Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rumsgivare RG20 Nibe
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Rumsgivare RG20 Nibe (läst 1680 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
XnibecvPa
Gäst
XnibecvPa
Rumsgivare RG20 Nibe
«
skrivet:
05 oktober 2024, 13:12:26 »
Citera
Installerade en rumsgivare RG20 till min Bergvörmepump Nibe för 10 år sedan. Har tyckt det fungerat sisådär med justeringen av tempen inomhus så jag har trixat och mixat mycket i inställningar.
Har väl fått till det ok men vill ju inte hålla på för mycket så man står utan värme mitt i vintern..
Nu skulle jag ta tag i det en gång för alla tänkte jag.
Problemet är att jag har rumsgivaren inställd på tex 18 grader men har då 22 grader i rummet, med 10 grader utomhus.
Ibland när jag justerar lite på ratten hoppar den upp till 30 grader på inställt värde så det får man de upp med..
I alla fall nu när jag kollade sladdarnas inkoppling i RG20 så fick jag av en slump se att 2 av dem ditlödda komponenterna låg på sniskan på kretskortet!?
Jag skulle vilja bifoga bild men det verkar inte gå här?
Hade varit nice om någon som har en RG20 skulle vilja ta en bild pp deras kretskort för att se om det ska vara så.. men det har jag svårt att tänka mig att set ska vara
/Jonas
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Antal inlägg: 695
Karma +1/-1
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
SV: Rumsgivare RG20 Nibe
«
Svar #1 skrivet:
05 oktober 2024, 13:42:00 »
Citera
Vilken panna har du, modell?
Använder du utomhusgivare?
Vilket värde har du ställt för rumsgivarens inverkan?
Loggat
XnibecvPa
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
XnibecvPa
«
Svar #2 skrivet:
05 oktober 2024, 15:37:39 »
Citera
Nibe fighter 1110 installerades 2002
Utomhusgivaren sitter kvar och det ska den göra vad jag förstår.
Värde för Rumsgivarens inverkan vet jag inte vad det skulle vara för inställning?
Berätta gärna..
Loggat
XnibecvPa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
XnibecvPa
«
Svar #3 skrivet:
05 oktober 2024, 15:40:06 »
Citera
Nu kunde jag skicka bild
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #4 skrivet:
05 oktober 2024, 16:05:04 »
Citera
Vi behöver lite värden, gå in i meny där du kan läsa av eller ställa.
Läs av vad den visar för utetemp och rum värde både värde inom och utanför parentes
Läs av kurvlutning värde samt Rum-kompensation.
Tala om för oss vad du uppskattar att du har för utomhustemperatur och innetimeratur när du läser av på pannan. Var bor du i Sverige, så vi vet om kurvlutning är rimlig
Vad är det yttre ratten ställt på för värde.
Du skall veta att det är inte helt ovanligt att ratten har glappkontakt. Du talar ju om att värdet hoppar när du vrider på den.
Loggat
XnibecvPa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
XnibecvPa
«
Svar #5 skrivet:
05 oktober 2024, 16:44:36 »
Citera
Bor i Kalmar
Utetemp nu 13 grader
Innetemp 22,6
Kurvlutning har jag just ändrat från 10 till 9
I meny på Nibe pumpen står att det är 23 grader i rummet
VB fram 30 (31)
Varmvatten 46
Rg20 är inställd på (18) utetemp 13
Ratten har stått på -2 vred nyligen ner den lite till -2,5
Har inte glappat, den verkar fungera som den ska
Elementen är lite ljumna
«
Senast ändrad: 05 oktober 2024, 16:48:39 av XnibecvPa
»
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #6 skrivet:
05 oktober 2024, 17:49:05 »
Citera
Jag söker information från två specifika displayval:
De är tvåradiga: Läs av övre raden vad den visar för utetemp och samtidigt undre rad, rum värde både värde inom och utanför parentes
Nästa tvåradiga display:
Läs av övre rad som visar kurvlutning värde samt undre rad som visar Rum-kompensation.
Du har kanske inte hittat fram till dessa: Text ur instruktionsbok hur du kommer dit:
Genom att trycka på knappen ”Kanal” bläddrar man
sig fram genom nedanstående visningslägen till
önskad information. För att ändra ett värde vid en speciell
visning skall först knappen ”Öka” tryckas in en
gång. Detta gör att värdet får en markör (streck) under
sig. Nu kan värdet antingen ökas eller minskas med
knapparna ”Öka” respektive ”Minska”. Om den aktuella
menyn har ytterligare ett värde som kan ändras,
exempelvis meny 5 (Kurvlutning och Rum-komp),
når man detta värde genom att åter trycka på ”Kanal”.
I det fall nästa värde inte kan ändras så bläddras
nästa meny fram.
Det finns 8 olika visningslägen att avläsa.
Du skall gå in i det som heter 2 och 5B
Loggat
XnibecvPa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
XnibecvPa
«
Svar #7 skrivet:
05 oktober 2024, 18:05:28 »
Citera
Det är den menyn jag refererar till när jag skrev
"meny på Nibe pumpen står att det är 23 grader i rummet"
Det står
Ute 13
Rum 23 (18)
Jag har inga problem att hitta eller ändra i menyerna. Skrev också att jag har mixat o trixat med inställningarna.
Det jag efterfrågar mest är om någon har en likadan rumsgivare RG20 och som skulle kunna ta en bild o se om deras komponenter också ligger snett som på min bild/RG20?
Jag skulle kunna löda dem rätt om dem nu ligger fel och jag vet vart dem ska ligga..
När du nämnde och undrade vilket värde jag hade på rumsgivarens påverkan så undrar jag vilket värde och vad det heter i menyn i så fall för det har jag missat att det finns en sådan parameter att ställa in
Mvh
Jonas
«
Senast ändrad: 05 oktober 2024, 18:30:53 av XnibecvPa
»
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #8 skrivet:
05 oktober 2024, 19:04:55 »
Citera
Jag jagar värdet för rum-kompensering som står direkt under kurvlutning. Jag tror felet ligger i att denna kompensering står på 0.
Sedan tror jag att kortet är original. Sådana lödningar förekommer när design och funktion inte var perfekt från början, eller att kortet förekommer med ett antal sub-nummer för olika applikationer.
Du skrev i första inlägg:Ibland när jag justerar lite på ratten hoppar den upp till 30 grader på inställt värde så det får man de upp med..
Det är så att med kurvlutning 9 och 13C ute och -2 borde det gå ut i värmebäraren 25C. Din pump visar beräknat värde på 31C?
Detta tyder på glapp i potentiometern, vilket är vanligt och kan vara det egentliga felet.
«
Senast ändrad: 05 oktober 2024, 22:31:28 av Valiant
»
Loggat
XnibecvPa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
XnibecvPa
«
Svar #9 skrivet:
06 oktober 2024, 00:04:00 »
Citera
Ahaa..
Nu fattar jag..
Jag menade "ratten på RG20" nör jag skrev att den flippade upp till 30 grader..
Men du har nog rätt med glappet i ratten/potentiometen på bärgvärmepumpen är glapp
Joxade lite med ratten och vipps visade den 18 grader på värmebäraren ut vid -2 på ratten och 10 grader ute..
Kan det vara glapp i båda eller är det "bara" potentiometen på bergvörmepannan som spökar tro?
Rumskomp läste jag i instruktionerna att det är "hur fort det ska reagera" alltså fattade jag att det är hur "trögt värmen blir/reagerar"..
Det står att standard är 4 för element..
Jag har både element i en del av huset och golvvärme i en del av huset.
Vred ner rumskomp till 2 nu så nu har jag 25 pp värmebäraren ut vid -2 o ratten.. det är ingen "fara" qtt ha det inställt på det viset väl?
Ska kolla närmre imorgon.. jag har ju vridit ner RG20 också..
Fanken va nere i källaren nu o kollade till innan löggdags.. nu hade BV ut hoppat upp till 46!? 8 grader ute..
Fick joxa med ratten så kom det ner på 26 igen..
Inte bra om det hoppar upp av sig själv när som helst!!
Är det byte av potentiometer som gäller tro? Känns dyrt när en RG20 kostar 2500..
Men ny panna är ju än mer..iofs
Tack som fan för hjälpen hittils
«
Senast ändrad: 06 oktober 2024, 01:35:20 av XnibecvPa
»
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #10 skrivet:
06 oktober 2024, 09:30:24 »
Citera
Först, jag tror din RG20 är helt ok, inga data visar på fel. Däremot är det vanligt med glapp i vredet på pannan, vilket gör att beräknad temperatur för stigaren hoppar, detta värde kan du se i display, namn VB-Fram värdet angivet inom parentes.
Detta värde hämtas från värmekurvan, i ditt fall ställd på 9 samt vred på -2. Om du nu som test ställer in rumstermostaten, så dess verkliga rumstemperatur stämmer överens med önskvärt värde , värde inom parentes, så att det vid exempelvis 23C i rummet även står 23C inom parentes. Då påverkar termostaten ej värmekurvan.
Om du tittar på diagram skall din värmekurva bli exempelvis 37C VB-Fram parentesvärde, vid 0C ute och vred på -2, Detta värde får absolut aldrig hoppa, det skall mjukt följa när du vrider på pannans vred. Hoppar det är det fel i styrkortet, troligtvis glapp i vred. Dyrt med byte av styrkort. Därför har en del här på forumet varit inne på att byta (löda) själva potentiometern mot en likvärdig, exempelvis inköpt på ELFA. Men ingen har egentligen skrivit att lödningen lyckats. De har köpt nytt kort för tusenlappar.
På samma sätt skall 10C ute som du kommer att få idag visa ett VB-Framvärde inom parentes på ca 27C.
Nu skall jag förklara hur Rumskompensationen fungerar. Du har inställt värde 4.
Låt oss säga att det är OC ute, då borde stigaren enligt kurvan vara på 37C, som tidigare beskrivits.
Du har 20C i rummet, men vill ha 22C i rummet. Skillnad 2C. Pannan räknar 2x4 (skillnad gånger rumskomp)= 8
Då kommer pannan att ändra VB-Fram värdet till 37C + 8C= 45C, Stigarvattent blir varmare och temperaturen stiger i rummet. Samma princip om det är för varmt i rummet.
Exempel det är 22C i rummet vid 0C ute, du vill ha 20C i rummet.
37 VB-Fram på 37 C blir då 37C -8 = 29C som beräknad stigartemperatur, vilket leder till att rumstemperaturen kommer att sjunka.
Hoppas detta klargör situationen. Det är definitivt ej ok att fortsätta in i vintern utan att fixa detta styrkort. Du kan även hitta flera trådar på forumet om detta glapp i potentiometern, eller vad det nu är. Kan ju vara längre in i logiken, som upplevs som glapp, jag vet ej. Centralenheten kostar ca 5000kr :'(
«
Senast ändrad: 06 oktober 2024, 09:55:44 av Valiant
»
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #11 skrivet:
06 oktober 2024, 10:22:40 »
Citera
När du gör ovan beskriven test och VB-Framvärdet inom parentes hoppar, kontrollera för säkerhet skull att angiven temperatur på utegivaren håller ett stabilt och realistiskt värde. För hoppar utegivarvärdet upp och ned uppstår samma fenomen.
Hittade denna gamla länk vilket förklarar varför folk ej byter potentiometer. Den har tydligen lite udda design.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47475.0
«
Senast ändrad: 06 oktober 2024, 10:28:39 av Valiant
»
Loggat
XnibecvPa
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
XnibecvPa
«
Svar #12 skrivet:
06 oktober 2024, 17:41:00 »
Citera
Ok.
Tännkte ge mig på detta nu.
Tack för förklaringen av rums komp..
Så som du skriver att den fungerar blir det ju också logiskt att förstå vad dem menar med "snabbare reaktion" i manualen..
Vad jag kan de så ligger utegivaren stabilt på sina grader.
Men det tar inte många sekunder från att jag vrider potentiometern till 25C på VB fram innan den hoppar upp på 40-43C
Satt o sökte lite på "problem potentiometer / styrkort innan och hittade någon som hade problem med att "paralellvärdet" visade fel.
Hans paralellvärde stog på 2..
Kollade min och den stog på 9 !? (Fast potentiometern stog på -2!?)
Vet du vad som menas med parallelväde?
(Klurade ut det själv nu, det är var ratten på potentiometern står på.. så det är "glappet" svart på vitt så att säga)
Hae vridit ratten fram o tillbaka lite och nu har jag fått den att stå på 23 grader ett tag...
Även paralellvärdet stämmer med ratten nu..
Har tagit bort styrkort (slog av pannan först) och försökt få in lite elspray i potentiometern... Det va inte så lätt att få in något i den..
Men än så länge (har gått 1 h nu) så håller VB fram och paralellvärdet som det ska..
Frågan är hur länge.. ska man se ett par dagar ? känns inte så tillförlitligt..
Känns som det får inhandlas ett nytt styrkort 5400kr såg jag..
Vad är din åsikt..
Ska man lägga ner lite pengar på detta styrkort eller är det sags att man börja se sig om efter en ny panna?
Den är sen 2002.. som sagt..
Byter man styrkort kanske det är något annat som rasar sen!?
Sen vill jag passa på att tacka tusenfallt för hjälpen..
Nu vet jag vad felet beror på och hur jag ska åtgärda det, även om det kommer att svida lite i plånboken.
«
Senast ändrad: 06 oktober 2024, 18:55:49 av XnibecvPa
»
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #13 skrivet:
06 oktober 2024, 19:07:15 »
Citera
Jag hade en i princip lika panna din, en Fighter 1210 (med varmvattenberedare), det är därför jag kan menyerna bra. Den hade jag från 1999 till 2020, då jag ansåg att dess säkra livslängd är nog förbi efter 20 år. Därför bytte jag en fullt fungerande värmepump mot en nyare. Så i ditt ställe hade jag bytt. Speciellt som den fungerar sådär, men du klarar dig till ett planerat byte. Nästa gång är det en cirkulationspump, kompressor eller växelventil som går sönder. Den är dock drygt 20 år.
Jag gick ifrån min Fighter 1210 till en F1255. Kan verka konstigt att inte välja den senaste S-modellen, men jag uppskattar mer beprövad teknik än olika appar och touchpaneler. Som jag ser det, F-serien kan du diskutera här på forumet och ändra parametrar. S-serien är magic och du varken kan eller kommer förstå vad den ställer in på egen hand.
Rent mekaniskt är de mycket lika uppbyggda. S-serien kör med nytt köldmedium som en del är konfunderade över. Jag måste säga att frekvensdriften är verkligen fin, att den mjukt och utan till/från producerar exakt den värmemängd du behöver. Just nu, här i Skåne tuffar min frekvensare på med minfart och producerar 27C på stigaren, konstant, utan on/off.
Nu vet jag inte vad du har för storlek, men jag gick från 8kW till 12kW och de frekvensdrivna kan ju anpassa sig till befintlig borra. Därför föll valet på 12kW. De nya är ju effektivare och tar ut mer energi ur borran, den blir kallare.
Vill man ha vad många här på forumet anser vara tillförlitlighet själv, köper du en F1245 med on/off. Men min F1255 har gått fullständigt felfritt i 4 år. Inte någonting. Inte en felkod eller reset.
Dyrt blir det, men kostnaden kommer en dag.
Berätta gärna mer om din nuvarande effekt, om borran är djup och bra samt om du använder mycket elpatron.
Själva bytet går mycket snabbt. De lyfte in den på morgonen och den nya provkördes kring lunch.
Loggat
Valiant
Expert på värmepump
Karma +1/-1
Valiant
«
Svar #14 skrivet:
06 oktober 2024, 21:14:17 »
Citera
Du verkar veta hur man river ut kretskort m.m. och att löda. Du verkar ju även veta att vredet för ditt behov är ca -2 som värde. Potentiometern är på 10kOhm totalt. Du kan ju löda in 2 motstånd motsvarande läge -2 direkt på kretskortet. Blir kanske 4kOhm + 6kOhm. Egentligen behöver du ej använda potentiometern, speciellt nu när du vet hur rumstermostaten fungerar. Själv hade jag rumskompensationen ställd på 6, vilket var bra för mitt hus, utan golvvärme.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rumsgivare RG20 Nibe
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1209
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
Josth
berkan
Johnlennonx
Hres
alvinpalv
Boenbart
svenske kocken
purjo__
madwolf
HBerggren
jälldorf
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info