Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Thermia Classic 75 byte av växelventilinsats
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Thermia Classic 75 byte av växelventilinsats (läst 1208 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sanera
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
sanera
«
skrivet:
05 augusti 2024, 23:18:44 »
Citera
Hej,
Ber om ursäkt på förhand om jag postar i fel underforum.
Växelventilen kärvar på vår Thermia Classic 75, det började med att jag hörde ett klickande och det visade sig att ventilen blivit seg som sirap. Kompressorn är bytt för ca 5 år sen så även om maskinen börjar visa tydliga tecken på ålder så skulle jag vilja hålla den i liv ett par år till. Nu på sommaren så är det inte så jobbigt för jag kan gå och hjälpa maskinen att manövrera växelventilen de få gånger den växlar, men det kommer ju inte bli lika kul när temperaturerna dyker snart.
Nu skulle jag vilja prova på att byta insatsen till växelventilen själv men jag är långt ifrån expert på vatten och värmepumpar så jag skulle vilja ha lite hjälp.
Jag har läst mig till att följande insats ska passa om donet är av typ VC4013:
VCZZ6000
. Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Om jag förstått det rätt så ska man använda det medföljande verktyget till att skruva upp den gamla insatsen och skruva dit den nya.
Innan jag skruvar ut den gamla insatsen så misstänker jag att jag behöver göra något åt vattnet i radiatorkretsen. Ska man tömma så mycket av vatten som möjligt i kretsen genom övertrycksventilen på expansionskärlet och stänga så mycket ventiler som går? Jag tror jag har en avstängningsventil precis efter cirkulationspump innan växelventil, sen har jag även en avstängningsventil efter växelventilen på ett av rören som dyker ner i plattan. Bild bifogad. Det är dock ett smalare rör som saknar ventil, skulle detta kunna gå till radiatorn i rummet som värmepumpen står i?
Tacksam för all hjälp som går att få.
Loggat
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
SV: Thermia Classic 75 byte av växelventilinsats
«
Svar #1 skrivet:
06 augusti 2024, 00:49:25 »
Citera
Om det finns kranar utanför pumpen så är det bättre att stäng av dem. Isolera pumpen som arbetsområde. Tappa av med säkerhetsventilen är bra. Sen brukar det finnas avtappning i pumpen långt ner. Men följ rören så du inte tappar av spriten eller liknande. Insatsen är rätt.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
06 augusti 2024, 07:55:37 »
Citera
Den där ventilen just ovanför golvet är nog en avtappnings/påfyllningsventil, den stänger inte av nåt flöde (den är redan stängd ser man på bilden)
Den efter cirkpumpen ska du stänga.
Jag skulle bara ställa ett större kärl nedanför och se hur pass mycket vatten som kommer, oftast rinner det inte så fort att det hinner bli några mängder.
Släpp ned trycket vi någon av ventilerna i systemet, antingen kan du stänga av cirkulationen och sedan öppna en avluftare på någon högt liggande radiator, eller så släpper du trycket via säkerhetsventilen, enklast är nog via säkerhetsventilen.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
sanera
Nybörjare
Karma +0/-0
sanera
«
Svar #3 skrivet:
22 augusti 2024, 18:04:23 »
Citera
Hej alla!
Tack för era svar. Jag fick tag i den nya insatsen idag och lyckades byta den. Det var inga problem att få upp den gamla och peta i den nya. Tog en gammal t-shirt och städade lite i ventilhuset enligt anvisning också.
Dock kvarstår problemet med att ställdonet börjar klicka när den ska köra ventilen. Det går lätt att köra den för hand nu, medans den gamla krävde mejsel och hävstång. Jag misstänker att ställdonet blivit lite väl slitet av att behöva kämpa med den här ventilen emellanåt. Är det bara att bita i det sura och köpa ett nytt ställdon också eller finns det andra tips?
Ett annat problem jag fick, som säkert har med min inkompetens att göra, är att det nu läcker lite vatten kring avstängningsventilen ovan och under cirkulationspumpen. Jag vred den övre ventilen ett kvarts varv medsols utan att ha några som helst belägg för att det skulle stänga ventilen. Efter detta så läcker det lite vatten kring skruvmojängen. Jag tyckte det var lite väl mycket "spel" i skruvmojängen så jag kände lite med fingret på den nedan cirkulationspump och då började den också läcka vatten. Vad kan jag ha ställt till med här? Och borde det verkligen börja läcka på den nedre vid ett lätt pet med fingret? Är det ens ventiler man manövrerar med de skruvarna? Är de här slut eller vad kan ha hänt? Känns inte riktigt jättebra att det rinner vatten över elpatronen. Om ingen har något direkt svar här så blir det att kalla in experthjälp som får byta ställdon och fixa detta, men jag vill ju helst inte ge upp nu.
EDIT: Lägger med ett par bilder för säkerhets skull.
«
Senast ändrad: 22 augusti 2024, 18:08:17 av sanera
»
Loggat
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1230
Karma +2/-1
Kön:
Börje__
«
Svar #4 skrivet:
22 augusti 2024, 21:18:46 »
Citera
Jag har samma thermia 75 villa.
Du kan preventivt leta lite beg reserv delar på Blocket etc, jag köpte en hel vp för 1500 kr, gott att ha alla delar liggande, har dock inte behövt en enda ännu.
Tror ventilerna före och efter cpn slutar läcka efter några dagar, kan vara muttrarna också som behöver dras lite grann, sitter en 2mm gummipackning där.
Blir det inte tätt kan du ta en gummibit över och isolertape/slangklämmor runt, står någonstans om detta här på forumet av "Focus" om jag minns rätt.
Mycket bra du bygger upp lite mek kunskap, och lönsamt dessutom!!
Ställdonet kostar nog bara 700kr, så det kan du nog köpa nytt också 😉
«
Senast ändrad: 23 augusti 2024, 03:49:29 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Förbrukning
2024-08-30: 12 månader 6850 KWh, varav luftvärmepump i garage 1500 kWh.
Så 5350 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket. Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3975
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #5 skrivet:
23 augusti 2024, 21:52:36 »
Citera
De kranarna i unionkopplingarna är riktigt dåliga. Bäst före ett par år, sen låt vara. Annars blir det byte. Inte så farligt dyra dock.
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
sanera
Nybörjare
Karma +0/-0
sanera
«
Svar #6 skrivet:
26 augusti 2024, 20:49:19 »
Citera
Tackar återigen alla för hjälpen. Bytte ställdon mot ett bättre begagnat och nu rullar pumpen som den ska. Kranarna har dessutom slutat läcka vatten, sålänge man inte pillar på dom. Nu behöver jag förhoppningsvis inte in och röra något förens det är dags för byte av värmepump. Pumpen är byggd 2001 så den får nog anses ha betalat sig ett par gånger om.
Ett tips för framtida kunskapssökare är att kontrollera ställdon direkt i samband med att växelventilen kärvar. Jag provkörde ställdonet när det var lossat från ventilen och då kunde jag i princip hålla emot den i mellanläge genom att blåsa på den. Då slipper man ödsla tid som jag gjorde. Så fort dottern har tröttnat på att använda den gamla ventilen som "kamera" så ska jag plocka isär den för att se vad som är fel på den men jag misstänker att det är någon plastdetalj eller kugghjul som gått sönder i samband med att ventilen fastnat.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Thermia
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 927
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Maxz
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info