0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej.Men om vi får lite mer data i form av aktuella temperaturer under menyn Aktuell driftinfo (alltihopa) så ökar chansen att få hjälp.
Hur ser det ut med shunten där uppe, är den i automatiskt läge eller manuellt? Provkör den i service så styrsystemet klarar köra den till båda ändlägena. När den står i bott hoppar den över värmepumpens arbete till stor del. Förklaringen är lång och hoppar över den.
https://ibb.co/xqXJ5C2Såhär ser det ut, ska den ändras tror du? Stort tack för din hjälp
Ja just det, ett sånt system kan behöva fullständigt schema för att bedöma vad som händer. Men motorshunten står i bott i alla fall, vad händer om du vrider på den fram och tillbaka, poppar den ut?
Hmmmm.... Har aldrig sett nått liknande, shunten på pannan är manuellt och sen är styrningen kopplad på en annan shunt? Normalt har man styrningen på den undre i bilden, värmepumpen är då kopplad direkt mot EcoEl, jag misstänker att det inte är så på din?Förhoppningsvis ska återställningen göra att shunten styr ner framledning till inställt börvärde?Men om detta kommer göra att kompressorn går igång och värmer vet jag inte?Min gissning är dock att den är dockad som på denna bild eller liknande?
Det är en 4-vägsshunt som sitter diekt på pannan. den står på 1 nu och släpper inte ut mycket till väme, därav står den ävre på max. att det sitter en extra shunt ovanför, kan bero på att den på pannan är trasig invertes. vd för temp är det på röret på vänster sida av den. Kan du vrida den lite i taget mot 10 och känna om röret blir varmare. Blir det varmare så kommer shunten ovanför att börja gå mot blå markering ( den är nu öppen för max värme ) Så vrid inte den nedre till 10 direkt, utan ta det lite sakta. För att det ska fungera med den övreshunten så ska den nedre stå på 10
Jag förstår inte riktigt ert fackspråk men får prova mig fram.. när jag kör under test menyn så startar iaf kompressor och fläkt
Kan du ta lite fler bilder på rören runt omkring och markera vad som är vad?Normalt är värmepumpen inkopplad mot pannan underifrån?Är den det?Annars är det intressant var rören till/från utedelen ansluter?
OK, den är inkopplad mot en panna med shunt och utan växelventilen....Som jag ser det kommer värmepumpen aldrig kunna värma varmvattnet i pannan, den kan bara värma husets värmesystem.När shunten stänger så ska flödet gå via utedelen och förbi pannan, gör den det?Det är detta som krävs för att trigga igång utedelen tror jag?