0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, kanske det, det var ju mer än 20 år sedan man installerade så minnet kan säkert svika men så skrev jag i alla fall i inlägg från 00-talet i mina inlägg här i forumet.Kikar man på manualerna för 1115 så verkar det vara en enhet som inte har beredaren inbyggd, så jag är osäker.Hittar inga manualer alls för 1015-7 kW, det känns också lite märkligt.https://www.nibe.eu/sv-se/support/manualer-och-dokument
Börjar minnet svika dig? Du hade en Nibe 1210 vad jag minns och styrkortet till den passar rakt av i en 1110/1115/1210/1215
men inga degenerativa sjukliga problem så vitt jag kan se i alla fall.Men det kommer väl också om man får leva.
Tack för att du bekräftar kompatibiliteten av alla dem ovannämnda modellerna. Kan tänka mig att det finns någon liten skillnad i koden (firmware), men att döma av manualerna, är funktionerna väldigt lika.
Sådant märker man ju inte själv... Trodde du hade intresse för värmepumpar, men det kanske bara är elbilar som engagerar nu ;-)
Som sagt, för att det skulle bli rätt så kollade jag på äldre inlägg som jag skrivit, och där hade jag tydligen skrivit fel, så då blev det fel även denna gång.OM det nu är fel, jag är fortfarande inte säker eftersom fler än jag har nämnt den beteckningen:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=search2Ett av mina gamla inlägg från 2008: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21092.msg205332#msg205332..Idag borde nog Plamen få sitt kort, ska bli intressant höra om det fungerar, även om det kommer från en Nibe 1015-7.
Som sagt, för att det skulle bli rätt så kollade jag på äldre inlägg som jag skrivit, och där hade jag tydligen skrivit fel, så då blev det fel även denna gång.OM det nu är fel, jag är fortfarande inte säker eftersom fler än jag har nämnt den beteckningen:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=search2Ett av mina gamla inlägg från 2008: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21092.msg205332#msg205332Kanske märker man det inte själv, men det tror jag knappast på, man märker det nog men förtränger det.Speciellt jag som alltid vill ha rätt kommer nog märka när jag allt oftare börjar få fel...Bilar har alltid intresserat mig, mer när jag jobbade på fabriken.Många timmar bilsnack där, och många som bytte bil ofta då skitersättningen var hög och lönen bra.Elbilarna är säkert bra, men att betala dubbelt så mycket för en försäkring som man redan nu tycker är för dyr känns inte kul, för mig skulle premien hamna på närmare 10 kr/mil med tanke på hur lite jag kör, för de som bor i storstäderna kanske det är vardagsmat, men inte för oss på landet.I spanien ligger min premie på ca 20 kr/mil, så man får väl helt enkelt acceptera verkligheten där man befinner sig, men än så länge finns ju valet här hemma.Jag är rätt säker på att en av våra två bilar skulle kunna vara en elbil, och vi skulle verkligen gilla det, och köra mest med den.Jag menar, vi kommer ju alltid ladda hemma, snabb värme, och bra motoreffekt - vad mer kan man begära av en bil?Sen kan vi dra husvagn och åka till Jokkmokks marknad med fossilbilen.Idag borde nog Plamen få sitt kort, ska bli intressant höra om det fungerar, även om det kommer från en Nibe 1015-7.
Om du har mjukstart så ser du det ner till vänster, om du har en eller två kontaktorer (+ motorskydd) ner till vänster innanför den största frontplåten. På vissa sitter mjukstarten nästan bakom displayen. Följ kompressorns stora svarta PVC-strumpa (kommer från den silverfärgade kylmodulens högra sida/längsta gaveln) och se vart den leder först sen. Är det mjukstart så går den rakt till ett kretskort.Mjukstart och kontaktor styrs samma. En 230V signal från reläkortet är till vid kompressordrift.Om det är en storlek 4 med enfaskompressor så ser stämmer ingen beskrivning, utan kondensator ner till vänster.