0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Prova med någon sån där alg/mögel/fasadtvätt som säljs på t ex Biltema eller byggvaruhus. Och använd varmvatten för sköljning/tvättning. Borsta kanske försiktigt med en inte alltför hård borste. Se till att alla rester av tvättmedlet blir bortsköljda.
Snabba svaret: Köp A/C-tvätt eller ändamålsriktigt neutralt rengöringsmedel.---Nibe avråder från alkalisk avfettning. Lite oklart varför, jag testade det på min ändå. Lacken blev ful. Min har blå coating på förångaren, kanske kan skada det också. Sen har jag efter den tvätten hört att alkaliska lösningar är mindre bra också vid något tillfälle jag trodde bara sura lösningar och metaller var no-no.Frågade ChatGPT om ett svar, blev väldigt bra och tydlig förklaring. Nu vet jag även (eller delvis) varför hundarna pissar sönder utedelarna som står på backen.Ja, både sura och alkaliska lösningar kan vara skadliga för koppar och aluminium, men på olika sätt beroende på material och lösningens pH-nivå.### Koppar:1. **Sura lösningar**: Koppar är relativt resistent mot korrosion i lätt sura miljöer, men starkt sura lösningar (lågt pH) kan påskynda korrosion. Sura lösningar, särskilt de som innehåller oxidationsmedel som nitrat- eller sulfatjoner, kan korrodera koppar genom att oxidera ytan och bilda kopparsalter som kopparklorid eller kopparoxid.2. **Alkaliska lösningar**: Koppar är också känslig för starka alkaliska lösningar (högt pH), särskilt de som innehåller ammoniak eller ammoniumföreningar. I dessa miljöer kan koppar reagera och bilda komplexa koppar-ammoniakföreningar, vilket leder till korrosion.### Aluminium:1. **Sura lösningar**: Aluminium är mycket reaktivt i sura lösningar. Sura miljöer, särskilt de med lågt pH, kan snabbt korrodera aluminium genom att lösa upp det skyddande oxidskiktet på ytan. Detta gör att metallen utsätts för ytterligare angrepp och nedbrytning.2. **Alkaliska lösningar**: Aluminium är särskilt känsligt för alkaliska lösningar. När aluminium utsätts för hög pH-miljöer, kan det snabbt brytas ner på grund av att hydroxidjoner reagerar med aluminium och bildar lösliga aluminiumsalter, vilket leder till snabb korrosion.### Sammanfattning:Både sura och alkaliska lösningar kan vara skadliga för både koppar och aluminium. För koppar beror graden av skada på pH-nivån och närvaron av oxidationsmedel eller komplexbildare. Aluminium är mer känsligt för både sura och alkaliska miljöer på grund av dess reaktivitet och tendensen hos dess skyddande oxidskikt att lösas upp i dessa miljöer.
... Och använd varmvatten för sköljning/tvättning. Borsta kanske försiktigt med en inte alltför hård borste. Se till att alla rester av tvättmedlet blir bortsköljda.