Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)  (läst 2950 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4204
  • Karma +3/-1
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2024, 21:19:02 »
I och med att du säger att du har 2,2 ohm mellan jord och fas så är det 3:e fasen som leds rakt till jord så snart driftkontaktorn slår till, eftersom den alltid är spänningssatt genom mjukstarten.
Dags för ny kylmodul! Leta gamla billiga pumpar 1110, 1115, 1120, 1125, 1130, 1210, 1215, 1220, 1225, 1230. Ta kylmodulen inkl pressostatkabeln och lite reservdelar, hiva resten.
Vilken effekt du har ser du efter bindestrecket. 1110-5 = 5 kW. 1110-7 = 7 kW.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2024, 21:51:35 »
Gör som HBerggren säger. Blåser man säkringar med en bränd motor, och konstaterar att ifall man kopplar ur den trasiga motorn och säkringarna förblir hela, då är det inget annat än motorn (kompressorn).

Tankar som att en fas saknas osv leder till förhöjd ström som löser motorskyddet efter ett antal sekunder, det skulle inte hjälpa att koppla ur motorn.



Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #17 skrivet: 25 oktober 2024, 06:48:27 »
Eller så är det 2,2 ohm? Svårt att veta utan att veta vad det är för instrument och exakt vad som stod på skärmen...
Han skrev ju att han mätte med 20k läget och den visade 2,2.  Det lär väl betyda att det är k som visas, brukar det inte vara så?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4204
  • Karma +3/-1
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #18 skrivet: 25 oktober 2024, 08:32:05 »
Oavsett vilken enhet den visas, så med lite spänning så "smäller det till" och blir 0 oftast med sådana okonstruerade kortslutningar, om lindningen eller kablar ramlat isär inuti.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad turboboss

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Inne Fighter 1110 2002
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #19 skrivet: 26 oktober 2024, 18:47:39 »
Jag testade att mäta spänningen på lite olika ställen. Nu har jag ju ställt pumpen på EP-drift. Men jag har 230v på alla faser fram till ingången på mjukstarten. Dvs in och ut från kontaktorn och även ut från motorskyddet. Och ingången till mjukstarten. Ut från mjukstarten mäter jag:
T1 38v
T2 230v
T3 38v

Nu har jag ju kopplat bort kompressorn vid mjukstarta och då går inte någon säkring.

Är det som det ska?

« Senast ändrad: 26 oktober 2024, 18:51:45 av turboboss »

Utloggad Valiant

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #20 skrivet: 26 oktober 2024, 19:01:13 »
Jag testade att mäta spänningen på lite olika ställen. Nu har jag ju ställt pumpen på EP-drift. Men jag har 230v på alla faser fram till ingången på mjukstarten. Dvs in och ut från kontaktorn och även ut från motorskyddet. Och ingången till mjukstarten. Ut från mjukstarten mäter jag:
T1 38v
T2 230v
T3 38v

Nu har jag ju kopplat bort kompressorn vid mjukstarta och då går inte någon säkring.

Är det som det ska?
Svar ja, men hade du startat kompressorn "symboliskt" (simulerat som drift), skall mjukstarten visa 230V på T1,T2 och T3, mätt mot jord.
Det är bara att inse att kompressorlindningen har kortis. Kopplar du bort kortisen, blåser du inga säkringar. Så enkelt är det.
Sedan kan ju mycket väl en mjukstart eller bränd kontaktor som inte släpper igenom samtliga 3 faser vid drift leda till att kompressorns lindningar får kortis. Så trasig kompressor kan mycket väl vara ett följdfel av andra fel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5230
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2024, 19:07:10 »
Lägg in dom 3 tamparna direkt på motorskyddet så kommer du att veta vad som är fel. sen det med mäta mjukisen, mät på utgående mellan faserna, ska vara 380 V mellan dom. Nu vet jag inte riktigt, har inte mätt på en mjukis så, då den  inte är belastad, men du visar 380 230 380 obelastad.
Går säkringarna då, sorglikt kompressorras, kortis i lindningen.

Utloggad turboboss

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Inne Fighter 1110 2002
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2024, 20:12:37 »
Bara ett förtydligande. Det är inte 380v på T1 och T3 utan 38v

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #23 skrivet: 28 oktober 2024, 09:22:37 »
Lägg in dom 3 tamparna direkt på motorskyddet så kommer du att veta vad som är fel. sen det med mäta mjukisen, mät på utgående mellan faserna, ska vara 380 V mellan dom. Nu vet jag inte riktigt, har inte mätt på en mjukis så, då den  inte är belastad, men du visar 380 230 380 obelastad.
Går säkringarna då, sorglikt kompressorras, kortis i lindningen.

Varför skulle det vara 380 V? Varifrån skulle den spänningen komma?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #24 skrivet: 28 oktober 2024, 15:59:19 »
Du mätte resistans med vanligt universalinstrument. Dessa mäter isolationen med instrumentets batterispänning, några volt. Om du vill ha riktigare bevis på dålig isolation i kompressorlindning, kan man använda en Megger. Meggern mäter resistans (isolation) vid exempelvis 1000Volt.

Jepp, stämmer, men med någon volt så borde det vara oändlig resistans mellan jord och fas på en kompressor om den är OK, tycker nog jag?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad turboboss

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Inne Fighter 1110 2002
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #25 skrivet: 02 november 2024, 09:57:16 »
Hej. Tack för alla svar!

Nu har proffsen varit här och kommit fram till samma slutsats som jag (tack vare er!)

Kompressorn är kass… enligt reparatören vill han inte bara byta kompressorn på denna modellen utan hela kylmodulen och även mjukstart och motorskydd för att undvika risk för haveri av den nya kompressorn. Jag kommer få offert nästa veckan. Men han avrådde samtidigt från att göra detta på en så gammal pump utan i stället byta ut den mot en ny.

Det känns ju som det självklara alternativet men med den senaste tidens ekonomiska läge så är det högst tveksamt att vi i dagsläget kan genomföra detta ekonomiskt… jag kommer kolla upp möjligheterna till lån men om inte det är möjligt. Vad har vi då för alternativ?

Har sett på nätet att det är många som försöker kränga fullt fungerande pumpar som är mellan 15-20 år antagligen för att kunna utnyttja bidraget på 30.000:- vid nyinstalation.  Kan det vara läge att ge ett skambud på en sån och byta pumpen själv? Hur mycket kan man göra själv. Jag anser mig mer händig än genomsnittet men blir lite nervös när det kommer till köldmediet och jordslingan. Kan jag själv koppla ur och in den?

Eller är det enklare att hitta en beg. Kompressor och ha kvar min pump och byta kompressor i den?

Har fått en offert på kompressor byte på ca 40.000:- men då är ju frågan om det är försvarbart att sätta in en ny kompressor i en så gammal pump.

Tro mig. Om jag har möjligheten så anlitar jag mer än gärna ett proffs, jag är inte snål på det, men det kan mycket väl vara så att jag måste hitta en annan lösning…

Tack för all hjälp så långt och tacksam för tips på hur jag kan gå vidare.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 2153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #26 skrivet: 02 november 2024, 10:22:33 »
Hej. Tack för alla svar!

Nu har proffsen varit här och kommit fram till samma slutsats som jag (tack vare er!)

Kompressorn är kass… enligt reparatören vill han inte bara byta kompressorn på denna modellen utan hela kylmodulen och även mjukstart och motorskydd för att undvika risk för haveri av den nya kompressorn. Jag kommer få offert nästa veckan. Men han avrådde samtidigt från att göra detta på en så gammal pump utan i stället byta ut den mot en ny.

Det känns ju som det självklara alternativet men med den senaste tidens ekonomiska läge så är det högst tveksamt att vi i dagsläget kan genomföra detta ekonomiskt… jag kommer kolla upp möjligheterna till lån men om inte det är möjligt. Vad har vi då för alternativ?

Har sett på nätet att det är många som försöker kränga fullt fungerande pumpar som är mellan 15-20 år antagligen för att kunna utnyttja bidraget på 30.000:- vid nyinstalation.  Kan det vara läge att ge ett skambud på en sån och byta pumpen själv? Hur mycket kan man göra själv. Jag anser mig mer händig än genomsnittet men blir lite nervös när det kommer till köldmediet och jordslingan. Kan jag själv koppla ur och in den?

Eller är det enklare att hitta en beg. Kompressor och ha kvar min pump och byta kompressor i den?

Har fått en offert på kompressor byte på ca 40.000:- men då är ju frågan om det är försvarbart att sätta in en ny kompressor i en så gammal pump.

Tro mig. Om jag har möjligheten så anlitar jag mer än gärna ett proffs, jag är inte snål på det, men det kan mycket väl vara så att jag måste hitta en annan lösning…

Tack för all hjälp så långt och tacksam för tips på hur jag kan gå vidare.



Ny kylmodul, kostar drygt 30k.
Installationen gör en händig person+elektriker på 2h.
EDIT: Kompressorbyte 40000kr. fel av mig
Så du blir inte superblåst iaf, om de ska ha 40 000kr.
Bra med garantier på hela jobbet om dom gör allt(?)

Om det liksom för många andra i dagens Sverige, är ont om flis, så sätt in en ny kylmodul alla dagar i veckan.

En ny BVP i den storleken kostar väl kring 100 000kr, om jag minns rätt?

Det tar 31 år att tjäna igen en ny BVP med 15% bättre COP, jämfört med din nya kylmodullösning. Men då har den nya pajat 3.14 ggr också...

Det som kan paja utöver kylmodulen, är kretskort, slangar, osv. No biggie.
« Senast ändrad: 02 november 2024, 10:25:31 av kWhalp »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 4204
  • Karma +3/-1
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #27 skrivet: 02 november 2024, 22:17:49 »
Absolut smidigast att byta en komplett värmepump som kostar småpengar av samma modell jämfört med byta modul. De där 17-kW verkar inte hålla lika länge som andra. Jag har dömt ut två sånna moduler förra året. Sällan några bekymmer med de andra storlekarna. Hittar du en 12:a, köp!

Spriten behöver du inte vara rädd för, med lite vilja löser du det med Gardenas trädgårdslangspump och trädgårdsslangar. Pumpa inte ihjäl dig, byt riktning och pumpa långsamt vid byte. Funkar till och med bättre.
Behöver du köpa något, aktivera EP1-drift i menyn bara så går den på tillsats.
« Senast ändrad: 02 november 2024, 22:19:58 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30445
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #28 skrivet: 04 november 2024, 09:36:33 »
Eftersom du har en 1110 så borde du väl köpa en 1145?
Hur många kW är din på, en 1145 kostar från 67 kkr och uppåt beroende på kompressorstorlek.
Tänk på att 1110 benämning är 1 kw lägre, dvs en 1110-7 motsvarar 1145-8 i storlek.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad turboboss

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Inne Fighter 1110 2002
SV: Huvudsäkring löser direkt (Nibe 1110)
« Svar #29 skrivet: 08 november 2024, 07:43:42 »
Hej!

Det ni skriver verkar ju bra i förhållande till den offert jag fick efter besöket. Deras förslag är att byta ut mot s1156-18 till en kostnad inkl installation exkl rot på ca 175.000:- ….

Många säger att Nibe är bäst. Mina personliga erfarenheter är att den har krånglat mest hela tiden. Av 22 år i drift är det kanske totalt max 6 år som den har fungerat utan att jag har behövt göra något. Så jag är ju måttligt road av att sätta in en Nibe igen! Bror min satte in en Thermia ungefär samtidigt och har haft besök av reparatör en gång under samma tid….

Jag kommer ta in offerter från fler på nya pumpar innan jag bestämmer mig. Men annars byte av kylmodul känns ju inte helt uteslutet om priset för ny hamnar på de nivåerna…..

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 659
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!