0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Troligen är det kondensatorn till fläkten, inte så svår att byta själv.Jag är inte säker på vad det är för en modell men lyckas du hitta den så står det på den.En vit porslinsgrej som är trådad till fläktens spänningsmatning.
Mät spänning till fläkten, se om det är stabilt, snurrar den inte så är fläktmotorn kass. Mjukstarten har inget med det att göra "än". Relän på kretskortet kan bli dåliga. Viktigt att mäta under last - dvs koppla inte ur något när du mäter.
Inte fläkten, spänningen till fläkten. Sen kan du vända på felsökningen, koppla bort fläkten och koppla på ström från en förlängningssladd och se om den snurrar. Kontaktorn kan stänga ner kompressorn om mjukstarten hakat upp sig eller andra fel som gör kompressorkörning olämplig. Sällan fel på dem när de inte hanterar startströmmarna.
Tackar! Skall mäta fläkten. Nä, kom på själv sen att mjukstarten bara är för kompressorn och den verkar ju funka fint. Tänkte att det inte borde vara något relä då fläkten väl skulle bli helt strömlös (eller snurra jämt), nu försöker den men orkar inte driva runt. Vad gör kontaktorn egentligen? Om fläkten har bra spänning är det mitt sista kort innan jag ringer en firma och får käka nudlar resten av året…
Kass fläkt!
Utläst av mätvärdena, baserat på att kondensatorn är ok och att sladden går till fläkten. Jag tror du köper delar på fel ställe om fläkten kostar 5000 kr.