0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min fråga är vad kan påverkar att temperaturen faller så fort
Jag kollade mina givare nu precis Nu är det -7 grader ute och vid körning så visade GT1 38,6 grader Börvärdet var 41,7 grader. GT8 45,4 grader och GT9 38,2 graderGT10 3,1 grader och GT 11 0,7 grader. Vad vi gjorde i samband med pumpbytet var att justera alla element som vi har på övre våning och strypte flödena på dom sammanlagt har vi 10 Radiatorer på denna våning Funderar på om detta kan ha påverkat att returtemparaturen faller så fort.
Men kan strypningen av radiatorerna påverkat att returtemperaturen sjunker så snabbt? Dom enda ändringarna jag gjort är byte till en annan cirkulationspump samt strypning av samtliga radiatorer gjort detta?Jag har inte haft detta problem tidigare fast det varit -15 till-20 grader kallt. Mitt problem var att jag hade för dålig cirkulation upp till mina radiatorer so vp kom aldrig upp i börvärdet.
Du skriver att värmepumpen aldrig kommer upp till börvärdet när du har dålig cirkulation, vilket borde vara tvärtom d.v.s. högre flöde ger högre effekt frän radiatorerna.
I och med att börvärdet relateras till returtemperaturen gör det kunna hända att dålig cirkulation gör att pumpen inte kan nå börvärdet. Är börvärdet 35 grader och deltaT över pumpen 5 grader matas radiatorerna med vatten som är 40 grader när returtemperaturen är lika med börvärdet. Med lägre flöde och samma börvärde, t.ex. deltaT 15 för att ta ett extremt fall, kommer radiatorerna att matas med vatten som är 50 grader. De avger då betydligt mer värme. Så man måste ändra värmekurvan för att få samma rumstemperatur. Högre flöde ger alltså lägre inomhustemperatur, har märkt det här fenomenet på min pump.
Vilken cirkulationspump har du bytt. Har du en bypass och extern cirkpump, så har jag lättare att förstå.....eller kanske inte.Du skriver att värmepumpen aldrig kommer upp till börvärdet när du har dålig cirkulation, vilket borde vara tvärtom d.v.s. högre flöde ger högre effekt frän radiatorerna.Är det en extern cirkulationspump du har bytt, eller är det den som sitter i värmepumpen? Den i värmepumpen ger exakt rätt flöde i alla fall, så har du inte några fler cirkulationspumpar på varma sidan så är det helt okej.
Har man bypass eller tank så har jag märkt att framledning tappar mot vad pump ger ju mer flödena skiljer så ökar man slingan så sjunker tempen redan i bypasen och de blir kallare så skicka vp ut 40 så kan det vara 38 på slingan och då får man begära 42 för att få 40 på slingan. Provade återigen att koppla 4-rör på nibe ukv 100 utan att ändra flöden eller annat vilket gjorde att temp gick ner inne, koppla jag enligt det som funkar bäst för mig med t-kors ovan tanken och 2 rör under så får jag ut vad vp ger och temp stiger inne, samma flöden....Klurar lite på hur det skulle fungera med värmeväxlare istället för bypass. Då kan man köra flöden hur man vill utan att det bråkar samt att vp får tillbaka retur från växlingen istället för slingan vilket kan hjälpa att öka temp snabbare då den kan va varmare än slingan vilket isf borde göra den piggare och kanske undvika tillskott?