0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
F470n är främst för varmvatten, ventilation samt ca 50kvm golvvärme så ska inte vara några problem. De värmepumpsleverantörer jag pratat med har sagt att det bör räcka med F370, inte frågat om F470 ännu. Är inte bara uppvärmningen av tilluften jag vill stänga av, utan hela tillufts-delen då den delen av ventilationen inte kommer vara på plats. Anledningen till att jag börjat fundera på F470 är att jag är orolig över kallras från fönster, speciellt i sovrum där LLVP inte kan hjälpa så mycket med uppvärmningen. Samt att min tanke är att tilluften hjälper att sprida värmen från LLVP då den kan använda den energin i frånluften om ni förstår. Kanske är jag helt ute och cyklar och den är en överkomplicerad lösning. Fungerar inte värmeväxlningen i en F470 på samma sätt som ett FTX aggregat? Trodde jag iaf, eller iaf att kompressorn hjälper till med uppvärmning av tilluften?
DVUT är -10 (Södra Stockholm). Tidigare ägaren har använt ca 12000kwh direktverkande el + 3000kwh varmvatten enligt energideklarationen. Det känns lågt, och jag tror att vi kommer använda mer. Damen säger att hon inte använt LVVP pga. hennes tinitus. Men jag räknar med att LVVP inte fungerar speciellt bra och måste bytas/tas bort iaf. Hon har även bott själv senaste åren, säkert med vissa rum stängda och utan värme eller liknande.Men lutar nog åt LVVP iaf nu, känns som ett säkrare kort med många andra liknande installationer. Har Nibe någon luft-vatten med kompakt vägghängd utedel?
Ja konvertering till vattenburet + LVVP + FTX blir ju en väldigt fin lösning men det kostar också en stor slant. Räkna med att ni då sparar ca 3600 kWh/år mer med LVVP + FTX än ni hade gjort med F470 enligt min uppskattning efter att ha räknat lite.