0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade kollat om höjden var rätt på den pumpen du hade fått, 130 eller 180 står det på pumpen. Men 15-pumpar brukar vara 130 så det är nog lugnt. Det syftar på millimeter mellan anslutningarna så ögonmått räcker.Pumpen som jag beställt har samma mått 130mm samt samma gängaSen sänkt trycket till 0,2 på Niben med röd säkerhetsventil. Är det den som är inringad på bild 1? Stäng 4 kranar vid fördelaren. Är det de jag ringat in i bild 2? Dränerat pumpen från vatten via insexskruvarna och handduk. Dessa hittar jag inte, se bild 3 och 4, ska de finnas där? Sen hugga in på byta komplett pump. Jag undviker byta bara motorn om möjligt, man vet inte om interna pumphusets toleranser skiljer.Jag misstänker att vattnet från Nibe kommer upp i en av rören inringade i bild 5, men förstår inte vilken som är vilken?Upp med trycket igen till 1 bar, öppna kranarna i strategisk ordning så luften går ut genom fördelarens luftare och inte ner i golvvärmeslingorna. (Luft stiger, men följer med i flödesriktningen).Inte att förglömma, stort tack för hjälp!
Jag hade kollat om höjden var rätt på den pumpen du hade fått, 130 eller 180 står det på pumpen. Men 15-pumpar brukar vara 130 så det är nog lugnt. Det syftar på millimeter mellan anslutningarna så ögonmått räcker.Pumpen som jag beställt har samma mått 130mm samt samma gängaSen sänkt trycket till 0,2 på Niben med röd säkerhetsventil. Är det den som är inringad på bild 1? Inte den, det är returavstängningen. Säkerhetsventilen sitter ner till vänster bakom översta frontluckan.Stäng 4 kranar vid fördelaren. Är det de jag ringat in i bild 2? Japp.Dränerat pumpen från vatten via insexskruvarna och handduk. Dessa hittar jag inte, se bild 3 och 4, ska de finnas där? Se bifogad bild.Sen hugga in på byta komplett pump. Jag undviker byta bara motorn om möjligt, man vet inte om interna pumphusets toleranser skiljer.Jag misstänker att vattnet från Nibe kommer upp i en av rören inringade i bild 5, men förstår inte vilken som är vilken? Höger rör är varmt inkommande. Retur är det vänstra.