0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har snart haft min 735:a i ett år och det är dags att köpa nya filter. Nibe original ligger på runt 400kr/st. Finns andra märken för ca 120-200kr/st. Någon som har testat annat märke och har en åsikt om dem? Eller ska man inte snåla och köra på original?
Testar nu ett filter från Cleanfilter.eu till min S735. (Luftflödet ökade mer än väntat dock)https://cleanfilter.eu/sv/product/filter-till-nibe-s735/?v=f003c44deab6
Om luftflödet ökar så innebär ju det att det gamla filtret var tätare än det nya! Om det beror på att man jämförde med ett gammalt "smutsigt" filter eller ett nytt original är ju avgörande. Om det skiljer mycket mellan nya original och "piratversionener" så innebär det att piraterna filtrerar sämre. Blir filtreringen ändå tillräcklig eller kommer det att komma in för mycket damm i maskinen på sikt? Jag personligen skulle inte vilja ha det såDen andra effekten med ökat luftflöde blir ju att det kan bli ökat kalldrag. Å andra sidan vet vi att tidigare modeller gillade mycket luft för att vara effektiva men det kanske är onödigt att skruva upp nu med de nyare S735 modellernaÄr det endast en marginell ökning av luftflödet och det upplevs som besvärligt (läs ökat kalldrag) kan man väl justera ned fläkthastigheten något så flödet blir som tidigare
När värmepumpen ” begränsas av lågt tryck BP 8 ” är det inget fel utan det är så värmepumpen styr kompressorn.På F730 hade tidigare en funktion som var likadan men då var det förångningsgivaren som begränsade uppvarvningen av kompressorn och då hette det ( förångningsbegränsning )Kompressorn varvar upp så länge det finns energi i frånluften. Har man ett mindre hus med lägre frånluftsflöde så kan inte kompressorn varva hela vägen ut till sin maximala frekvens som är 95 hzDvs i detta huset är där ett frånluftsflöde som möjliggör för värmepumpen att bli 88 hz dvs nästan hela vägen ut till 95 hz
Installerade idag ersättningsfilter från JS Energi (https://jsenergi.com/2-pack-luftfilter-js-original-till-nibe-s735-83368). Verkar som luftflödet även för mig ökar jämfört med originalfilter från NIBE. Har även jag tyvärr inget värde från ett nytt NIBE-filter att jämföra med utan jämför med värden från i höstas då filtret används någon månad. Gick från runt 240 till ca 280 m3/h. (1,5 plansvilla på 164 kvm, i Stockholm.)En fundering: På NIBE-filtret står det "Coarse 65% to ISO 16890" medan på filtret från JS Energi står det "Coarse 90%". Även på cleanfilter.eu står det "Coarse 90%" för deras G4-filter. Jag tolkar det som att dessa filter filtrera bort mer. Känns lite överraskande att luftflödet skulle öka med 10-15% då.
Jag har nu bytt till ett nytt piratfilter (samma som tidigare från cleanfilter.eu) och noterat att flödet återgick till det värde det var innan. Jag funderar på om jag verkligen hade satt in det rätt, men kunde faktiskt inte se att någon tjuvluft tagit sig förbi sidorna. I vilket fall återgick flödet till det var i början, som det var när jag hade originalfiltret.Jag har dock ökat hastigheten på min S735-7. Enligt OVK ska den stå på 52% men ökar jag till 58% Kompressorn går bättre och begränsas inte av förångaren BP61(eller vad det nu heter).
Vad har du för luftflöde idag ?