Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Frikyla hjälp NIBE / Enervent
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Frikyla hjälp NIBE / Enervent (läst 837 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Da000
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Da000
«
skrivet:
30 juni 2024, 18:15:36 »
Citera
Behöver ha hjälp för att förstå hur min ftx och bergvärmeanläggningar skapar frikyla ihop och kolla att jag har rätt inställningar för detta. Vart ska jag börja leta?
Nibe f1235 . Enervent Pandion.
«
Senast ändrad: 30 juni 2024, 18:23:15 av Da000
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Frikyla hjälp NIBE / Enervent
«
Svar #1 skrivet:
30 juni 2024, 19:13:00 »
Citera
? NIBE F1235 är en bergvärmepump och Enervent Pandion är ett FTX-aggregat. De har inget direkt med frikyla att göra utan det behövs kompletterande utrustning för det med kanalbatteri/kylbatteri och kondensisolerade kanaler m.m. Ser att det finns som tillbehör till Pandion om man vet exakt vilken version av Pandion man har.
«
Senast ändrad: 30 juni 2024, 19:16:04 av Josth
»
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Da000
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Da000
«
Svar #2 skrivet:
30 juni 2024, 19:25:53 »
Citera
Hur tycker du det ser ut på bilderna, aggregaten ska vara sammankopplade och kunna leverera frikyla som jag fått det förklarat för mig.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
30 juni 2024, 20:54:15 »
Citera
Frikyla gör man ju som ett avstick på köldbärarledningarna och till en fläktkonvektor eller kanalbatteri. Behövs betydligt fler bilder och översiktbilder. Har du sett något kanalbatteri/kylbatteri? Det ska vara kondensisolerat och det innebär oftast täckt av ett lager svart Armacell-gummi.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Da000
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Da000
«
Svar #4 skrivet:
30 juni 2024, 21:12:37 »
Citera
Se bilder på köldbärarsidan.
En fläktkonvektor finns inte. Men kanalbatteri, är det något som kan sitta ihop med ftxen?
«
Senast ändrad: 30 juni 2024, 21:28:37 av Da000
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
30 juni 2024, 21:31:54 »
Citera
Ja på de båda sista bilderna ser man ju tydligt avsticket till frikylan och det extra lilla expansionskärlet. Då är det alltså cirkulationspumpen ovanför värmepumpen på de svarta rören som driver brine till kylbatteriet. Kanalbatteri är ganska stort. Se efter var de svarta ledningarna terminerar någonstans. Om man vet exakt vilken version det är av Pandion så ser det ut som det även kan finnas med inbyggt kylbatteri aggregatet men riktigt hur de lyckats få plats med det förstår jag inte riktigt i så fall.
Loggat
Da000
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Da000
«
Svar #6 skrivet:
30 juni 2024, 21:50:57 »
Citera
Det är den cirkulationspumpen du tänker på va (röda pilen)? Den kopplar jag in sommartid, drar ut kontakten resten av året eftersom pumpen visslar då.
Har den blåa spaken någon påverkan? Jag försöker förstå vilka inställningar jag behöver ha för att frikylan ska funka, vet inte om jag har inställningarna rätt nu. Det skulle vara trevligt att få inställningarna rätt om detta är möjligt att få till
Modellen är Pandion Ace-CG.
«
Senast ändrad: 30 juni 2024, 22:00:21 av Da000
»
Loggat
Da000
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Da000
«
Svar #7 skrivet:
30 juni 2024, 21:59:04 »
Citera
Det visslande ljudet från cirkulationspumpen har jag rapporterat tidigare här i forumet
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=77453.0
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
30 juni 2024, 22:00:39 »
Citera
Precis, den cirkulationspumpen ska vara på när man vill ha frikyla men stänger man av ventilerna till frikylan så är det viktigt att också stänga av cirkulationspumpen så den inte jobbar utan flöde.
De första bilderna du lade upp var klickbara och gick att förstora men resten av dina bilder kan jag inte klicka på?? Tyvärr ingen aning om vad den blå spaken är till för men det kan stå någon textskylt på ovansidan plåten vid det röret.
Behövs fler bilder vart de svarta rören tar vägen någonstans. Ett FTX-aggregat har också fyra kanaler men jag kan bara se två?!? Dessutom springa i kondensisoleringen på det jag förmodar är avluftskanalen och så ska det inte vara.
Loggat
Da000
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Da000
«
Svar #9 skrivet:
30 juni 2024, 22:23:09 »
Citera
Det är till luften. vilka är ventilerna till frikylan? Se fler bilder.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #10 skrivet:
01 juli 2024, 10:41:24 »
Citera
Ventilerna till frikylan för att helt stänga av denna är de röda handtagen i den sjättebilden du lade upp. Oftast bör det räcka med att stänga av cirkulationspumpen.
Det blå handtaget är smutsfiltret till värmesystemet. Det kan man gärna kolla och rensa någon gång om året.
De svarta rören går alltså in i FTX-aggregatet och därmed har du Pandion med inbyggt kylbatteri. Man behöver då undersöka aggregatet inuti. Står också att det ska finnas "CG-kontroll" för frikylan och frågan är vad den kan sitta och om det är tillsammans med resten av styrningen till Pandion? Tilluftskanalen är alltså kondensisolerad som den ska vara men både avluftskanalen och uteluftskanalen ser ut att sakna kondensisolering vilket är konstigt eftersom de kan bli mycket kalla mitt i vintern och bildas kondens där som ger rost/korrosion och sämre verkningsgrad.
Edit: Hittade specen för Pandion AE CG och kyleffekten man får ut är angiven till bara 0,68 kW kännbart och 0,91 kW totalt. Det är alltså väldigt lite kyla men kör man det 24/7 på sommaren så ska det absolut märkas en del. Ventilationen jobbar ju med ett ganska lågt luftflöde och det krävs ett betydligt större luftflöde genom kylbatteriet för att få mycket kyla. Sedan beror det ju på vad man har för hus, isolering, persienner, markiser etc.
«
Senast ändrad: 01 juli 2024, 12:10:29 av Josth
»
Loggat
Da000
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Da000
«
Svar #11 skrivet:
01 juli 2024, 23:51:00 »
Citera
Ang röda handtagen, är de öppna eller stängda nu , kan du se det?
CG-kontroll , är det inte styrpanelen då?
Angående rensning av smutsfilter, jag skulle kunna bli duktigare på inderhållet. hur rensar man den? Är det bara att sätta handtaget till off och öppna upp filtret med en nyckel medan maskinen är igång ?
«
Senast ändrad: 01 juli 2024, 23:54:00 av Da000
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #12 skrivet:
02 juli 2024, 09:35:44 »
Citera
De röda handtagen pekar i samma riktning som de svarta rören nu, alltså är de öppna.
Jo CG-kontroll bör vara styrpanelen men kanske plus ett kretskort inne i aggregatet också. Men det ser ju som det sitter en kylsymbol på styrpanelen så allt verkar vara integrerat i samma system.
För att rensa smutsfiltret ska man stänga av värmevärmarpumpen eller hela värmepumpen. Man vrider handtaget 90 grader och tar bort det sexkantiga locket. Sedan kanske man behöver en låsringstång för att lossa en låsring innan filterkorgen går att ta ur och rensa/spola. Om det inte går att få ur filterkorgen kanske man vridit handtaget och fel håll så att man ser botten på filterkorgen istället.
Loggat
jishi
Kan värmepumpar
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 150
Karma +0/-1
jishi
«
Svar #13 skrivet:
02 juli 2024, 22:22:13 »
Citera
Jag skulle också rekommendera att inte stänga båda de röda kranarna till vintern, utan bara den ena. Detta pga att du inte har ett expansionskärl på den sidan, så vätskan i rören och batteriet och ftx:en expanderar när det värms upp och riskerar att spränga läck nånstans om det blir ett helt slutet system (krävs inte många graders skillnad för att trycket ska stiga från 1 bar till flera bar i stumma rör)
Loggat
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1188
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
Rickard
Josth
jimmpy
25fOCUS
Raketost
dadid
Jokkmokksjokke
classeboy
Carl N
Breeelin
Rille87
svenske kocken
Hastings
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info