Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Fråga om luftkonditionering och FTX ventilation, kondensrisk?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fråga om luftkonditionering och FTX ventilation, kondensrisk? (läst 1434 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
DennisCA
Kan värmepumpar
Stad/land: Finland
Antal inlägg: 136
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
DennisCA
«
skrivet:
23 juli 2024, 13:52:34 »
Citera
Jag undrar över en sak, har tänkt skaffa en LLVP för kylningens skull. Vi har ett ganska modernt hus (byt 2013-14) med FTX och bergvärme. Jag har tidigare undrar om man inte kunde koppla AC till vårt existerande ventilationssystem men det har bara en vanlig "socka" runt sig och om man gjorde så, skulle det resultera i kondens i isoleringen som rören ligger begravda i.
Nå då undrar jag om vi installerar en AC då och låter den blåsa in kalluft i huset* så kommer ju inomhusluften bli kallare och den kallare luften kommer att komma in i ventilationssystemet på frånluftssidan. Löper vi inte samma risk nu då? Värmeväxlaren kommer också att kyla inkommande luft så det kommer bli kallare luft även i tilluftsrören.
Känns som att om man hårdrar det så all sänkning av inomhustempen resulterar i risk för kondens om man har ventilationsrör som vi har.... Är det så här jäkligt i praktiken eller är det bara teorin som far iväg med fantasin?
Med facit i hand skulle vi installerat frikyla då huset byggdes och kopplat frikylan till FTX systemet samt kondensisolerat all ventilation. Men lätt å va efterklok.
Loggat
Egnahemshus på 137m
2
våningsyta, 121m
2
boyta.
Garage 43m
2
Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg
Zyberdude
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Korsnäs / Finland
Antal inlägg: 3052
Karma +0/-0
Kön:
62.77405 21.18189
Zyberdude
SV: Fråga om luftkonditionering och FTX ventilation, kondensrisk?
«
Svar #1 skrivet:
23 juli 2024, 17:47:31 »
Citera
Enervent avrådde mig från att ha kylning på ftx, men tror det mera var frostrisken?
Loggat
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #2 skrivet:
23 juli 2024, 18:44:07 »
Citera
Luften ut ur huset blir inte så kall att det är nått problem med kondens, den temperaturen bestäms av rumsluften och jag tror ingen vill ha mycket kallare än 20 grader. Har man kyla i tilluften är den luften betydligt kallare och riskerar då att leda till kondens i/på tilluftsrören
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
DennisCA
Kan värmepumpar
Stad/land: Finland
Antal inlägg: 136
Karma +0/-0
Kön:
Värmepump eller värmepumpar?
DennisCA
«
Svar #3 skrivet:
24 juli 2024, 05:54:45 »
Citera
OK jag tänkte om det är 28-32 grader utomhus och kanske 40+ på vinden (oklart vad för temp det är nere i isoleringen) så kunde man få tillräckligt stor temperaturskillnad för att orsaka kondensproblem.
Loggat
Egnahemshus på 137m
2
våningsyta, 121m
2
boyta.
Garage 43m
2
Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #4 skrivet:
24 juli 2024, 10:34:52 »
Citera
Om luften ute är 20grader kan den bära en viss mängd fukt, höjs den temperaturen till 40 grader har du samma fuktmängd men lägre relativ fuktighet.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2525
Karma +5/-0
torbjorn_forsman
«
Svar #5 skrivet:
24 juli 2024, 18:29:30 »
Citera
Förångaren/kylelementet kommer ju alltid att ha en lägre yttemperatur än temperaturen på den luft som kommer ut ur det. Så länge avledning av kondensvatten därifrån fungerar, har således utgående kyld luft alltid en temperatur som ligger högre än dess daggpunkt och därmed kan inte kondens fällas ut ur den luften så länge den inte träffar någon yta som är ännu kallare än kylelementet som kylde den.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1033
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Jippen
Htpjohwes
Josth
lars
telijej
tyke
alvinpalv
krambriw
Hilton
purjo__
Heat?
Larsmaja
hulta
Smurfen.
Johnlennonx
Karlbusen
Loggy
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info