0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Kanske fastnat cornflakes i ingången till växlaren, du hade väl massa avlagringar, kanske inte fick ut allt.köp oxalsyra och häll i och låt stå lite.Bra att göra nu, innan vintern! 😅Tror du lyckas, easy!! ✌️👍
Ventilen tätar nog inte mot VV och då töms VVB på VV som går ut till systemet och många VV-starter blir det då.
Ja, blir till att spola den riktigt också. Som grädde på moset är nog växelventilen inte som den ska heller. Nu går varmvattenladdningarna ofta, runt en timmes mellanrum. Tappar 4 grader första minuterna för att sedan fint ticka ner med en grad per 10 minuter. Vattenmätaren står blickstilla så nån läcka lär det inte vara tal om.Får bli kaminen som räddar mig i vinter
Vid omslag av ventilen så kommer det massor med värme som lagrats i växlaren, det tar tid att kyla ner den, sen hur snabbb den är att gå tillbaka är en annan sak. Det tar ett antal sekunder innan den har gått % tillbaka oxh under den tiden så blir det hetvatten till systemet. Det finns ventiler som går tillbaka snabbare, men det tar inte tillverkarna åt sig, då dom är dyrare. Sen klart så ska inte det gå ut värme när den är omslagen, men det kan vara pyspunka genom. Vad visar VV för temp och vad visar framledninge, är fram i samma temp som det ska vara enlig kurvan, eller är den varmare. Det kan sitta en givare i botten på tanken som säger att nu är det för kallt här, startar upp igen.
Jag hade lite som du för ett par år sedan, orkade inte med detta, det störde min nattsömn.På Rinkaby ror hittar du nya LK för 1800kr ish. Byter du på under en timma.sen sover du bättre. 😉☺️
När man talar om tillfällen. För 40min sedan gjorde den varmvatten igen följt av värmevatten. Radiatorerna varma och framledningen sjunker väldigt sakta, från 38 grader till nu 29 efter 40 minuter. Varmvattnet går gått från 50 grader till 41,5 på samma tid. Ingen varmvattenförbrukning.
Jasså du har den nya LKKanske fastnat skräp inuti?, Fungerar spolen så kostar ju ventilen bara hälften, kanske går att ta isär? Känns som du ringat in felet iallafall, det är det viktiga☺️
Vet inte om det är till någon hjälp som jämförelse vad som är "normalt". Men mitt radiator vatten höjs ca 5°C (18 till 23) efter en ren varmvatten körning, när växelventilen bytt läge, fram ledningensgivaren är då 65°C och returen 50°C, och sjunker sedan efterhand.