Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
HZ25zke eller hz25xke
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: HZ25zke eller hz25xke (läst 9982 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skarj
Expert på värmepump
Antal inlägg: 269
Karma +0/-2
skarj
SV: HZ25zke eller hz25xke
«
Svar #75 skrivet:
11 november 2024, 19:33:22 »
Citera
Båda pumparna är identiska så vitt jag kan se, även svenska instruktioner med på pumpen från Bauhaus, tror inte det är någon tysk import. Men den är äldre enligt tillverkningsdatumet, antar att de har ett saftigt lager, just nu 248 HZ25ZKE på lager hos Bauhaus.
Samma garanti via email som vid föregående Pro-partner, så vitt jag kan bedöma får man exakt samma till ett lägre pris via Bauhaus, men priset på pumpen varierar lite hos Bauhaus, så det gäller att passa på när priset är lägre, eller så försöker man att få samma pris hos sin lokala installatör. Sedan behöver man bo relativt nära ett Bauhaus varuhus för att montagepriset ska gälla.
Återkommer om det tillstöter något, i nu läget ingen skillnad förutom priset. Tillsynes identiska "gummikuddar" också, dräneringsslangen ser något annorlunda ut, men funktionen är den samma.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9092
Karma +10/-3
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #76 skrivet:
11 november 2024, 20:00:43 »
Citera
Finns det skillnader så är inte modellbeteckningen helt identisk.
Om den kommer via Panasonic Sverige eller någon egen import från tex Tyskland syns inte på modellbeteckningen.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #77 skrivet:
13 november 2024, 11:39:37 »
Citera
Vet inget säkert, men de är identiska, även medskickade manualer vad gäller språk och så. Identisk Pro-Partner garantibevis som den andra, så kan inte märka någon som helst skillnad iaf, hur som bör det följa samma förfarande med samma garanti, antar jag.
Så tydligen är även dessa Pro-partner.
Eller så är det en förfinad scam, vilket jag finner mindre troligt med tanke på att Bauhaus är en av de inblandade, märkligt om dom skulle vara intresserade av förfalskade garantibevis, med kunders namn på m.m.
Loggat
danne824
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
danne824
«
Svar #78 skrivet:
13 november 2024, 11:56:02 »
Citera
VP är jag övertygad om inte är gråimport eller inte ämnad för Skandinavien.
Har du fått den installerad ännu?
Mer intresserad av om det är skillnad på installatörerna i form av service och noggrannhet.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #79 skrivet:
13 november 2024, 14:21:11 »
Citera
Bauhaus lär inte hålla på med någon märklig förfalskning .
Är det installerat med Pro partner och 5års garanti så lär även maskinerna komma ifrån Svenska Panasonic men även om Bauhaus tar in från Tyskland så är det ”samma” variant om det är exakt samma modellbeteckningar .
Självklart är det skillnad på installatörer om dom har en hel dröse av dom, svårt för slutkund att veta om man får en bra eller mindre bra installatör.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #80 skrivet:
13 november 2024, 15:00:54 »
Citera
Japp 5 år och Pro-partner står det även på det garantibeviset, identiskt med det förra, förutom serienummer och installatör förstås.
Nä jag inte säga om det är en "tysk" pump men kan säga att allt är identiskt med den "svenska", instruktioner och kartonger och utseende och alla detaljer.
Så är det säkert, angående installatörer, "min" var välvillig och la kanske 4 gånger så lång som den första, då var dom iof 2 gubbs och ett mycket standardiserat förfarande med bilder under installationen och vakuumsugningen som jag skulle vara med och godkänna, bilderna var sedan med i rapporten från Bauhaus installationsfirma (den hos mig var en underleverantör då deras partner bara verkar i södra sverige). Gissar att alla deras underleverantörer är skyldiga att följa detta förfarande för att hålla en liknande nivå. Tänk checklista med bilder som bevis.
Rören fick inte vara under 3 meter, det var väl det enda jag reagerade på, så det finns en okynnesloop bakom utedelen för att nå upp till 3 meter, kanske 60 cm rör. Var siffran 6 meter kom ifrån fick jag inte någon klar het i, men det fick inte vara mindre, han beklagade att det var så men att det var ett tvång. Något dom bestämt internt, eller något ni känner igen?
Men som i alla fall av tjänster så kan man ha otur med vad man får för folk, det kan säkert variera från dag till dag hos samma installatör också, men fick absolut en känsla att han ville göra ett bra jobb, mer kan man inte önska. Om det nu inte uppstår fel och jag återkommer om det inte löser sig enkelt. Som sammanfattning, so far so good.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #81 skrivet:
13 november 2024, 15:10:39 »
Citera
Panasonic kan fortfarande ha kortast godkända rörlängd på 3m , kortare rör kunde åtmindstånde förr påverka tex avfrostningen.
Fick för mig att dom ändrat till 2m som kortast rörlängd men uppenbarligen inte.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
danne824
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
danne824
«
Svar #82 skrivet:
13 november 2024, 15:18:14 »
Citera
Jo men kan få en känsla eller uppfattning om installatören.
Om hen är noggrann vid kapning och koppling av kopparrören, att det får ta den tid som behövs osv.
Lämnar några extra böjar till plaströret till kondensvatten tråget om man vill ändra på montaget senare.
Snygg rördragning.
Städat efter sig.
typ sånt
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #83 skrivet:
13 november 2024, 15:52:58 »
Citera
Hur ska du veta vilken installatör dom skickar ?
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #84 skrivet:
13 november 2024, 18:36:13 »
Citera
Av ren nyfikenhet, vet man hur avfrostningen påverkas av kortare rör? Alltså vad händer, eller händer inte?
Hade inte hört om de 3 metrarna innan, en kollega har betydligt kortare rör, men han har typ en Jula pump (oklart märke, men nåt billigare men installerad av firma.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-3
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #85 skrivet:
13 november 2024, 19:01:37 »
Citera
Nu var det länge sedan och kommer inte ihåg vilken modell det var men då avfrostningen inte lirade som den skulle så blev dom som en igloo.
Lite olika längder man får ha som kortast beroende på märke och kanske även modell men det är inget som slutkund ska behöva fundera på då montören/återförsäljaren vid hembesök förvarnar om att man antingen får ett sling bakom eller att man flyttar utedelen för att slippa ett sling bakom utedelen.
Ett sling bakom utedelen kan göra att snö bygger på där och mot utedelens baksida så det blir trångt för luften som vill igenom.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
skarj
Expert på värmepump
Karma +0/-2
skarj
«
Svar #86 skrivet:
13 november 2024, 21:46:00 »
Citera
Ja, lite min tanke också, att det inte är optimalt med slingen jag fick, men det är hyfsat takutskjut så det bör vara OK om det inte är riktigt ruskväder, i mitt fall fanns ett markstativ, så flytt av utedelen hade varit osmidigt, den gamla pumpen satt där, skruvad i plattor på mark med grus under plattorna (markstativet), ett storverk hade alltså behövts för att undvika slingen
Filurar på någon lösning för att bygga in slingen i någon slick "plåtlåda" eller liknande mot husväggen, känns just nu som att jag ger det en vinter och ser om det fungerar bra utan insats. Ingen nackdel med ett tejplager på isoleringen, va? Pippisarna var förtjusta i att nappa av den gamla pumpens isolering där den var framme mellan kanal och pump.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
HZ25zke eller hz25xke
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 668
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
infereno
Josth
lubbis
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info