Om luftflödet ökar så innebär ju det att det gamla filtret var tätare än det nya! Om det beror på att man jämförde med ett gammalt "smutsigt" filter eller ett nytt original är ju avgörande. Om det skiljer mycket mellan nya original och "piratversionener" så innebär det att piraterna filtrerar sämre. Blir filtreringen ändå tillräcklig eller kommer det att komma in för mycket damm i maskinen på sikt? Jag personligen skulle inte vilja ha det så
Den andra effekten med ökat luftflöde blir ju att det kan bli ökat kalldrag. Å andra sidan vet vi att tidigare modeller gillade mycket luft för att vara effektiva men det kanske är onödigt att skruva upp nu med de nyare S735 modellerna
Är det endast en marginell ökning av luftflödet och det upplevs som besvärligt (läs ökat kalldrag) kan man väl justera ned fläkthastigheten något så flödet blir som tidigare
Det är lite synd att jag inte hade tanken på att mäta upp vad ett nytt filter från Nibe låg på. Jag har anteckningar på att jag noterat värden med originalfilter(som förmodligen var lite smutsigt) på
189-185 m3/h vid två tillfällen. När jag tittade på värdet igår för piratfiltret som suttit i pumpen i nästan två månader såg jag att luftflödet låg på ca
225 m3/h. För övrigt är mitt hus är 152 kvadratmeter stort.
Det jag funderar över är om det verkligen behöver vara negativt att flödet ökat med piratfiltret. Visst, det finns ett högre flöde genom piratfiltret, men det betyder kanske inte att det filtrerar luften sämre än originalfiltret som hade ett lägre luftflöde?
I vintras klagade pumpen väldigt ofta när den jobbade hårt "begränsas av lågt tryck BP 8".
Nibes support svarade med detta:
När värmepumpen ” begränsas av lågt tryck BP 8 ” är det inget fel utan det är så värmepumpen styr kompressorn.
På F730 hade tidigare en funktion som var likadan men då var det förångningsgivaren som begränsade uppvarvningen av kompressorn och då hette det ( förångningsbegränsning )
Kompressorn varvar upp så länge det finns energi i frånluften. Har man ett mindre hus med lägre frånluftsflöde så kan inte kompressorn varva hela vägen ut till sin maximala frekvens som är 95 hz
Dvs i detta huset är där ett frånluftsflöde som möjliggör för värmepumpen att bli 88 hz dvs nästan hela vägen ut till 95 hz
Så kanske kan detta bli positivt i vinter att pumpen kan tillgodose sig med ännu mer luftflöde med piratfilter, eller är jag helt ute och cyklar?