Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Bosch
»
Ämne:
Bosch Compress 4000 2.0 EW - kör endast på el-patron?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Bosch Compress 4000 2.0 EW - kör endast på el-patron? (läst 597 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
minisaurus
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 39
Karma +0/-0
minisaurus
«
skrivet:
15 september 2024, 09:58:55 »
Citera
Den är 6,5 år gammal och nu har den 3e fläkt också lagt av ...
Då stannar systemet efter ett par timmar - larmar på dålig luftflöde såklart.
Under tiden där vi väntar ingrepp, vill jag köra den endast på el-patron, men hittar ej ett sätt.
Reglercentralen är HPC400, men jag hittar inget menyval där jag kan "stänga av" kompressordrift, e.g. i servicemeny.
Vet någon om det finns möjlighet?
«
Senast ändrad: 15 september 2024, 10:48:36 av minisaurus
»
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Bosch Compress 4000 2.0 EW - kör endast på el-patron?
«
Svar #1 skrivet:
15 september 2024, 21:17:27 »
Citera
Den ska gå över till elpatron automatiskt vid larm?
Det finns tyvärr inget annat sätt på denna.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
minisaurus
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
minisaurus
«
Svar #2 skrivet:
16 september 2024, 19:07:27 »
Citera
Jo, det verkar som det gör det nu, radiatorn blir lite värme då och då samt varmvatten verkar håller temperatur. Man blir förrvirrat efter att, om man norskar den, så körs den på kompressorn ett par timmar innan att larma ut igen på luft flöde.
Men att tre fläkt har lagt av under 6,5 år tyder på ett bygg- eller designfel tycker jag; jag antar att det är bara att reklamara? Jag tror att vi fick förlängd garanti på denna fläkt i att det var nummer 3. Men jag upplever att jag vill ha en helt annan maskin ...
Loggat
krambriw
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm/Sverige
Antal inlägg: 1959
Karma +2/-3
Kön:
krambriw
«
Svar #3 skrivet:
17 september 2024, 10:06:14 »
Citera
Får den ingen luft kan inte kompressorn ge något ifrån sig. Märkligt att fläktarna rasar sådär. Jobbar dom tungt? Dvs är det nått i kanalerna som bromsar luftflödet?
Loggat
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)
Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)
minisaurus
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
minisaurus
«
Svar #4 skrivet:
18 september 2024, 08:04:58 »
Citera
Fläkten startade av sig själv natten måndag->tisdag, mycket mystiskt. Och efter en till norsk reset, fungerar allt som vanligt. Ja, jag undrade om något hade kunnat hamna i kanalen, eller mer sannolikt något problem med strömförsörjning till fläkten kanske? T.ex. kondensator blev för varm
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
19 september 2024, 12:04:02 »
Citera
Kollade du att fläkten kunde snurra fritt utan att nått tog i innan?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
minisaurus
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
minisaurus
«
Svar #6 skrivet:
19 september 2024, 16:59:41 »
Citera
Hmm, teknikern var här - problemet berodde på baketerial tillväxt i röret från kondesorn till spillkopp, som i sin tur hade orsakat översvämning där fläktern snurrade - om jag har förstått hans förklaring rätt - jag är inte svenskt och såg inte själv i att det är jättetrångt.
Jag fattar inte riktigt varför fläkten startade efter två dagar; jag undrar om att när det var översvämning så var det för mycket resistans så att den inte kunde snurrar; men efter ett par dagar hade tillräckligt med kondensvatten lyckades kommer förbi den primordial slem i slangen.
Då måste jag komma ihåg att rengöra dessa slang ... jag har sett ett påminnelse i min telefons kalendar ...
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Bosch
»
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1105
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
mikael_norberg
jälldorf
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
Elvinjo
TS Comfort AB
nmn
lubbis
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info