0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Antingen växleventilen eller så har du problem med nån cirkpump.Har du enligt IVT-standard dubbla värmebärarpumpar? DVS en yttre för värmesystemet förutom den interna?I så fall tror jag att den interna cirkpumpen har fastnat och att du får självcirkulation vid VV-laddning.Om den fastnat kan man prova att hjälpa igång den så här.
OK, då är det kanske växelventilen som spökar, det är en vridande på denna som normalt inte brukar krågla.Men lossa på motordelen och kolla att det inte är nått glapp mellan axeltapp och spåret i motordelen.
Fundersam blir man allt. Växelventilen verkar nu snurra 60 grader när den ställer om mellan värme och varmvatten, dock vet jag inte om motorn kan få tuppjuck och ställa den i något mellanläge vid varje skiftning. Har provat att ändra cirkulationspumpen i menyn mellan 3-8K eftersträvat delta, men det gör ingen som helst skillnad. Provar jag att ställa den i manuellt läge märker jag att den låter mer på full fart än lägre. Kan den trots det vara trött och bara låta mer utan att cirkulera vattnet? Får ju ut viss mängd värme till radiatorerna. Nu passade även expansionskärlet på att börja droppa från säkerhetsventilen. Petade lite på luftnippeln och fick en blandad dusch av vatten och luft. Petade jag på den efter det kom bara luft.
Vid snabb genomläsning ser jag inte att du rensat filtren.Har du gjort det?Det skall finnas två, ett på varma sidan och ett på kalla sidan.
Undrar om det är flexslangarna som satt igen, inte så ovanligt på IVT.Magnetit från värmesystemet har en förmåga att fastna där och till slut så börjar det strypa flödet.Slingan med på 5 C, har den egen cirkpump?
Tycker mej läsa i första inlägget att växelventilen läcker varmvatten och står i mellanläge...Svaret kommer väl imorn då