0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Har du bypass och har 2° kallare på framledningen, så betyder det att flödet till radiatorerna är högre än över värmepumpen.Exempel med 9 kW från värmepumpen och med ett deltaT på 7°, har då ett flöde på 0,31 l/s. Flödet efter bypass är 0,40 l/s gör att framledningen efter bypass har 1,6° lägre temperatur d.v.s. ett deltaT på 5,4°. Räknar man ut effekterna på utifrån dessa flöden så blir det densamma d.v.s. 9 kW, förutsatt att radiatorerna avger den effekten. I annat fall blir returen varmare då den effekt som inte fastnar i radiatorerna stannar i värmekretsen.Lite knepigare att räkna på effekterna när det gäller fyr-rörskopplad arbetstank, då det är svårt att räkna på mängden energi som levereras till radiatorerna när kompressorn är avstängd. Men den energi som värmepumpen producerar kommer villan tillgodo till 100%, oavsett om den stannar i arbetstanken för en stund. Sedan kan man diskutera om tankarnas storlek t.ex. 100 liter kanske skapar en kortslutning men lagrar inte någon nämnvärd mängd energi. Att koppla tanken med ett T på framledningen d.v.s. tre-rörskopplad, ger även den lägre framledning till radiatorerna då flödet över radiatorerna är högre än den är över värmepumpen.
Va ett tag sedan jag titta in .Och så glad jag blev.. lika kloka ord från Lexus som vanligt
Det finns tekniker att ta till för att få det optimalt, som t.ex. bifogad loggbild som visar en 14 kW on/off som går mot en 500 liters 4-rörskopplad arbetstank. Den går en timma och ökar temperaturen på framledningen endast 2°. "Framledning rad" sitter i ett dykrör på tankens nedre halva. "Framledning HC2" sitter på framledningen efter tank. Det här värmepumpssystemet gissar jag har en driftekonomi som är väldigt bra, och dessutom klarar betydligt fler driftfall som t.ex. värma ett badrumsgolv under sommaren, utan att för den skull äventyra livslängden.Oftast/alltid projekterar VVS-konsulterna radiatorsystem för deltaT 10° (55°/45°) d.v.s. har villan ett effektbehov på 10 kW den kallaste dagen, så ska flödet till radiatorerna vara 0,24 l/s. Då kanske en frekvensstyrd bergvärmepump väljs och som har ett deltaT-styrt flöde. Den enda värmepump som jag känner till är Bosch/IVT som har både ett deltaT och tryckstyrt flöde d.v.s. man kan ställa in den för att flöda 0,24 l/s, medan andra 12 kW:are flödar betydligt högre vid 10 kW effekt.....och likaså vid plusgrader då flödet är betydligt lägre än 0,24 l/s. Exempel: Vid ett effektbehov på 10 kW så får radiatorerna ett flöde på 0,24 l/s, medan värmepumpen som styr på detaT 7° har ett flöde på 0,34 l/s d.v.s. värmepumpen får tillbaka 3° varmare vatten än den temperatur som kommer från radiatorerna, genom att 0,10 l/s går tillbaka till värmepumpen via bypass/arbetstank. Vid lägre effekt typ 5 kW, så har värmepumpen 0,07 l/s lägre flöde än radiatorerna vilket medför att värmepumpen producerar 2° varmare vatten än det skickas till radiatorerna, tack vare att 0,07 l/s returvatten skickas genom bypass/arbetstank och blandas med det vatten som kommer från kondensorn.
Hur regleras normalt effektbehovet till radiatorerna med denna tanklösning?Ändras flödet och/eller tank temperaturen?Hur då specifikt?Behövs termostater i alla rum?Är det ekonomiskt sunt även för en mindre vp, tex 8 kW?Ursäkta om jag är lite lat och inte söker själv efter svaren ☺️, men tänker att tanken med denna tanken kanske skiljer från andra tankar om tankar.