0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om du även tittar på P-design så tycker Daikin att deras maskin är klenare och har uppgett lägre P-design (dimensionerad effekt) så jämförelsen haltar lite.Hade Daikin höjt eller mitsubishi sänkt så hade det troligen varit helt jämt skägg.Men med lägre p-design så kan man få ett A och det är det folk tittar efter
Tror alla visar vid samma utetemperatur , skulle förvåna mig om någon har valt ett annat direktiv eller vad det nu heter.Nä det är lite klurigt med p-design då tillverkaren mer eller mindre får sätta den själv.Borde vara någon form av krav att på jämförbara modeller effektmässigt att det är snarlik p-design (dimensionerad effekt) .Många kikar på dessa A+ och SCOP utan att kika på detta.Det där energibehovet som uppges tror många att det är så mycket den kommer förbruka under ett år utan att fundera på att förutsättningarna i landet och fastigheter skiljer sig åt.
Jag utgick ifrån att det fanns lagkrav bakom standardiserad testmetod och redovisning av energideklaration men ju äldre man blir desto oftare inser man att gjorda antaganden inte stämmer.Jag får slå en signal till tillverkarna och reda ut vad det är de redovisar. Har aldrig arbetat med att designa pumpar så de får förklara vad den kan på riktigt.
Vad dom kan ge ”på riktigt” effektmässigt framgår i produktbladen vid olika temperaturer, du hittar nog även testresultaten på eurovents hemsida .Att tillverkarna sen får dimensionera sina värmepumpar (p-design, dimensionerad effekt) lite som dom vill trots att dom levererar snarlik effekt vid tex -10 eller -15 är lite märkligt kan man tycka.Så några andra svar från tillverkarna än vad som framgår i produktbladen lär du inte få .Ungefär som när man köper en bil så framgår förbrukningen enligt testmetod men stämmer sällan riktigt bra i verkligheten .Daikin och Mitsubishis golvmodell är nog ganska likvärdiga i verkligheten då jag tyckte dom även hade snarlikt luftflöde på Max så bättre att lägga ner lite tid på att få rätt återförsäljare/installatör