0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om börvärdet på framledningen går upp så högt så kan den inte värma till så hög temp med kompressorn.Den höjer då sista biten med elatron.Har du justerat in kurvan med alla termostater på max?Om inte så vrid upp termostaterna och justera ner kurvan tills det blir OK värme inne.Om du har gjort det så är det tyvärr bara att bita i det sura äpplet om du vill ha någorlunda varmt inne.
Om det vore så väl att kompressorn jobbade hela vägen på en CTC, men tyvärr.Den ställer upp börvärdet på Panna till 7 C över börvärdet på framledningen, och när VP-in/ut (det högre värdet) går över 55 C så stoppas kompressorn och den blir då en elpanna.Så max framledning blir då i princip 48 C innan den börjar använda elpatron hela tiden.
Så problemet är då egentligen att returtempen är för hög?För då kyls inte nedre delen av tanken ner så utedelen kan starta?
Något är fel med flödet från inne, om VP går konstant och värmer så ska den nog klara värmen. Var går röret till värmen ut ifrån på innedelen. Viken temp är det ut från innedelen förbi shunten. Den VP du har är nog en ON/OFF och går via en termostat bara, sen shuntas det ut från inne, blir då returen för hög stannar VP.
Jo, det stämmer, vad har du för skillnad på VP-in/ut?Man kan tyvärr inte se radiatorretur på den så där måste du mäta med nån extern mätare, en IR-termometer funkar bra för detta.
En enkel åtgärd är att bara ställa ner laddpumpen ett snäpp, den stör skiktningen i tanken om den går på max.Sen kan även cirkulationspumpen som sitter ovanpå vara för högt ställd.Jag skulle testa att bara sänka nått snäpp på denna med och se vad som händer?
Nu vid dessa temperaturer ute så är nog VP för stor och blir inte av med värmen som den ska. Blir säker annat när minusgrader börjar gå ner. Om shunte stänger mot huset, så kommer returen att öka en del och VP stänger av. Undrar om du kan prova med att stänga av elptronen för att se vad som händer eller ställa ner någon termostat för den, med tex 10 C. Verkar som att den går in för tidigt. Hade en CTC 105:a mot en tank utan elpatron och shunt från den till huset. Vid ca 0 och över så fick den liksom hicka och startade/stoppade många ggr på ett dygn. I topp förvärmdes VV till en EL-VVB.
Att sänka laddpumpen kan vara kontraproduktivt, med att kompressorn blir överhettat på värmesidan och löser på högtryck, den måste bli av med värmen, annars får den hicka.