Hej, tycker det är lite knepigt med dimensionering av LVVP så tänkte att jag skulle höra här om jag tänker rätt eller om man kan få lite tips.

Jag har ett hus från sekelskiftet i nordöstra Skåne. Suteräng och markplan samt oisolerad vind. Vi vill värma boarean på 190m^2 till 21 grader och suterängplanet på 145M^2 till kanske 10-15 grader.
Nu har vi en thermia atria 12 från 2008 och radiatorer som vi vill byta till en ny luft-vatten. När man läser av pumpen har den gått med elpatron ca 7 % av tiden under sin livslängd. Värmepumpen har dragit ca 14000 och varmvatten 3300 per år. Vi har även eldat ca 10 000 kwh ved per säsong i kakelugnar.
Har räknat på för dimensionering toppeffekt 200 M^2 *70 = 14kwh. Ska jag då ta en pump som har 14 kwh som max värmeeffekt vid 7 grader? Har även läst pumpen ska täcka 50 % av totala effektbehovet den kallaste dagen när jag läst. Men det skulle innebära en 7kwh pump vilket låter lite lite?
Funderar på en NIBE 2120-16. Vad jag kan se i produktdatabladet har den en avgiven effekt på 10.3kw vid -7. Betyder det exempelvis att elpatronen måste ge 14-10.3=3.7kw när det är -7 grader då? Är det i så fall lämpligt val av pump? Någon som har något annat tips på pump?
MVH