Hej,
Jag är ny på vp forum, ny i vp, ny i villa och bara 5 år i Sverige (42 i världen

så ber om ursäkt för min svenska.
Vi köpte villan för en månad sedan med en CTC EcoEl 1550/1800 kopplad till en EcoPart 10.5 som ger bergvärme. Den har installerats ca 2008 och villan har inte bott under de senaste 1-2 åren så den behöver lite underhåll/granskning. För närvarande kämpar vi med följande:
- det är värme på sommaren, pumpen går ca. 12 timmar per dag med start tidigt på morgonen runt klockan 1-3 och pågår fram till middagstid eller mer. Uppenbarligen behöver jag inte värme när det är 20-22 ute.
Fram till idag trodde jag att det var något fel angående rumsgivaren som jag har satt den på 19 (önskat): under de senaste veckorna har temperaturen konstant varit över 22-23 grader (enligt rumsgivaren) och trots det nästan varje morgon /förenoon värmer det bara radiatorerna (jag har ingen aning om de där exceptionella 1-2 dagarna då det inte fungerade).
- Idag morse hade vi 11-12 grader ute och jag har försökt sänka värdet på Inställningen/Inst. husparametrar/Husvärme från (vilket jag antar är graden från och över pumpen ska väl inte bära värme?) men den tar heller inte hänsyn till detta värde, den värmer bara kontinuerligt trots att jag har sänkt till 12.
Annars är temperaturvärdena (både in/ut) korrekt visade/uppmätta (gjort rumsgivaretest, OK) så jag antar att det finns någon annan mystisk inställning som jag behöver hitta.
Vad tycker ni killar? Kan ni hjälpa mig med felsökning ? Där finns ingen larm.
[/list]