0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Väntar tills beställda bildelar (bromsbelägg mm) har kommit innan jag byter till vinterdäck. Då behöver jag inte lyfta bilen flera gånger och kan göra bromsmekandet samtidigt med däckbytet.
Köpte nya vinterdäck i år, odubbade Conti Viking 8. Idag slogs jag av hur tyst bilen blev. Med bensinmotor hör man ju knappt motorn heller, och vägljudet är nästan ohörbart.
Glöm inte att efterdra hjulbultarna efter 10 mil om ni låter andra klåpare byta era däck.Jag gjorde inte det och har aldrig någonsin efterdragit tidigare då det är jag som utfört däckskiftet, men nu är det ju däckkillar som skiftar hjul, oftast säsongsarbetare som egentligen inte känner något större ansvar på dom större däckfirmorna.För mig kostade det 6000kr, det kunde ha slutat med indraget körkort pga vårdslöshet i trafik.För försäkringsbolaget blev slutnotan runt 200000 då två bilar blev skrotade, där hade försäkringsbolaget tur att det inte var 2 nya elbilar utan bara 2 skitbilar.Det blev ett jävla ståhej med totalstopp i trafiken i båda färdriktningarna, det kom brandbilar, bärgare, polisbilar och ambulans, en fick lämna platsen med den sistnämnde. Alla tre bilar bärgades bort då ingen var i körbart skick.Däckfirmorna skyddar sig med att säga att man ska efterdra hjulen efter 5-10 mil, men det behövs egentligen aldrig om man gjort jobbet rätt. Hur många av er har efterdragit era sprillans nya bilar efter 5-10 mil. Hur ofta tror ni poliserna kontrollera bultarna på sina tjänstefordon dom ska köra efter ett däckskifte, det var nog just den orsaken till att jag slapp efterpåföljder "Att det är flera som körde detta fordon" Jag kan ju inte veta om andra har efterdragit hjulbultarna" Hur skulle det annars fungera på uthyrningsfordon, ska alla som hyr ett fordon efterdra hjulbultarna.Glöm inte att efterdra era bultar om ni låter en annan yngel byta era däck, är ni smarta och har orken så skifta hjulen själva.Jag har köpt en batteridriven mutterdragare så nu kan jag enkelt kontrollera hjulbultarna, sladddriven blir för bökigt eftersom bilarna ofta inte står i närheten av ett vägguttag.Och om ni nu tappar ett däck så påstå i alla fall att ni efterdragit hjulbultarna efter 5 mil, jag sa ju sanningen.