0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svar!Dem här start & stoppgivarna som jag ritat ut i min skiss, finns dem naturligt på en luftvatten värmepump? Så att man bara kan flytta dem till acktanken? Eller hur kan man lösa det annars?
Rickard: Jag har förstått att det är bra om dem inte jobbar med hög temperatur.På mitt värmesystem shuntar jag max 45 grader upp till bo-planet när det är som kallast ute (3-vägs shunt med Thermomatic CBJ, med innegivare) Huset tilläggsisolerat + 3-glasfönster överallt och stora gammeldags radiatorer. Jag kommer med största sannolikhet att elda ved 95%.Värmepumpen är bara backup när jag är borta längre än 2-3 dagar (vilket är sällsynt)Eller om jag blir (långtids)sjuk.Och kanske lite i april månad, och kanske lite i septemper månad. Jag har tidigare vid ovanstående tillfällen kört pellets. (och kommer troligtvis att ha den möjligheten i nya anläggningen också) Tänkte att det vore bra att ha ytterligare uppvärmningsmöjligheter i den nya anläggningen.Beträffande tappvarmvattnet, så kommer det som sagt att beredas i en TVA. Jag kommer att koppla min nuvarande el-varmvattenberedare (Nibe ca 100 liter) i serie efter TVA:n.Så jag är inte intresserad av att värmepumpen skall tillverka något tappvarmvatten, utan endast värma ack-tanken.Har inte den tomten/läget som passar för jordvärme, så det går bort.Och bergvärme går ju bort som sekundär värmekälla pga priset för borrhål mm.Sedan är jag intresserad av en hyggligt enkel lösning av inkoppling/funktion av luftvatten värmepumpen.Det får inte bli en massa komplicerade styrsytem hit och dit..