0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumptillverkarna anger ofta/alltid cop vid +7 C som jag förstått det, och att det är en hög och fin siffra, men kan någon svara vad det ligger på vid +15 C, är det alltid högre, eller är luftvärmepumparna kalibrerade för att maxa vid just +7C? Fånig fråga kanske, men jag tycker det borde ge än mer som faktor vid +15 eller +10, någon som kan ge mig en förklaring?
Bra förklaring, misstänkte just att man försöker göra någon optimering då just +7 verkar central för cop som redovisas i den första informationen man ser, för oss i norra sverige är den näst intill värdelös då, betydligt mer intressant med pop vid -15 C, det är ju inte så att man direkt behöver max effekt vid + 7, så jag förstår att det är rimligt med lite fulspel och begränsa uttaget för att visa fina siffror.Vad vi (vi norr över) bör bry oss om är då bara vad pumpen ger vid -15 (som verkar vara lite vanlig att ange, samt vid kallare. Lite trist att inte cup alltid anges då, vore ju vad iaf jag skulle vilja veta, samt att det är riktiga siffror.Om pumparna klarar sig (35:orna) med 10 A i kallare väder är det ju osmart att inte göra som du säger, att begränsa dem vid tex +7, då man iaf inte vill ha ut max, själv är man ju intresserad att få max när det behövs, alltså -15 C och kallare, då huset förlorar mest värme.Men tolkar jag dig rätt, så behöver varken SUMO 35, eller de andra du nämner i praktiken mer än 10A? Då vi kör dem hårt bara när det är kallt.