0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en IVT Vent 202 som är 7 år gammal. Värmekretsen driver tre radiatorer.Vid femårsservicen för två år sedan konstaterade teknikern att luftfiltret hade krympt och lämnade en glipa på ca en cm (inte bra...).Han öppnade upp frigolitlocket till kondensorn, vilken naturligtvis var dammig, och dammsög den. Efter det bytte jag luftfilter.Fråga 1: Krymper filtren för att man tvättar dem i för varmt vatten? Det var i alla fall vad teknikern sa till mig.Nu, två år senare gjorde jag själv service på pumpen. (partikelfilter, spillkopp och slangar, kollade trycket.) Eftersom jag anade oråd angående kondensorn så öppnade jag upp den också. Och visst, det var ganska dammigt i lamellerna.Jag borstade (försiktigt, längs med!) lamellerna och dammsög. Därefter sprayade jag med diskmedel i blomspruta och sköljde efter rikligt med vatten. Det rann ut i dräneringsslangen, allt OK så långt.Men... Sidan av kondensorn var alldeles blöt av kondens och det var ett ganska tjockt lager av gröna och vita metallsalter. På bilden syns hur det ser ut efter att jag rensade upp där, och efter tvätt av kondensorn.Fråga 2: Ska det inte finnas någon dränering på sidan av kondensorn? Det samlas ju helt klart en hel del vatten där. Jag hittade inget hål i alla fall.Fråga 3: Om jag vill rengöra fläkten från damm (hade ett ganska kompakt lager på vår förra pump...), kommer jag åt den uppifrån då? Det betyder att jag måste demontera lite köksinredning, så jag tvekar.Tack på förhand.