0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte mest på fiska efter reverse enginering som är lite udda, mest för att den typen av frågor passar inte alls småländska tänket oavsett vilken support man ringer till av värmepumpsfirmorna där nere. Det är som en hierarkisk mur där som gör det förbjudet att ens tänka så, "ingenjörerna låter man vara i fred". Men lite högre upp i landet känns det som tankesättet är lite öppnare. Men din fråga är dock intressant!300 med frakt kan vara värt att slippa ha det liggande, det ligger som reserv ifall någon behöver en fungerande pump genast. Bara potten som driver iväg några enheter, typ ställ den på 0 så kanske den är på +3, +4 om en stund. Hjälper inte att motionsvrida fram och tillbaka.
Kortet verkar ganska likt styrkorten hos CTC och Thermia från samma tid - det är säkerligen samma underleverantör som har utvecklat och tillverkat allihop. Typiska kännetecken är valet av microcontroller - PIC16C876 eller något annat ur samma serie , och den gula klisterlappen på baksidan av kortet.I varje fall, tempgivarna brukar vara ganska direkt anslutna till analogingångar på microcontrollern, lite avstörnings- och skyddskomponenter på de givaringångar som ska gå utanför värmepumpsskåpet, och ett pull-up-motstånd till +5V som ska bilda en spänningsdelare ihop med givaren. Motståndet har olika värde på olika ingångar för anpassning till olika mätområden. Om analogingångarna på microcontrollern inte räcker till, så kan några givare vara anslutna till en och samma ingång via en yttre mux/analogswitch, det kan t ex vara en 74HC4051 eller något liknande.Det är inte svårt att reverse-engineera ett sånt där kort - inga ledare i innerlager och ganska välordnat och förutsägbart ritat, alla komponenter är av industristandardtyper med lätt tillgängliga datablad osv.
Jag tror jag har ett sånt fullt fungerande hemma, 500 kr om du vill ha det.Måste dock dubbelkolla innan du bestämmer nåt, så jag verkligen sparade det när jag bytte ut min pump för några år sedan.
Jo, verkar vara samma, men inte allt på etiketten stämmer.Vill du ha bara kretskortet eller hela panelen?
Det var en 1015-7 kW från 2001 eller 2002