Hej!
Vi har precis flyttat in ett hus byggt 2016 där det sitter en Nibe Split (ACVM 270, AMS10-8) värmepump och försöker nu förstå hur denna fungerar. Det är en enplansvilla på 150m2 och har golvärme och ett FTX system som använder värmesystemet som hjälp. för att värma upp luften.
Tidigare ägaren har nog inte gjort så mycket med den och allt verkade stå på fabriksinställningar. Har nu läst igenom de oberoende anvisningarna och konfigurerat om enligt dem, men mitt problem (eller okunskap) kvarstår.
Huvudproblemet är att det verkar gå ut för varmt vatten i golvet och det verkar inte som att temperaturen går ner även om den får jobba ett tag.
I meny 1.0 (Varmvatten) så ligger pumpen på ca 53C efter att den utfört varmvatten jobbet. Den slår därefter över till golvvärme.
I meny 2.0 visar den "Supply Temp. 42.1 (22)" men kan gå upp mot 50 när det är som högst
I meny 2.3 har jag satt "Max Supply Temp." till 40 men verkar inte ha någon påverkan på temperaturen
I meny 2.5 visar den Supply/Return temp 42.1(41,9) men ibland får den varmare vatten tillbaks än vad den skickat ut?
I meny 2.6 "Degree minutes" visar den ganska omgående 100 och stannar där.
Känner man även på rören som går ut/in i golvvärmeslingan så tycker jag inte att temperaturerna stämmer med vad pumpen visar. Från pumpen till slingan känns som det skulle kunna vara rätt, men inkommande kan vara sval (om golvvärmen öppnar några nya av sina ventiler/rumsgivare eller om pumpen kommer tillbaks efter att ha gjort varmvatten) men ändå visa att In/Ut har samma temperatur.
I huvuddisplayen visas det att cirk pumpen är aktiv och "elementet", men har aldrig sett att kompressor sysmbolen vart tänd samtidigt. Istället slår den om till "kransymbolen", startar kompressorn och värmer upp varmvattnet (som efter ~40 min ligger under 47C)
Så lite frågor:
- Om jag förstått det korrekt borde väll inte pumpen skicka ut varmt vatten om Gradminutrarna är positiva? Vet inte hur jag kan se om den faktiskt skickar ut "nytt" varmt vatten, eller om den bara cirkulerar runt det gamla i systemet.
- Borde den jobba med kompressorn när den jobbar med golvvärmen, eller skall den alltid gå över till varmvatten produktion?
- Borde inte meny 2.5 visa en korrekt temperatur på returen från golvvärmen efter en liten stund? Röret kan va svalt, men den visar 43C?
- Fick precis också se att den gjorde en "Oil Return" jobb efter jag ändrade till inställningarna i de oberoende Instruktionerna. Är inte det lite kostigt när det är 15C ute? Kan inte se några löv eller annat på uteagregatet och fläkten snurrar på bra...
//Calle