0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller så är det 2,2 ohm? Svårt att veta utan att veta vad det är för instrument och exakt vad som stod på skärmen...
Jag testade att mäta spänningen på lite olika ställen. Nu har jag ju ställt pumpen på EP-drift. Men jag har 230v på alla faser fram till ingången på mjukstarten. Dvs in och ut från kontaktorn och även ut från motorskyddet. Och ingången till mjukstarten. Ut från mjukstarten mäter jag:T1 38vT2 230vT3 38vNu har jag ju kopplat bort kompressorn vid mjukstarta och då går inte någon säkring. Är det som det ska?
Lägg in dom 3 tamparna direkt på motorskyddet så kommer du att veta vad som är fel. sen det med mäta mjukisen, mät på utgående mellan faserna, ska vara 380 V mellan dom. Nu vet jag inte riktigt, har inte mätt på en mjukis så, då den inte är belastad, men du visar 380 230 380 obelastad.Går säkringarna då, sorglikt kompressorras, kortis i lindningen.
Du mätte resistans med vanligt universalinstrument. Dessa mäter isolationen med instrumentets batterispänning, några volt. Om du vill ha riktigare bevis på dålig isolation i kompressorlindning, kan man använda en Megger. Meggern mäter resistans (isolation) vid exempelvis 1000Volt.
Hej. Tack för alla svar! Nu har proffsen varit här och kommit fram till samma slutsats som jag (tack vare er!) Kompressorn är kass… enligt reparatören vill han inte bara byta kompressorn på denna modellen utan hela kylmodulen och även mjukstart och motorskydd för att undvika risk för haveri av den nya kompressorn. Jag kommer få offert nästa veckan. Men han avrådde samtidigt från att göra detta på en så gammal pump utan i stället byta ut den mot en ny. Det känns ju som det självklara alternativet men med den senaste tidens ekonomiska läge så är det högst tveksamt att vi i dagsläget kan genomföra detta ekonomiskt… jag kommer kolla upp möjligheterna till lån men om inte det är möjligt. Vad har vi då för alternativ?Har sett på nätet att det är många som försöker kränga fullt fungerande pumpar som är mellan 15-20 år antagligen för att kunna utnyttja bidraget på 30.000:- vid nyinstalation. Kan det vara läge att ge ett skambud på en sån och byta pumpen själv? Hur mycket kan man göra själv. Jag anser mig mer händig än genomsnittet men blir lite nervös när det kommer till köldmediet och jordslingan. Kan jag själv koppla ur och in den? Eller är det enklare att hitta en beg. Kompressor och ha kvar min pump och byta kompressor i den? Har fått en offert på kompressor byte på ca 40.000:- men då är ju frågan om det är försvarbart att sätta in en ny kompressor i en så gammal pump. Tro mig. Om jag har möjligheten så anlitar jag mer än gärna ett proffs, jag är inte snål på det, men det kan mycket väl vara så att jag måste hitta en annan lösning…Tack för all hjälp så långt och tacksam för tips på hur jag kan gå vidare.