0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men hur är det tänkt att man ska kunna reglera temperaturen i olika rum om termostaterna står öppna. Med förra pannan brukade vi ha termostaterna i badrummen öppna på fullt och övriga på 3-5. Jag fattar inte hur det är tänkt att fungera.
Du kanske bor i ett hus med ett gammalt högtemperatursystem som värmesystem, dvs små platta radiatorer och smala rör? En el-panna kan ju som sagt enkelt ge 70-80 grader till värmesystemet om det behövs när det blir kallt. Det kan inte alls de flesta värmepumpar och man tappar i verkningsgrad, dvs det blir dyrare drift och mindre besparing än man trott. Låter som du skaffade värmepump utan att göra en ordentlig förstudie. Du skulle ha ställt massor med frågor här på forumet först. Ta gärna några bilder på radiatorer, termostater och rör och lägg upp här. Har man värmepump med växelventil så justerar man in värmen i huset med inställningarna i värmepumpen, med värmekurvan. Får man för kallt i vissa rum kan man behöva höja värmekurvan men man ska också justera den fasta förinställningen i radiatorventilerna under termostaten för att varje rum ska bli lagom varmt utifrån värmekurvan som gäller. Ett alternativ till detta är som sagt att skaffa en stor arbetstank som separerar flödena i värmepumpen i förhållande till husets värmesystem och buffrar värme så det räcker till avfrostningarna. Men det kan naturligtvis även vara något annat fel som ställer till det hos dig.
Är elementen jämnvarma. Vilken temp är det ut till elementen.
Radiatorn ser ganska liten och platt ut. Vad är det för diameter på rören? (utan isolering) Viktigt att ha ett värmesystem som rymmer tillräckligt mycket värmevatten för att avfrostningarna ska fungera. Annars får man komplettera med en tank av någon storlek. Det är alltså inte tvårörssystem utan ettrörssystem med radiatorerna i serie i fyra olika slingor i huset? Termostaten ser relativt ny ut. Frågan är hur det ser ut när man skruvat av termostaten. Om det är ettrörskoppel är det inte säkert att det finns möjlighet till förinställning på radiatorventilerna. Men det brukar å andra sidan sitta en strypventil på respektive ettrörsslinga, oftast på returen. Att ni skulle klara er med 40 grader framledningstemperatur när det är som kallast på vintern låter för bra för att vara sant?? Ni bor alltså där det bara blir -10 °C som allra kallast på vintern? Med radiatorer och värmepump är det viktigaste att försöka klara sig med 55 graders framledningstemperatur när det är som kallast på vintern. Då arbetar värmepumpen bra. Prova att ha termostaterna på max en tid. Är ingen expert på inställningen av värmekurva på IVT-modeller men vet att det är lite speciellt. Har du exakt modellbeteckning på er värmepump så man kan hitta manualen?
Tumregel vid noll ute, så ca 42 C ut till elementen, så nu vid kanske + 2 så en framtemp på ca 38 C är nog rätt. Har man då en VP som inte kan ge mer än 55 C och normalt element för lågtemp, utan elpatron och element som är för högtemp 80 ut och 60 retur så kan det bli svalt.
Ok, är det 15 mm kopparrör med fyra slingor så ska det ska normalt precis räcka till den värme som behövs för 180 kvm. Men är radiatorerna små så driver det upp den framledningstemperatur som behövs när det blir kallt. Trollhättan har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -12.4 °C enligt senaste tabellen från Boverket och det styr hur mycket man isolerar hus och hur kraftig panna man väljer. Att det blir kallare än -15 °C borde vara extremt sällsynt och ytterst kortvarigt i så fall. Att framledningstemperaturen ligger på omkring 40 °C vid 0-gradigt väder ute är normalt.Tyvärr lägger inte IVT upp installationsmanualerna så man enkelt kan ladda ner den, bara användarmanualen. Du gör helt rätt som testar lite olika värmeinställningar och ser om det blir bättre. Jag gissar på att det behövs en tank i värmesystemet.