Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT Greenline E14  (läst 1893 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Merca1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Greenline E14
« skrivet: 04 december 2024, 17:03:20 »
Har en IVT Greenline E14 som är sen 2004. Jag hade problem med för dålig cirkulation när det blir kallt ute till min andra våning som har radiatorer då jag ej kom upp i tillräcklig returtemperatur så att pumpen bara gick utan att stanna. Nu satte jag dit en större och bättre pump än den gamla men nu verkar jag fått ett annat problem. nu när pumpen kommit upp till börvärdet då har pumpen gått ca 15-20 minuter vid ca -3 4 grader utetemp så faller returtemperaturen rätt så fort vilket gör att pumpen då då inte startar när man tangerar returtemperaturen utan dp blir det så att värmepumpen startar efter ca 400 sekunder  som det kan stå i displayen. vad kan det vara för fel?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4816
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #1 skrivet: 04 december 2024, 18:31:03 »

Att cirkpumpen har tappat effekt känns mindre sannolikt i förhållande till att det är något som bromsar flödet t.ex. att flexslangarna börjar bli täta.

Har värmepumpen väl startat, så får den inte starta igen före det har passerat 20 minuter (?) sedan föregående start.




Utloggad Merca1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline E14
« Svar #2 skrivet: 04 december 2024, 19:48:57 »
Flexslangarna är bytta för ca 1-år sedan Pumpenvar sliten och lite för underdimensionerad för denna anläggning.
Min fråga är vad kan påverkar att temperaturen faller så fort att kompressorn inte vill starta förran tiden har gått- Kan ett för högt flöde påverka detta?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30359
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline E14
« Svar #3 skrivet: 04 december 2024, 21:31:52 »
Jag vågar påstå att antingen så funkar inte yttre cirkpumpen så bra, kan du kolla T8 och T9 och jämföra med T1?
Eller så är det ojämnt flöde på ditt system, nästan hela flödet tar nån genväg via typ en golvvärmefördelare eller liten radiator och övriga systemet får rätt dåligt med flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4816
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #4 skrivet: 04 december 2024, 23:15:08 »

Min fråga är vad kan påverkar att temperaturen faller så fort

Den sänker temperaturen ganska snabbt om du endast har typ 182 liter (Flamcos schablon) i radiatorsystemet.  Din värmepump pumpar runt 182 liter på 7 minuter.

182 liter som vid ~45° på framledningen sänker temperaturen 5°, har tappat 1,05 kWh på ett varv. Det ger en radiatoreffekt på 9 kW.

Det betyder att värmekretsen vill att kompressorn ska starta igen efter 7 minuter, om/när kopplingsdifferensen är satt till 5° i meny 1.4.

Utloggad Merca1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline E14
« Svar #5 skrivet: 05 december 2024, 09:22:51 »
Jag kollade mina givare nu precis  Nu är det -7 grader ute och vid körning så visade GT1 38,6 grader Börvärdet var 41,7 grader. GT8  45,4 grader och GT9 38,2 grader
GT10 3,1 grader och GT 11 0,7 grader. Vad vi gjorde i samband med pumpbytet var att justera alla element som vi har på övre våning och strypte flödena på dom  sammanlagt har vi
10 Radiatorer på denna våning Funderar på om detta kan ha påverkat att returtemparaturen faller så fort.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4816
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #6 skrivet: 05 december 2024, 09:36:33 »

Har du önskad temperatur i rummen så är det som det ska vara, oavsett om du tycker temperaturen sjunker "för snabbt".

Dina temperaturer i värmepumpen är helt okej, eller rättare sagt riktigt bra.  tummenupp

Utloggad Merca1215

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT Greenline E14
« Svar #7 skrivet: 05 december 2024, 10:06:33 »
Men kan strypningen av radiatorerna påverkat att returtemperaturen sjunker så snabbt? Dom enda ändringarna jag gjort är byte till en annan cirkulationspump samt strypning av samtliga radiatorer gjort detta?
Jag har inte haft detta problem tidigare fast det varit -15 till-20 grader kallt. Mitt problem var att jag hade för dålig cirkulation upp till mina radiatorer so vp kom aldrig upp i börvärdet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30359
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT Greenline E14
« Svar #8 skrivet: 05 december 2024, 11:03:01 »
Jag kollade mina givare nu precis  Nu är det -7 grader ute och vid körning så visade GT1 38,6 grader Börvärdet var 41,7 grader. GT8  45,4 grader och GT9 38,2 grader
GT10 3,1 grader och GT 11 0,7 grader. Vad vi gjorde i samband med pumpbytet var att justera alla element som vi har på övre våning och strypte flödena på dom  sammanlagt har vi
10 Radiatorer på denna våning Funderar på om detta kan ha påverkat att returtemparaturen faller så fort.

 Sc:,h
Temperaturerna ser OK ut.
Instrypningen av radiatorerna upp kan mycket väl ha med detta att göra.
Tanken är att vattnet ska ha gått ett varv genom samtliga radiatorer innan kompressorn stoppas på GT1-värdet.
Men det kan vara så att radiatorerna upp är halvarma och nere har vattnet gått flera varv, om sen några termostater nere börjar strypa flödet efter en värmecykel så kommer returgivaren få desto mer kallt vatten från radiatorerna uppe vilket triggar en start.

Men är du nöjd med värmefördelningen uppe/nere?
Jag skulle under en värmecykel gå över samtliga radiatorer och kolla att ingen kortsluter flödet (alla ska vara lite ljummare nertill, ingen ska vara iskall nertill) och justera till detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4816
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #9 skrivet: 05 december 2024, 19:00:23 »

Men kan strypningen av radiatorerna påverkat att returtemperaturen sjunker så snabbt? Dom enda ändringarna jag gjort är byte till en annan cirkulationspump samt strypning av samtliga radiatorer gjort detta?
Jag har inte haft detta problem tidigare fast det varit -15 till-20 grader kallt. Mitt problem var att jag hade för dålig cirkulation upp till mina radiatorer so vp kom aldrig upp i börvärdet.

Vilken cirkulationspump har du bytt. Har du en bypass och extern cirkpump, så har jag lättare att förstå.....eller kanske inte.

Du skriver att värmepumpen aldrig kommer upp till börvärdet när du har dålig cirkulation, vilket borde vara tvärtom d.v.s. högre flöde ger högre effekt frän radiatorerna.

Är det en extern cirkulationspump du har bytt, eller är det den som sitter i värmepumpen?

Den i värmepumpen ger exakt rätt flöde i alla fall, så har du inte några fler cirkulationspumpar på varma sidan så är det helt okej.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9865
  • Karma +19/-4
SV: IVT Greenline E14
« Svar #10 skrivet: 05 december 2024, 20:00:00 »

Du skriver att värmepumpen aldrig kommer upp till börvärdet när du har dålig cirkulation, vilket borde vara tvärtom d.v.s. högre flöde ger högre effekt frän radiatorerna.

I och med att börvärdet relateras till returtemperaturen gör det kunna hända att dålig cirkulation gör att pumpen inte kan nå börvärdet. Är börvärdet 35 grader och deltaT över pumpen 5 grader matas radiatorerna med vatten som är 40 grader när returtemperaturen är lika med börvärdet. Med lägre flöde och samma börvärde, t.ex. deltaT 15 för att ta ett extremt fall, kommer radiatorerna att matas med vatten som är 50 grader. De avger då betydligt mer värme. Så man måste ändra värmekurvan för att få samma rumstemperatur. Högre flöde ger alltså lägre inomhustemperatur, har märkt det här fenomenet på min pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4816
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #11 skrivet: 05 december 2024, 20:53:53 »

Okej, men jag försöker lista ut vad som händer trådskaparen, och där ser jag inte att någon värmekurva är ändrad. Däremot läser jag att värmepumpen inte stannar då den inte kommer upp i börvärde, men stannar när den har fått bättre flöde.

Det betyder att den skickar 14 kW till radiatorerna med dåligt flöde, men vid högre flöde till radiatorerna så stannar värmepumpen d.v.s. medeleffekten är lägre med högre flöde. Jag kan inte läsa någonstans att rumstemperaturen har varit för hög.

Jag påstår fortfarande att det borde vara tvärtom, utifrån den information trådskaparen har lämnat.

Ett exempel med  radiatorer som har avger 14 kW vid 55/47/21 avger 12 kW vid 55/42/21 d.v.s. d.v.s. det finns 2 kW kvar för att höja temperaturerna så att den kommer upp till börvärdet. Om den inte stannar för att den inte kommer upp till börvärdet blir villan för varm, vilket rumsgivaren justerar genom att sänka börvärdet.
 

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
SV: IVT Greenline E14
« Svar #12 skrivet: 05 december 2024, 21:15:09 »
I och med att börvärdet relateras till returtemperaturen gör det kunna hända att dålig cirkulation gör att pumpen inte kan nå börvärdet. Är börvärdet 35 grader och deltaT över pumpen 5 grader matas radiatorerna med vatten som är 40 grader när returtemperaturen är lika med börvärdet. Med lägre flöde och samma börvärde, t.ex. deltaT 15 för att ta ett extremt fall, kommer radiatorerna att matas med vatten som är 50 grader. De avger då betydligt mer värme. Så man måste ändra värmekurvan för att få samma rumstemperatur. Högre flöde ger alltså lägre inomhustemperatur, har märkt det här fenomenet på min pump.

Har man bypass eller tank så har jag märkt att framledning tappar mot vad pump ger ju mer flödena skiljer så ökar man slingan så sjunker tempen redan i bypasen och de blir kallare så skicka vp ut 40 så kan det vara 38 på slingan och då får man begära 42 för att få 40 på slingan.

Provade återigen att koppla 4-rör på nibe ukv 100 utan att ändra flöden eller annat vilket gjorde att temp gick ner inne, koppla jag enligt det som funkar bäst för mig med t-kors ovan tanken och 2 rör under så får jag ut vad vp ger och temp stiger inne, samma flöden....

Klurar lite på hur det skulle fungera med värmeväxlare istället för bypass. Då kan man köra flöden hur man vill utan att det bråkar samt att vp får tillbaka retur från växlingen istället för slingan vilket kan hjälpa att öka temp snabbare då den kan va varmare än slingan vilket isf borde göra den piggare och kanske undvika tillskott?

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1553
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: IVT Greenline E14
« Svar #13 skrivet: 05 december 2024, 21:18:34 »
Vilken cirkulationspump har du bytt. Har du en bypass och extern cirkpump, så har jag lättare att förstå.....eller kanske inte.

Du skriver att värmepumpen aldrig kommer upp till börvärdet när du har dålig cirkulation, vilket borde vara tvärtom d.v.s. högre flöde ger högre effekt frän radiatorerna.

Är det en extern cirkulationspump du har bytt, eller är det den som sitter i värmepumpen?

Den i värmepumpen ger exakt rätt flöde i alla fall, så har du inte några fler cirkulationspumpar på varma sidan så är det helt okej.

Den kanske är en elektroniskt självlärande som inte hittat rätt ännu ?  Undrar hur den är inställd osv?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4816
  • Karma +7/-5
SV: IVT Greenline E14
« Svar #14 skrivet: 06 december 2024, 07:11:26 »
Har man bypass eller tank så har jag märkt att framledning tappar mot vad pump ger ju mer flödena skiljer så ökar man slingan så sjunker tempen redan i bypasen och de blir kallare så skicka vp ut 40 så kan det vara 38 på slingan och då får man begära 42 för att få 40 på slingan.

Provade återigen att koppla 4-rör på nibe ukv 100 utan att ändra flöden eller annat vilket gjorde att temp gick ner inne, koppla jag enligt det som funkar bäst för mig med t-kors ovan tanken och 2 rör under så får jag ut vad vp ger och temp stiger inne, samma flöden....

Klurar lite på hur det skulle fungera med värmeväxlare istället för bypass. Då kan man köra flöden hur man vill utan att det bråkar samt att vp får tillbaka retur från växlingen istället för slingan vilket kan hjälpa att öka temp snabbare då den kan va varmare än slingan vilket isf borde göra den piggare och kanske undvika tillskott?

Har du bypass och har 2° kallare på framledningen, så betyder det att flödet till radiatorerna är högre än över värmepumpen.

Exempel med 9 kW från värmepumpen och med ett deltaT på 7°, har då ett flöde på 0,31 l/s. Flödet efter bypass är 0,40 l/s gör att framledningen efter bypass har 1,6° lägre temperatur d.v.s. ett deltaT på 5,4°.

Räknar man ut effekterna på utifrån dessa flöden så blir det densamma d.v.s. 9 kW, förutsatt att radiatorerna avger den effekten. I annat fall blir returen varmare då den effekt som inte fastnar i radiatorerna stannar i värmekretsen.

Lite knepigare att räkna på effekterna när det gäller fyr-rörskopplad arbetstank, då det är svårt att räkna på mängden energi som levereras till radiatorerna när kompressorn är avstängd. Men den energi som värmepumpen producerar kommer villan tillgodo till 100%, oavsett om den stannar i arbetstanken för en stund.

Sedan kan man diskutera om tankarnas storlek t.ex. 100 liter kanske skapar en kortslutning men lagrar inte någon nämnvärd mängd energi. Att koppla tanken med ett T på framledningen d.v.s. tre-rörskopplad, ger även den lägre framledning till radiatorerna då flödet över radiatorerna är högre än den är över värmepumpen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!