0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har i veckan (äntligen) fått min 1230 installerad och klar. Installatören har dock inte gått igenom installationen med mig än, men kommer på måndag och gör detta samt pluggar in rumsgivaren.Har ett par undringar efter att ha läst manualen, som jag skulle behöva ha "lite kött på benen" kring innan han kommer...1. Enligt handboken ska "nivåkärlet placeras som högsta punkt i köldbärarsystemet". Så är inte fallet hos mig eftersom rören utifrån är dragna i takhöjd... Spelar detta nån roll??2. Handboken förespråkar att anslutningsrören ska fästas med klamrar i sidoplåten + att bipackade täckplåtar ska monteras. På min burk hänger rören löst genom sidoplåten och täckplåtarna är inte monterade... Kandetta månne rent utav vara bra ur ljud / vibrationssynpunkt eller är det bara slarv från deras sida?3. Nivåkärlet ska vara fyllt till 2/3. Mitt är smällfullt... Kanske en effekt av att det inte är monterat högst??Tacksam för all input... Skulle kännas skönt att vara lite påläst innan jag godkänner/betalar...
Nivåkärlet behöver inte sitta på högsta punkten även om det är bäst, det är ju ett slutet system så det fungerar även om det sitter lägre. Mitt sitter en meter under högsta punkten och jag har inga som helst bekymmer med nivån. Men det måste finnas möjlighet att lufta på högpunterna.
Digital:Tror varken "Svenske kocken" eller jag försöker säga emot dig att högläge är klart bäst, vilket också manualen stipulerar.Själv grävde jag in mig på ett rätt krångligt ställe i grunden bara just för at slippa takmonterade rör och få just höglage.Rent fysikalisk är det dock ingen skillnad på ett trycksatt nivåkärl eller ett expansionskärl (mer än att den förstnämnda saknar gummiblåsa) utan det är bara en fråga om namn.Naturligtvis vill dom allra flesta "vanliga" användare slippa krångel med trycksättning - och momentet att stänga ventilen till kärlet under påfyllnadsprocedur för att det inte skall rinna tillbaka o s v...Men det fungerar om man nu vill/kan sköta det.
Om jag ska fylla på mitt nivåkärl öppnar jag bara på "locket" och häller i tills det blir "fullt" och sätter tillbaka locket. Efersom jag kör trycklöst är det inga bekymmer, skulle jag vilja ha lite tryck i systemet startar jag cirkpumpen, öppnar "locket" och stänger ventilen före nivåkärlet. Cirkpumpen trycker nu den påfylda vätskan mot ventilen och jag stänner "locket" på nivåkärlet och öppnar ventilen och har nu nått hektos tryck i systemet, men som sagt jag kör trycklöst med öppet "lock" på nivåkärlet.
Men nu kan dom ju läsa här och lära sig eller hur? och jag tycker fortfarande att det är bäst att ha det på den högsta punkten, men ibland kanske det inte blir så.
Ponera att en ägare till en vp med ett nivåkärl nu skulle behöva fylla på vätska och hans kärl befinner sig under högsta punkten på systemet... hur i hela friden ska han kunna fylla på utan att ha en pump å trycka upp trycket? Det finns ingen anvisning i manualen hur man då gör...