Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F110 till och från slag kompressor fråga.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe F110 till och från slag kompressor fråga. (läst 2887 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
smajlet
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 50
Karma +0/-0
Kön:
smajlet
SV: Nibe F110 till och från slag kompressor fråga.
«
Svar #15 skrivet:
15 juli 2024, 11:47:44 »
Citera
Nibe service tekniker hade inget att tillföra utan hänvisade till installatören.
Sedan sa han att om jag inte var nöjd med varmvatenproduktionen så fick jag ändra läget från ekonomi till normal inställningen för varmvattenproduktionen.
Men jag svarade att det är inte det att jag inte är nöjd med inställd temperatur, för det fungerar hur fint som helst att duscha mm i det 44 gradiga vattnet.
Det gick inte att resonera över telefonen så jag inväntar support från installatören istället.
Nibe köpte inte att kompressorn gjorde något fel eller att det skulle vara ett problem med att den gick korta tider eller ens klarade av att få upp temperaturen mer en 44 grader.
Det trots att den tekniska specen säger att kompressorn har kapacitet att värma som högst till 56 grader utan tillkopplingen av tillsatsvärmaren.
Han var stressad troligen en som jobbar ensam över semestertiderna och har många samtal, så han ville avsluta rätt fort och gå vidare med nästa.
Larmkoden 248 förklarade han med att har du öppnat fronten på den? Ja men jag viste ju att jag skulle få tillbaka att kanske har du dragit i den och kabeln som sitter innan för har dragits i och nu glappar den i displayen?
Hans rekommendation blev därför att plocka ur displayen, och vilken dålig lösning dom gjort måste jag säga hur dom monterat ditt sakerna bakom en popnitad plåt.
Bakom plåten som lyckligtvis hade lite flex i sig siter en plastram med fyra plast hullingar två över och två under panelen. Sedan siter själva panelen fast i den ramen med fyra plast hullingar. Och till råga på alt så losnar ju ramen i två fästen och panelen i de motsvarande två så man står där med fulla händer och en halft lossad ram samt en panel likt ett dragspel som bara flexade och väntade på att gå sönder.
Man borde ju fått loss ramen med panelen samtidigt och inte halva ramen och halva panelen från ramen =)
Trodde ju jag gjorde sönder sakerna innan jag fattade hur det hängde ihop. Fick i alla fall kontrollerat att det inte var frågan om glapp i kabeln eller att den på något sätt skulle ha lossnat gått sönder.
Har även kontrollerat kablaget från panelen upp till sockeln ditt den kopplas in samt följt kabeln bakom övre plåtluckan och där finns inga problem eller glapp.
Men jag har inte möjligheter till att kontrollera vid huvudkortet då min Vb står installerad som på bilden. Måste ju koppla loss skåpet och tömmas för att dra fram det och komma åt kortets placering. Inget för mig även om jag skulle kunna göra det. Försäkringen skulle nog inte täcka ett eventuellt vattenläckage sedan =)
Så nu inväntar jag reparatörens telefonsamtal efter sommarsemestrarna.
Jag provar nu som han rekommenderade på Nibe servicecenter att sätta den i normalläget och ska kolla hur den beter sig och om den kan ha en normaltemperatur.
Inställningen i VB säger tillslag pump eller tillsats 49 grader och avslag vid 54 grader.
Nu efter en timme har den 46 grader och jag noterar att kompressorn kör på samma sätt som tidigare och stänger då av tillsatsvärmaren tills kompressorn slår av 30 sekunder efter och startar tillsatsen istället. Sedan samma som när man hade ekonomiläget på efter ca 20 minuter startar kompressorn en andra gång och gick då 3 minuter.
Verkar högst onormalt att den ska köra så här.
Nu tycker man ju att kompressorn borde köra längre och mera?
Loggat
Lägenhet 3 r.o.k på 77,5m2 Byggnationsår 1985, samt utvändigt isolerat förråd om 2m2.
Uppvärmning:
Luftvärme pump Fuji Electric RSG-09 KMCB/ROG-09 KMCBN
LVI Yali Comfort element
Varmvatten produktion/ventilation:
Varmvattenberedare NIBE F110 frånlufts inkopplad genom tak skorsten.
Förbr. 2024: Totalt beräknad enligt el-bolaget: 5697 kWh/år
_______________________________________________________________________________________________________
Avflyttad 2024: 2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland. Varmvattenberedare NIBE compact 200.
Förbr. 2011: Totalt 48000 kWh.
Förbr. 2012: Totalt 31383,2 kWh varav 8760 kWh är hushåls-el och varmvatten.
Förbr. 2023: Totalt 17900 kWh varav 9121 kWh är hushåls-el och varmvatten.
smajlet
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
smajlet
«
Svar #16 skrivet:
15 juli 2024, 14:12:54 »
Citera
Så ja inga problem med att komma upp i bryt temperatur i normalläget som är satt till 54 grader.
Så nu väntar vi väll och ser om den startar vid 49 grader som är startvärdet, för att värma upp till 54 igen.
Så har jag lärt mig att det är BT6 som bryter tillsatsen eller kompressorn.
Och att givaren sitter nästan mitt på behållaren.
Tänkte fel där och trodde det var BT7 som styrde av och på men den mäter bara toptemperaturen i beredaren och styr inget som jag förstår det.
Kompressorn har inte varit med i matchen den sista tiden som det tagit att bereda 54 graders vatten, det är tillsatsen som gjort jobbet.
Kompressorn föll bort redan vid 48 grader trots att den ska kunna värma upp emot maximala 56 grader, men den gick ju lite som tidigare då en halvminut till tre och duttade lite bara.
«
Senast ändrad: 15 juli 2024, 14:15:30 av smajlet
»
Loggat
Lägenhet 3 r.o.k på 77,5m2 Byggnationsår 1985, samt utvändigt isolerat förråd om 2m2.
Uppvärmning:
LVI Yali Comfort element
_______________________________________________________________________________________________________
Avflyttad 2024: 2 plans villa i suterräng (-1962 60m2 1 plan) (-1991 180m2 2 plan) -2001 210m2 El uppvärming samt 3 st Luftvärme pumpar 2st Fujitsu LEC-N 12 1st Dakin Sensira 35, Garage 1,5 plan -01 100 m2 El uppvärming samt en Dakin Solo R35 och friggebod -01 15 m2 El uppvärming i Västra Götaland. Varmvattenberedare NIBE compact 200.
smajlet
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
smajlet
«
Svar #17 skrivet:
20 september 2024, 15:40:23 »
Citera
Nu har jag jagat installatörsfirman sedan 15 juli och igår fick jag besked att dom ska komma ut och kolla över vad som är fel.
Dom tycker inte det är något fel i att den inte klarar av att värma mer en 44 grader i ekonomiläget? men det är starttemp enligt instruktionerna och stop är 51 grader. tycker det låter märkligt men kan köpa att effekten på LV inte är den bästa beroende på hur stor mängd ventilerad utsugsluft som passerar Niben. Mer luftutsug som passerar systemet och den klarar av mera. fläckthastigheten är 30% lägsta som går att ställa in Niben på.
Kör jag den i ekonomiläget med bara tillsatsen och inte i autoläget så fungerar det hur fint som helst att nå 51 graders stoptemp.
Även med autoläget i normalläget så fungerar det bra och både LV och tillsatsen hjälper till att uppnå 54 graders stoptemperatur.
Dom skulle kolla med Nibe och felkoden 248 som är satt 10 gånger i systemet.
Dom ska eventuellt ha med sig nytt styrkort samt ny display, beroende på vad Nibe supporten säger till dem.
Och när dom är här ska dom se över kompressorn och de olika parametrarna i Niben.
Nu väntar jag på att få en tid då dom ska komma hitt och kolla.
Loggat
Uppvärmning:
LVI Yali Comfort element
smajlet
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
smajlet
«
Svar #18 skrivet:
15 oktober 2024, 22:43:41 »
Citera
Idag var reparatören här och byte displayen som såg lite ärjad ut vid kontaktdonet.
Även kabeln till displayen bytes ut.
Eventuellt byter dom styrkortet, men då behövde de vara två personer för att lyfta toppen och koppla ur systemet från tryck mm. Vi ska testa och se hur beredaren beter sig.
Kortet finns hos reperatören och inga garantier finns kvar på NIBEN.
BRF jag bor i står för kostnaderna som tur är.
Loggat
Uppvärmning:
LVI Yali Comfort element
smajlet
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
smajlet
«
Svar #19 skrivet:
20 oktober 2024, 11:11:24 »
Citera
Efter att reparatören varit på plats går kompressorn mycket långa tider och inte stängs av sätts på med kortare intervaller.
istället för 0-7 minuter går nu kompressorn i 45 minuter innan den slår över på tillsatsen och efter ett tag kommer kompressorn på igen och slutligen kör den tillsatsen innan den är klar med varmvattnet.
Kör den i normalläget nu och ska se om förbrukningen sjunker lite gran pga av den bättre gångtiden på kompressorn 😊
Tillsatsen drar 1,3 kw/h och värmepumpen ligger på 0,4 kw/h.
Ska även köra den på ekonomiläget för att se om det även där blir en förbättrad drift med kompressorn.
Loggat
Uppvärmning:
LVI Yali Comfort element
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe F110 till och från slag kompressor fråga.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 783
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
cocacola
akathebarf
SW
baljo
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info