta är vid drift mätt 10min efter avfrostning (tyvärr avfrostar den i 10min per timme ca dom senaste ggr det varit ca -14). Så det du säger är att en sumo ger 4kw per timme inklusive avfrostning vid -25???
Och det har inte varit en enda annan kW under mät timmarna inte ens lyse då det är ett en pågående renovering (finns ingen annan elslukare). Hör gärna av någon om 4,2kw är inklusive avfrostning på gree Amber 35?? Men som sagt inte enligt installatören är det endast toppeffekten som är 4,2kw. Kan se en ERR rapport på
www.scanmont.se
men den begriper jag tyvärr ej.
Stort tack för svar
«
Senast ändrad: 11 december 2024, 19:44:05 av jälldorf
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #3 skrivet:
11 december 2024, 19:45:15 »
Citera
Verkar lite märkligt om inte Gree gör tester enligt direktiv som övriga gör .
Avfrostning ingår och uppgiven effekt bör vara ett snitt då det tex beror på påfrysning av utedel och avfrostning.
Nu är nog klimatkammaren lite snällare än vad det är i verkligheten där vi även har en massa vind och snö ibland.
Om du klarar finska språket så borde finska Scanoffice ha ett eget test av den, dom testar även märken och modeller dom inte marknadsför av någon anledning.
Någon kanske annars kan länka till testet hos dom.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #4 skrivet:
11 december 2024, 19:47:37 »
Citera
Finns en ERR rapport på Scanmont.se den är på engelska men jag begriper tyvärr inte riktigt.
Loggat
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #5 skrivet:
11 december 2024, 19:52:20 »
Citera
<https://scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/>
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #6 skrivet:
11 december 2024, 19:57:34 »
Citera
Fick inte upp den men med lite hjälp av Google translate eller någon som fattar vad det står på finska kan hjälpa till då jag antar att den är på Finska
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #7 skrivet:
11 december 2024, 20:13:34 »
Citera
Ok ja jag ser att jag bara kommer in på 25:an och där är det engelska. Men jag begriper helt ärligt inte om det är inklusive avfrostning eller ej.
Men du och andra med dig vet alltså helt säkert att sumo35 ger 4kw i timmen inklusive avfrostning? Synd då man köpt en pump där man tror att det bara ska skilja 0,1kw vid -25
Men anledningen till att det är viktigt att veta är för att om det är så stor skillnad så räcker det att byta ut den och jag slipper ha dubbla i detta hus.
Då jag har en mindre stuga att sätta Ambern i. Och sedan får ju fler veta att det är stor skillnad i effekt och inte bara kvalitet
«
Senast ändrad: 11 december 2024, 20:15:29 av jälldorf
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #8 skrivet:
11 december 2024, 20:49:06 »
Citera
Om jag med flera inte helt missuppfattat hur dom oberoende testerna på luft/luft är utförda så är det inkl avfrostningar då dom testas i klimatkammare och då kommer dom avfrosta vare sig man vill eller inte.
Tror det är eurovent som testar så där kan du säkert hitta din modell men var tidigare sjukt svårt att hitta rätt.
Låter snarare som det är något vajsing på din om den inte grejar ditt hus om du nu kör på högsta fläkthastighet vill säga.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #9 skrivet:
11 december 2024, 21:25:51 »
Citera
Har ställt den som leverantör sa läge 4 av 5 och just nu levererar den 16 graders höjning men då är det från 25 grader inne till 41 och -14 ute. Skulle enligt installatören vara från 20-37 vid -18. Så installatören verkar slippa byta pump. Men denne blev förvånad när jag påtalade att 3,8kw i timmen från elementen hade hållit huset på 22,5 grader över natten men att pumpen inte klarade av att göra samma sak dagen innan med liknande förutsättningar. Så denne skulle komma imorgon bitti så vi får väl se
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #10 skrivet:
11 december 2024, 21:39:46 »
Citera
16 graders höjning vid -14 ute låter lite tycker jag eller så är det väldigt högt luftflöde.
Har du koll på vilket luftflöde den har vid steg 4/5 ?
Tar för givet att filter är rengjorda.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #11 skrivet:
11 december 2024, 22:14:49 »
Citera
Vet ej direkt men frågat installatören nu. Bifogar bild
Finns ett quite läge och ett turbo sen 5 vanliga steg så anar 680 m3/h
Loggat
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #12 skrivet:
11 december 2024, 22:16:59 »
Citera
Sen kanske man kan få ut något av tidigare bifogat SMS
Loggat
jälldorf
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
jälldorf
«
Svar #13 skrivet:
11 december 2024, 22:42:32 »
Citera
Installatören trodde också det var 680
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #14 skrivet:
11 december 2024, 22:48:42 »
Citera
16 graders höjning med 680 kubik är ca 3,9kW
16 graders höjning med 730 kubik är ca 4,2kW
Vet inte vilket läge du egentligen har , turbo låter inte som ett konstant läge utan som typ powerfull som pågår ca 30 minuter men tyvär ingen koll.
Högre luftflöde än jag trodde så effekterna stiger.
Man får troligen både högre och lite lägre temperaturskillnad beroende på hur nära man är en avfrostning och sen vet vi inte hur säker mätning det är då temperatur kan skilja sig lite åt beroende om man mäter i mitten eller på sidorna av utblåset och att termometern visar rätt.
Så den kan kanske avge inkl avfrostningar ca 4,2kW om det under lite längre period är någon grad mer än dom 16 du får nu.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Gree Amber 35 /Sumo 35
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 854
dolda: 0
användare: 5
Användare online
:
Heat?
flunosslin
svenske kocken
Josth
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info