Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...  (läst 3128 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +1/-0
Här finns klurigt folk så jag tar frågan här efter att ha fått noll respons på både Ford-forumet och Garaget.
En nyinköpt V8 diesel 7,3 liter, från 1991. "Econoline"
Den vill inte starta kall. Trots att det är sommar.
När jag startade den första gången, vid hämtning gick det bra, och gick fint ända hem 30 mil.
Dagen efter var det omöjligt att starta.
Verkar inte glöda alls (kollar amperemetern som borde slå mot minus) men ska ju inte behövas.
Med bara en minimal pust med startgas så hoppar den igång direkt.
Sen går den fint direkt.
Så verkar inte vara fel på bränsletillförseln/pumpen/pumparna.
Startar sen fint efter både en, två och fyra timmars stillestånd.
Men inte dagen efter.
Ringde fd ägaren  (innan firman) som var otroligt få-ordig och lät mycket ledsen.
Plötsligt sa han "diesel rinner tillbaka".
Bilen hade stått sen 2017. Han hade kört ett par hundra mil bara.
Har bara gått 16700 mil.
Men om det är fel på en backventil och det rinner tillbaka, så borde den väl inte
starta så bra med gas och gå bra direkt?
Väldigt jobbigt att komma åt original mekanisk bränslepump under generatorn
och på youtube sägs att det är svårt att få tätt igen.
Vet inte om det sitter nån elpump i tanken.


« Senast ändrad: 04 juli 2024, 17:48:03 av Maxz »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2024, 23:27:05 »
Vet inte hur kinkiga de där är med glödningen, men en del gamla Volvo lastbilar är hopplösa att starta om inte glödningen funkar, även fast det är varmt.
Prova att värma insugningsluften med hårtork, värmepistol eller liknande när du försöker starta den. Om den startar då är det väl glödning som behövs, annars nåt problem med bränsletillförseln.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35461
  • Karma +55/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2024, 07:23:57 »
Om den startar och går bra direkt med bara lite startgas låter det ju nästan som att det är för dålig sprutt på startmotorn, ett dåligt batteri kan göra en diesel svårtstartad.
Vatten i bränslefiltret?
Vatten i tanken?
Alger i tanken?
Luft i bränslesystemet?
Är det besvärligt att öppna tanken och kika ned för att se status på det som finns inuti?
SKA den glöda när det är varmt ute är det nog det första jag skulle kolla på.
Om dieseln rinner tillbaks så det blir luft i systemet så kan det också vara en möjlig orsak, kanske går sätta in en ny backventil som inte sitter så illa till?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
Om den har manuell växellåda, prova att rulla/bogsera igång istället för att använda startmotorn, och se om den startar utan vidare då.

En tanke: Även om batteriet är bra och det är full fart på startmotorn, så går det ju mycket ström via tändningslåset för att mata startmotorsolenoiden (typiskt 30-40 A tillslagsström, 10-15 A hållström). Är det mycket spänningsfall i tändningslås och installationer däromkring, så kan det leda till att spänningen till stoppmagneten på insprutningspumpen blir så låg att den inte orkar slå till då startmotorn körs.  Ta gärna en titt på bilens elschema för att se hur det är kopplat, om det finns mellanrelä till solenoiden eller inte osv osv.

Ett annat beprövat felsökningsknep vid startproblem på dieslar är att koppla in en manometer för att hålla koll på matartrycket och se om det är lågt eller obefintligt då motorn inte vill starta.  Men studera först hur insprutningspump och bränslesystem är gjorda, för att avgöra var matartrycket lämpligen ska mätas.   Elpump i tanken nämndes tidigare i tråden, men kolla också om det finns någon mekanisk matarpump på motorn (som en bränslepump till gammal förgasarbil).  Vissa slags dieselinsprutningspumpar har matarpumpen inbyggd och behöver alltså normalt inga yttre pumpar. T ex gäller detta många CAV och Bosch fördelarpumpar, samt amerikanska och japanska kopior av dem.

Ett par vanliga fel man kan behöva se upp med:

-Dåliga bränsleslangar som det sugs in luft genom (framför allt ska man vara misstänksam mot stål- eller tygomspunna slangar, gummit i dem kan vara poröst och i uruselt skick även om den utvändiga omspinningen ser fin ut). Om en slang ser fuktig ut eller om det luktar diesel om handen sen man har tagit i den, så är det bara att byta med en gång.

-Ev överströmningsventil/backventil i returledningen från insprutningspumpen, som är till för att reglera matartrycket. Om den blir otät, så räcker kanske inte matartrycket till vid det låga startmotorvarvtalet då matarpumpen knappt ger något flöde, även om systemet fungerar när motorn väl har startat.  Den sitter ofta, men inte alltid, inbyggd i nippeln där returledningen är ansluten till insprutningspumpen. Man bör kolla någon beskrivning av bränslesystemet i verkstadshandbok för att få klart för sig om det finns en sådan ventil eller om matartrycket regleras på något annat sätt, innan man skruvar för mycket.

-Trött startmotor som inte kommer upp i fullt varvtal fastän batteriet är bra. Man behöver sällan byta startmotor av den anledningen men det skadar säkert inte att ge den en ordentlig översyn (isärtagning, rengöring, smörjning, byte av ev slitna smådelar såsom kol och lagerbussningar).

Om du inte får tag i verkstadshandbok på annat sätt, ladda ner Alldata t ex version 8.50 från någon lagom skum fildelningssajt. Där bör det finnas information om den här bilen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
Börja kolla säkring till glödstiften.

Om det ryker vitt när den inte tänder så är det oförbränd diesel som kommer.

Inte ovanligt att den tar in luft i returen på bränsle heller. Har haft det på nån Vw.
« Senast ändrad: 25 juni 2024, 19:11:07 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +1/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2024, 20:54:55 »
Vilka bra svar, jag har hittills bara testat att värma upp insugsluften med en 1500 watts varmluftspistol, och den tänder inte ens till.
Så det lutar åt bränsletillförseln även fast jag är 90% säker på att den inte glöder.
Det är bra snurr på startmotorn men kan nog bli ännu bättre.
Automatlåda så bogsera igång är kört.
Det är en gammalmodig mekanisk original matarpump.
Sen blev det ännu mer att undra över när jag hittat en youtube som verkar peka på att
det kan handla om motoroljan (!) -i högtryckspumpen.
Om den läcker ut så jobbar pumpen inte och olja ska finnas i en särskild behållare vid pumpen.
Där ska man kunna kolla nivån efter ett dygn, men jag har inte ens hittat pump och behållare.
Videon handlar om en nyare årsmodell och det ser inte alls likadant ut under huven.
Så i vilket fall som helst verkar problemet bero på en backventil någonstans.
Fd ägaren sa "diesel rinner tillbaka" men han lät väldigt osäker och kan ju ha blandat ihop det med motorolja.
Sen har jag fått veta att det här är ett vanligt fel på modellen mellan 89 - 91.
Såg en annons där det stod "startas med gas"
Kommer inte åt inspektionslucka över tanken utan att bryta upp ett fint anlagt trägolv.
Så vitt jag kan se är det bara fina slangar, ej omspunna, eller rör.
Retur på insprutningspumpen har jag inte hittat, inte ens pumpen.
Jag har en verkstadshandbok men den handlar mest om andra motorer och årsmodeller.
en enda röra.
« Senast ändrad: 04 juli 2024, 17:54:08 av Maxz »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2024, 01:48:07 »
Kolla glödning först
Här kanske
« Senast ändrad: 26 juni 2024, 01:52:36 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +1/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2024, 18:16:41 »
Kolla glödning först
Här kanske


Kollade filmen och den där "klick-apparaten" känner jag igen.
Den låg under förarsätet!
Tydligt tecken på att det varit problem, och det är det ju fortfarande, glödning drar ingen ström.
Sätter jag på ljuset så ser jag tydligt att det drar ström.
Å andra sidan så hjälpte det inte att värma insugsluften med 1500 watt varmluftare.
så det kan vara både glödningen och bränslet, ev insprutningspumpen.
Får hanka mig fram med lite startgas, varmköra så startar den igen sen utan
Ska helst visas upp på besiktning innan den 15 juli.
Har stökat med annat som att få igång torkarna, bara det var ett elände.
Tutan också, men lättare.
Annars blir det helt ny bes. och kan bli nya problem..
Tyckte killen jiddrade när han försökte förklara funktionen på klick-modulen, det borde kunna förklaras enklare. Vet inte vad han menade.
Mäter modulen resistansen i glödstiften?
åtta stift borde bli 0,4/8 ohm, dvs 50 milliohm.
« Senast ändrad: 26 juni 2024, 18:22:27 av Maxz »

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2024, 23:07:22 »
Drar glödningen ingen ström och den startar varm men inte kall så är ju felet glödningen och inte bränslet.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
Har du kollar vad som föreslogs i #4 ? Dvs om det ryker vitt och/eller luktar oförbränd diesel ur avgasröret vid startförsök? 

Eftersom den inte tänder trots sommarväder och varmluftpistol i insugningsröret, så är det knappast bara frågan om problem med glödningen.

Jag tror det är nödvändigt att läsa på mer om aktuell typ av insprutningspump och bränsleinstallationerna för att komma vidare i felsökningen. Nu vet vi ju inte ens vad det är för fabrikat och typ av insprutningspump som sitter på den här bilen, men det går säkert att hitta VHB för de sakerna på nätet, de är ju knappast unika för just den här Fordmotorn utan används i andra sammanhang också.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2024, 14:10:13 »
En del truckdieslar behöver lite glödning även när det är varmt. Detta är en sådan. Om ingen glödning behövs eter men man kan inte hålla på så- inte bra.
Många på Fordforumen har beskrivit samma problem.
Så svaret finns där.
Senare Powerstroke (från 94) med elektronikstyrning är helt annorlunda.
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Harvester_IDI

Bränsle
https://www.redpowermagazine.com/forums/topic/149197-international-73-idi-no-start/
"Ether can be hard on those engines. But without glow plugs they are impossible to crank without ether. Try WD-40 sprayed straight into intake with filter assembly removed. Do this with glow plugs working and while engine is cranking over. If it starts keep giving short blast of WD-40 to keep it running for a bit. Also make sure there is more than 1/4 tank of fuel. Those trucks were notorious for the pickup screen breaking off. When the screen breaks off it starts sucking air at 1/4 tank. "

Felsökning

Min Toyota sexa 1HZ -99 är likadan,  old school och behöver glödas nån sekund för att starta även på sommaren
https://www.google.com/search?q=ford++idi+no+start
« Senast ändrad: 27 juni 2024, 14:14:48 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
Det första jag tänkte på var ventilspel. Solenoidteorin tycker jag får ett steg högre prioritet, det är jätteviktigt att det blir rätt. Testa kör den på externt batteri.

När ventilspelet är 0 eller negativt så går det få igång med startgas eller motorvärmare. Lite hårda knackningar kan höras som känns överdrivna när motorn går, speciellt kall. Ventilspel som blir mindre och mindre är ett gradvis förlopp, så man hamnar i ett stadie "går bra varm och nu är jag less på kallstarterna och säljer".

Tredje saken jag hade kollat är mäta strömförbrukning på varje glödstift.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
Vad jag vet så har alla de här amerikanska Ford V8-dieslarna hydrauliska ventillyftare, och därmed behöver man inte bekymra sig om något ventilspel.  Bilen bör ha en "avgasskylt" väl synlig i motorrummet, om motorn har justerbart ventilspel så ska det finnas angivet på den skylten. Vanligtvis finns skylten på tvärbalken över kylaren men jag har sett Ford V8 där den har suttit på vänster ventilkåpa.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Maxz

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +1/-0
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #13 skrivet: 29 juni 2024, 14:58:18 »
Härligt med alla bra ideer och tips, jag har inte kunnat kolla avgasröret då det är en 7,5 meter lång och 2,5 meter bred  skåpbil (med boinredning)
Enklast är det väl att kolla glödstiften, jag har med stort problem fått bort den invändiga motorkåpan och förvånat sett att det sitter en sån där "klick-enhet", men den som låg under förarstolen, på bild, ser betydligt fräschare ut.
Så de har haft problem med glödningen förr.
Det är alltså 6 - 7 år sen bilen kördes innan jag körde hem den (och fick den med varm motor..)
El kan jag kolla själv men verkar stökigt att komma åt alla 8 stiften.
(Det har varit prio ett att gjuta ett fundament för ett Daikin monoblock, som ska installeras av en ackrediterad kille inom kort)
Betr Forden så har jag begärt att få häva köpet.
Inget svar.
De har levererat den startbar, säkert fullt medvetna om problemet.
Det tar emot lite, för det är en rätt tuff bil utan någon som helst rost.
Men jag fick nog av en annan Ford, Transit 4wd, som heller inte ville starta och hade hårt
missljud på växel 6 samt läcka i styrservot.
Den slumpade jag till Ukraina.
Ideellt jobbande pensionerade lastbilsmekaniker satte den i ordning  på nolltid.
Och nej, jag vill inte använda gas, det kan ju pajja en diesel.
Bogsera eller bärga, ingen lust.
De får hellre ta tillbaka den och enligt konsumentverket har jag vissa rättigheter.
« Senast ändrad: 04 juli 2024, 17:58:36 av Maxz »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Gammal USA-Ford, startproblem, ingen kan på bilforumen...
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2024, 00:25:30 »
Bromsrengöring funkar fint som startgas till dieslar. Inte vanlig startgas.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!