Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hjälp - Jordvärme Nibe fighter 1235
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hjälp - Jordvärme Nibe fighter 1235 (läst 586 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jippe
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Jippe
«
skrivet:
30 augusti 2024, 13:17:00 »
Citera
Hej,
Jag är ny i detta forumet men blev rekommenderad att prova här.
Jag ”tror” jag har ett problem… vi köpte huset för två år sedan. Här är jordväme som ligger i sand. Huset är dödsbo så vi vet inte alls vart slangarna ligger. Värmesystemet har funkat bra under tiden och inga konstigheter. Har ej så mycket erfarenhet av just värmepump med ytjordvärme.
Till poängen, vi skall anlägga en pool och grävaren tog ju såklart sönder tre slingor. Snabbt som tusan fick vi hit en VVS kille som svetsade detta men 2 av 6 höll inte. Då satt han skarvkoppling som skall vara godkänt. Han fyllde på med kölbärarvätska och körde igenom hela systemet. Tömde det på luft. Jag gjorde en markering på behållaren där vätskan är. Den har fluktuerat upp och ner men ändå kommit tillbaka till strecket. Saken till den är att vi känner en spritdoft nere i gropen där slingorna ligger, men när jag känner med handen så är det ej fuktigt och känner absolut ingenting. Igår när det var väldigt varmt så var där kondens på slangarna. Även lagt ut trasor under för se om de tar upp något, men ingenting.
Uppvärmning i huset är vattenburen golvvärme. Detta är såklart avstängt då det är ”sommar”. Men idag när jag duschade varmt så sjönk köldbärarevätskan kraftigt ner och kompressorn startades. Efter 5min så steg vätskan upp igen och ligger strax under strecket. Är detta normalt ?
Om jag har läckage så borde köldmedlet i behållaren sakta försvinna? Detta har stått sig i 3-veckor nu sedan lagningen. Luktar ej sprit i rummet där värmepumpen står.
Jag vet ej riktigt hur jag skall göra…
Kan det lukta från skarvkopplingarna fast utan läckage?
Då slangarna ligger synligt och ej nedgrävda, kan detta orsaka kondens och det kan lukta?
Kommer jag ha värme till vintern i golvet?
Kan jag testa detta på något sätt?
Min värmepump är en NIBE Fighter 1235. Har även en extra varmvattenberedare bredvid, denna går bara till varmvatten och ej uppvärmning.
Tacksam för alla svar från er kunniga !
Om 2 veckor skall dem fylla igen runt poolen så vill verkligen säkerställa så allt står rätt till.
Se bilder:
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Hjälp - Jordvärme Nibe fighter 1235
«
Svar #1 skrivet:
01 september 2024, 10:11:00 »
Citera
Det måste ju runnit ut en hel del när de grävde av slangarna, detta kan säkert ligga och lukta ett tag.
Sen har nog inte den som fyllt på gjort sitt jobb ordentligt, man måste nämligen lufta åt båda hållen och lufta länge.
Att nivån hoppar upp och ner tyder på att det är lite luft kvar.
Behållaren får inte bli tom, då sugs det in mer luft i slingan.
Det är normalt inget större tryck i ledningen så dessa skarvar borde hålla.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
03 september 2024, 15:45:32 »
Citera
Utgående KB-ledning kan bli minusgrader på vintern, så den bör inte ligga så nära poolstommen tycker jag i alla fall.
Vet inte hur stor effekt isoleringen har när du fyllt på 1.5 meter med massor på den och ledningen är minusgrader över tid.
Jag skulle nog vilja ha utgående KB-ledning minst 1 meter från poolstommen.
I övrigt tror jag som CarlN
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
03 september 2024, 19:33:00 »
Citera
Man kan annars kila in markisoleringisolering emellan slang och pool, minst 100 mm bör du ha.
Gräv gärna lite så att isoleringen skärmar av mot poolen ordentligt.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1106
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
alvinpalv
dvolod
Josth
Panterna
Smurfen.
Shortcut
Rdx
jishi
larryd
ghupost
Kvarn
perra83
Olof-ström
EvertL
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info